در گفت و گو با شبكه بي بي سي مطرح شد:
اظهارات تازه مهرجويي درباره پشت پرده توقيف سنتوري
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۱۵
شبكه تلويزيون فارسي زبان بي بي سي در بخش گزارش هنري اولين روزهاي افتتاحيه خود با پخش گفت و گويي ويژه با داريوش مهرجويي درباره ماجراي توقيف سنتوري نكات جالب توجهي را آن هم از زبان كارگردان اين فيلم مطرح كرد.


داريوش مهرجويي در پاسخ به اين سئوال شبكه تلويزيون فارسي بي بي سي مبني بر اينكه داستان هاي زيادي درباره توقيف سنتوري وجود دارد، اصل ماجرا چيست؟ با اشاره به اينكه اصل ماجرا هنوز براي او هم گنگ است گفت:‌ توقيف سنتوري يك نوع ري اكشن و واكنش خيلي آني از ناحيه وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي در مورد فيلمي بود كه همه جور اجازه (مجوز) به آن داده بودند.


مهرجويي در ادامه افزود: شما نمي توانيد هيچ فيلمي را در ايران شروع به ساخت كنيد، مگر مُهر جمهوري اسلامي به آن بخورد و وقتي مهر جمهوري اسلامي به فيلمي مي خورد به اين معناست كه جمهوري اسلامي مي گويد ما پشتيبان شما هستيم و شما مي توانيد اين فيلم را بسازيد.


مهرجويي در عين حال تأكيد كرد: ولي درست 3 روزمانده بود كه اين فيلم روي پرده بيايد نمي دانم به چه دليلي، از كجا، حسودان، جاسوسان يا دشمنان براي ما زدند و نظر آقاي وزير را عوض كردند. ايشان هم فكر كرد اگر فيلم سنتوري اكران شود ممكن است سر و صدايي بكند و انتقادهايي و حمله هايي از سوي مراكز مؤثر بشود.


داريوش مهرجويي افزود: اين برخورد با فيلم سنتوري به نظر من يك جور صلاحديدي به قول خودشان بود، كه سعي كنند اين فيلم را فعلاً نشان ندهند. نه اينكه فيلم كاملاً توقيف شود، چون هنوز هيچ مدرك و نظر كتبي به ما نداده اند كه فيلم سنتوري مثلاً‌ به اين دليل يا آن دليل توقيف شده است.


مهرجويي در پاسخ به اين پرسش بي بي سي كه آيا اين فيلم را اعتراضي مي بينيد گفت: شما هر فيلمي كه مي سازيد يا مطلبي كه مي نويسيد اگر يك بُعد انتقادي يا سنجشي نداشته باشد، اصلاً‌ آن كار معنا ندارد و نوشته نمي شود. از طرف ديگر چيزي كه در فيلم سنتوري مطرح شد، چيز خاصي نيست، چرا كه بدتر از اين چيزها در همين روزنامه ها و مجله ها و رسانه هايي مثل راديو و تلويزيون توسط متخصصين و روانشناس ها درباره اعتياد و بيكاري جوان ها بارها مطرح مي شود و آن چيزي نبود كه خيلي خاص باشد.


كارگردان فيلم سنتوري در پاسخ به اينكه آيا از ساختن اين فيلم راضي هستيد يا پشيمان گفت: خوشحالم كه اين فيلم را ساختم، چون سنتوري آنطور كه مي خواستم از كار در آمد، آنطوري كه به موسيقي بپردازم و عشقي كه به خاطر آن مسايل (اعتياد) از بين مي رود،‌ اين ها از تم هايي است كه من هميشه به آن علاقه مند بوده ام.


مهرجويي در پايان افزود: فقط ناراحتم از اينكه نگذاشتند فيلم سنتوري آنطور كه بايد و شايد مسير طبيعي خودش را طي كند و در سينماها روي پرده نمايش داده شود.


وي افزود: ولي از اين خوشحالم كه اين فيلم توسط مردم در سطح وسيع ديده شد، فيلمي كه توانست اينقدر مؤثر باشد و عميقاً در مردم رسوخ كند و مردم فيلم را بپسندند و بارها و بارها آن را ببينند.


به نظر مي رسد جملات آخر مهرجويي در گفت و گو با بي بي سي، بيشتر پيامي است به آنهايي كه نگذاشتند اين فيلم مسير طبيعي خودش را طي كند و هزينه آن را به نظام، دولت،‌ مردم و سينما تحميل كردند.
کد خبر: 3762
Share/Save/Bookmark