انعكاس خبر سرقت ادبي والت ديزني از فيلمنامه نويس ايراني در خبرگزاري هاي آمريكايي
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۳۳
سرقت ادبي طرح سيندرلاي ‪ ۳‬توسط كمپاني والت ديزني از يك فيلمنامه نويس ايراني در خبرگزاري‌هاي آمريكايي ‪WORLD NEWS‬ و ‪ All Voices‬انعكاس يافته اما با اين وجود اين كمپاني همچنان سكوت كرده و ظاهرا منتظر اخطاريه از دادگستري آمريكاست.


به گزارش هنرنیوز با وجودي كه ماه‌ها از اخبار خبرگزاري ها و رسانه‌هاي داخلي ايران درباره سرقت ادبي طرح فيلمنامه سيندرلاي ‪ ۳‬از فريبرز روشنفكر فيلمنامه نويس ايراني ازسوي كمپاني والت ديزني مي‌گذرد و علي رغم اتكاي اين اخبار به مستندات منتشر شده اين نويسنده، والت ديزني همچنان سكوت كرده و از پاسخگويي به سوالات رسانه‌هاي گروهي و افكار عمومي پرهيز مي‌كند.


روشنفكر روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: انعكاس خوب اخبار اين سرقت ادبي در رسانه‌هاي كشورمان و بخصوص ايرنا باعث شد كه برخي از رسانه هاي خارجي از جمله خبرگزاريهاي آمريكايي ‪ WORLD NEWS‬و ‪ All Voices‬نيز اين اخبار را پوشش دهند.


وي با تاكيد براينكه كمپاني والت ديزني عمدا سكوت اختيار كرده و از پاسخگوي به ادعاهاي مطرح شده طرفه مي‌رود، گفت: نه تنها من بلكه بسياري از رسانه‌هاي داخلي با طرح سوالات صريح و شفاف از رابرت آيگر مدير كل كمپاني والت ديزني خواستار تنوير افكار عمومي و اعاده حق تاليف فيلمنامه سيندرلاي ‪ ۳‬را شده‌اند كه متاسفانه اين كمپاني آمريكايي به هيچ وجه خود را موظف به پاسخگويي نمي‌داند.


سوالات زير يك ماه پيش ازسوي خبرگزاري جمهوري اسلامي در راستاي حمايت از حقوق مالكيت معنوي اين فيلمنامه نويس ايراني درجهت اقدام به كالبد شكافي طرح فيلمنامه فريبرز روشنفكر و مقايسه آن با فيلمنامه سيندرلاي ‪ ۳‬براي كمپاني والت ديزني ارسال شده است كه هنوز از سوي اين كمپاني بدون پاسخ مانده است.


- اخيرا فريبرز روشنفكر فيلمنامه نويس ايراني در ارتباط با مالكيت ساختار اصلي سيندرلاي ‪ ۳‬اسناد و مداركي منتشر ساخته كه توجه تمام رسانه‌هاي خبري ايران به اين اسناد جلب شده و اخبار متنوعي در اين‌باره منعكس كردند؟ آيا شما دريافت اين طرح را در سال ‪ ۱۹۹۹‬رد مي‌كنيد ؟
- روشنفكر ادعا مي‌كند كه طرح مذكور را هم به صورت پستي و هم به صورت فاكس در دو نوبت براي شما ارسال داشته و شما هر بار جواب مستقلي برايش ارسال كرده ايد.آيا اينطور هست ؟
- روشنفكر مدعي است كه طرح فيلمنامه را همزمان كه براي شما مي‌فرستاد براي چندين كمپاني آمريكايي و اروپايي ارسال كرده تا جواب‌هاي آنها اسنادي باشد براي اثبات مالكيت طرح فيلمنامه.ظاهرا تمام اين مراكز جواب هايي فرستاده‌اند كه نشان مي‌دهد طرحي كه اين نويسنده در وبلاگ خود بالاگزاري كرده همان طرحي است كه سال ‪ ۱۹۹۹‬براي شما فرستاده شده .در اين باره چه نظري داريد ؟
- كارشناسان شما هيچ شباهتي بين طرح فيلمنامه فريبرز روشنفكر با فيلمنامه سيندرلاي ‪ ۳‬نديده اند؟
- روشنفكر مدعي است يك فايل صوتي ‪ ۲۰‬دقيقه‌اي دارد همراه با تاييد شركت مخابرات مبني بر مكالمه تلفني يكي از كاركنان والت ديزني با وي .آيا او دروغ مي‌گويد و شما در سال ‪ ۱۹۹۹‬درباره طرح سيندرلا تماس تلفني با او نداشتيد
فريبرز روشنفكر سه برگ فرم تقاضاي كار از والت ديزني دريافت كرده كه نشان مي‌دهد شما تمايل داشتيد از همكاري وي برخوردار شويد.اگر طرح فيلمنامه او براي شما جالب نبوده چرا براي او فرم كار ارسال كرديد؟
- مسلما عصاي سحر آميز فرشته كه از خدا انرژي مي‌گيرد نمي‌توانسته آرزوهاي شيطاني برآورده كند و به همين خاطر در اول داستان سيندرلاي ‪۳‬ نامادري رو به آسمان فرياد مي‌زند و از نيروهاي شيطاني كمك مي‌خواهد و ازآن زمان به بعد نور عصاي سحر آميز سبز رنگ مي‌شود و آرزوهاي شيطاني نامادري برآورده مي‌شوند.رنگ سبز عصاي سحر آميز نماد ورود شيطان به داستان سيندرلاي ‪ ۳‬محسوب مي‌شود و ورود شيطان به داستان سيندرلاي ‪ ۳‬همان چيزي است كه در طرح فيلمنامه روشنفكر به شما پيشنهاد شده، آيا اينطور نيست؟
- حذف فرشته آرزو از سرنوشت سيندرلا چطور ؟ آيا اين فراز داستاني بين طرح فريبرز روشنفكر و فيلمنامه سيندرلاي ‪ ۳‬مشترك نيست؟ در فيلمنامه سيندرلاي سه فرشته در شكل مجسمه زنداني ميشود و در طرح روشنفكر در قصر شيطان به بند كشيده ميشود.آيا اين تشابه داستاني عجيب به نظر نمي‌آيد؟
- در هر دو داستان فرشته عصاي سحر آميز خود را از دست مي‌دهد آيا اين هم تصادفي است؟
- در طرح روشنفكر، رنگ گردباد زمان كه سيندرلا و شاهزاده را به گذشته به زمان پيش از خوشبختي مي‌برد سياه عنوان شده و در سيندرلاي ‪ ۳‬رنگ گردباد زمان سبز است آيا اين فرق رنگ مي‌تواند هيات منصفه را در دادگاه قانع كند كه فيلمنامه سيندرلاي سه دزدي نيست؟
- روشنفكر در حال مذاكره با شركت‌هاي حقوقي آمريكايي است و مصمم است تا مستندات منتشر شده و منتشر نشده خود را در دادگاهي كه تشكيل خواهد شد مطرح كند.شما چه پيش بيني راجع به راي دادگاه داريد؟
- بخشي از مستندات ادعاي روشنفكر به واسطه سفر هيات هنرمندان ايراني به آمريكا به دست مسوولان آكادمي اسكار رسيده است و مسوولين آكادمي اسكار راهنمايي‌هايي در اين ارتباط كرده اند.آيا شما از اينكه در آينده افكار عمومي كمپاني والت ديزني را به خاطر سرقت ادبي مورد ملامت قرار دهند نگران نيستيد؟
- كمپاني والت ديزني مدعي توليد فيلم‌هاي انيميشن تربيتي با محوريت خير و شر است تا در روند شكل‌گيري شخصيت كودكان و نوجوانان دنيا تاثير مثبت بگذارد.مسئولين كمپاني شما از اينكه كودكان و نوجوانان آمريكايي و اروپايي خبر سرقت ادبي از يك نويسنده ايراني را بشنوند چه پيش بيني دارند .آيا بهتر نيست قبل از اينكه ديگران شما را محاكمه كنند خودتان به مستندات اين سرقت ادبي رسيدگي كنيد و درصدد جبران خسارت برآييد؟ اين فيلمنامه نويس ايراني از جامعه سينمايي غرب خواسته مستندات وي را در وبلاگ ‪ http://waltdisneyliterarytheft.blogspot.com‬مشاهده كرده و در مقابل سرقت ادبي والت ديزني اظهار نظر كنند.


روشنفكر به عنوان كارشناس فيلمنامه نويس و مجري و طراح پروژه‌هاي فرهنگي در كارگاه فيلمنامه نويسي در حوزه هنري سازمان تبيلغات اسلامي فعاليت دارد و در حال حاضر مشغول نوشتن فيلمنامه يك مجموعه انيميشن به نام -دوستان وفادار است.


ایرنا
کد خبر: 6917
Share/Save/Bookmark