گشت و گذاری در موزه؛

موزه زمان، جایی برای فراموشی زمان

6 فروردين 1391 ساعت 14:06

موزه زمان موزه‌ای با ساعتهای دیدنی است. صدها ساعت در یک مکان جمع شده‌اند تا با جذابیتشان شما را از هر چه زمان است بی‌خبر کنند.


به گزارش هنرنیوز، زعفرانیه و بهار و صدای چهچه پرندگان همراه با شمشاد های براق از نم باران بهاری در کنار ساختمان موزه با گچ بری ،کاشی‌کاری، مقرنس و گره چینی زمان را از یادت می‌برد. بنایی قدیمی و دوطبقه با عمری حدود ۸۰ ساله ، عمارتی در داخل باغی با وسعت ۵هکتار که قدمتش به زمان محمد شاه و ناصرالدین شاه بازمی گردد.

در داخل بنا اتاقی بسیار با شکوه چشم هر بیننده ایی را خیره می کند و به اتاق اصفهانی ها معروف است . به گفته راهنما طرح گچبری این اتاق از اتاق موزیک کاخ عالی قاپوی اصفهان و از سبک دوره صفویه الهام گرفته است.

در این اتاق تابلوی بسیار زیبایی با نام تابلوی آفرینش گچبری شده .گوشه های سقف نیز مقرنس سه پایه ای با روکش طلا کار شده است.

اگر خواستید دیدگاه اقوام و ملل مختلف نسبت به زمان ، تقویم ، را بدانید و چگونگی سیر تاریخی ساعت از ابتدا تا کنون را دنبال کنید، حتما سری به این موزه بزنید. 


بیگی کارشناس پژوهش و نمایش موزه زمان می‌گوید : « ساعتها در اینجا به ساعتهای ابتدایی،ساعتهای مکانیکی وزنه ای و کوکی ، ساعتهای قابل حمل (جیبی و مچی ) تقسیم شده‌اند.»

راست می‌گوید در طبقه اول ساعت شاهینی را می‌بینی. کنارش ساعتی است که هر نیم ساعت زنگ می زند و دریچه ای دارد که جوجه‌ای از آن بیرون می آید و زنگ می زند. ساعت آوندی دارد که ساعت با آن کوک می شود. ساعت دیگری هم می‌توان پیدا کرد که هر نیم ساعت زنگ بزند اما اینبار ساعتی با چرخ دنده‌های بسیار. طبقه اول ساختمان موزه اختصاص به نمایش ساعتهای مکانیکی وزنه ای و کوکی اعم از طاقچه ای ، دیواری و ایستاده دارد.

در طبقه دوم مجموعه ای از نفیس ترین ساعت های جیبی و مچی و تقویم و نیز موضوعات مرتبط با زمان در معرض نمایش است.علاوه بر ساعتهای مچی و دیواری ، تعدادی از عکسها و ساعتهای موجود هم چنان استثنایی هستند که انسان را شوکه می کنند،ساعت مچی نابینایان،ساعت شیفت نگهبانی و...

اولین کارت ساعت زنی ( کارت پانچ ) که مربوط به راه آهن ایران بوده استشاید یکی از جالبترین اشیاء این موزه باشد.این دستگاه حدود ۸۰ سال پیش وارد ایران شده است . از ویژگی های اصلی این ساعت آن است که در اداره برای ثبت ساعت ورود و خروج کارمندان به کار می رفته با قرار دادن کارتی در جای مخصوص و فشار دکمه ای زمان بر روی آن ثبت می‌شده است .


با نگاهی به ساعتها در می یابید مردم در قدیم به تزئینات و ظاهر ساعت توجه بیشتری داشتند اماشاید جالب باشد بدانید پس از ورود اسلام نمادهای اسلامی نیز وارد تزئینات ساعتها شد. در موزه ساعتهایی را می‌بینید با نمادهای اسلامی .بیگی می‌گوید : « در تمام این تزئینات و مینا کاری ها طرحهای اسلیمی کاملا مشهود است . حتی مجسمه و تصویر خانمی که بر روی یکی از ساعتها است، حجاب دارد.» 

زنگ ساعتها هم در قدیم بیشتر مورد توجه مردم بوده است .بیگی در این‌باره می‌گوید :« در قدیم مردم زنگ‌های مختلفی را به کار می‌بردند یکی از این زنگ‌ها «کوکو» بوده که ساعتش هم به این نام مشهور است و مربوط به قرن ۱۴ میلادی است.»

و شاید دیدن ساعتی جیبی با قدمت سیصد سال پیش در نخستين موزه زمان سنجي در ايران خالی از لطف نباشد. در قدیم برای ساعتهای جیبی سه در می گذاشتند تا آسیب نبینند.

بیگی در این باره می‌گوید:« اولین ساعت جیبی در سال ۱۵۰۴ میلادی توسط یک قفل ساز آلمانی اختراع شد. این ساعتها به حدی سبک و کوچک بودند که به راحتی از گردن آویزان می شدند ویا درون جیب جا می گرفتند. در ابتدا ساعتهای جیبی جزء کالاهای لوکس گران قیمت بودند. در سـال ۱۶۷۵ میلادی ،چارلـز دوم پوشیدن جلیقۀ بلند را باب نمود و کم کم پوشیدن این نوع جلیقه بین همگان رواج یافت و ساعتهای مردانه از آن تاریخ به بعد به جای اینکه آویزی باشند و از گردن آویخته شوند ، درون جیب جلیقه ها جای گرفتند. در سال ۱۸۶۸ میلادی یک شرکت سوئیسی ساعتی ارزان قیمت را طراحی نمود که افراد عادی استطاعت خرید آن را داشتند.» 

تا به حال به این موضوع فکر کردید که با شمع یه ساعت درست کنید! در موزه زمان ساعتی را می‌توانید ببینید که با سوختن شمع و پایین آمدن آن گذشت یک ساعت نشان می دهد .بیگی درباره تاریخچه ساعت شمعی می‌گوید:«این نوع ساعتها اولین بار حدود ۱۰۰۰ سال پیش مورد استفاده قرار گرفتند که اختراع آن را به پادشاه وقت انگلستان آلفرد کبیر نسبت می دهند. در این ساعت بدنۀ شمع مدرج می شد و با سوختن شمع و کوتاه شدن آن زمان را محاسبه می کردند.»

در بخش فضای باز مجموعه ، ماکت ساعت های ابتدایی همچون ساعت آفتابی ، آبی ، شنی، سوختی به نمایش گذاشته شده است. ساعت مچی آفتابی ؟!! و خود شما هم می توانید با ایستادن در مکان مشخص شده ، نقش عقربه ساعت آفتابی را بازی کنید ، گویی ساعت آفتابی بازی سایه و نور است.
 
ساعت آفتابی ، شنی ، آبی ،ساعت قایق اژدها، ساعت شمعی ،ساعت روغنی،ساعتهای آبی مکانیکی ، ساعت آبی کلیپسیدرا،ساعت آبی پنگان،ساعت های وزنه ای،ساعت های فنری ،ساعت‌های آونگی،ساعت جیبی، ساعت‌های مچی، ساعت‌های الکتریکی،ساعت‌های اتوماتیک، ساعت‌های کوارتز،ساعت‌های اتمی از انواع مختلف ساعتهایی هستند که بشر تاکنون اختراع کرده است. و شما می‌توانید با مراجعه به این موزه با انواع این ساعتها آشنا شوید .

راستی جای ساعت بیگ بن لندن ، ساعت میدان شهرداری تبریز و ساعت شمس العماره کاخ گلستان در این مکان خالی است.

علاقه مندان به موزه زمان می توانند به آدرس: تهران–خیابان ولی عصر-نرسیده به میدان تجریش –خیابان زعفرانیه(سرلشگر فلاحی)چهارراه پرزین بغدادی مراجعه کنند.همچنین تلفن تماساین موزه: ۲۲۴۱۷۳۳۶-۲۲۴۱۷۳۳۷ است.

مریم اطیابی


کد خبر: 38677

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdca0ine.49na015kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com