عضو انجمن «ایزیرتو» در گفتگو با هنرنیوز؛

«ایزیرتو» با بیش از ۳۰ کتابخانه روستایی در چهار استان غربی کشور همکاری دارد

9 آذر 1392 ساعت 13:42

یوسف حسن زاده گفت: کمیته کتابخانه هایانجمن «ایزیرتو» در چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام فعالیت می کند و با بیش از ۳۰ کتابخانه روستایی تا کنون همکاری دارد.


حسن زاده در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز در رابطه با فعالیت «انجمن ایزیرتو» گفت: این انجمن فعالیت خود را اسفندماه ۱۳۸۲ شروع کرد اما از نوروز ۱۳۸۳ رسما آغاز به کار نمود؛ «ایزیرتو» عنوانی است که به «انجمن دوستداران یادگارهای تاریخی» اطلاق می شود. 

وی با بیان این مطلب افزود: نخستین برنامه ای که «ایزیرتو» برگزار کرد در محوطه باستانی قلایچی عصر ماناها در اطراف بوکان بود که اعضای ایزیرتو در آنجا حاضر بودند و مردم از آن محوطه بازدید رایگان داشتند و این اولین فعالیتی بود که انجمن به وسیله آن معرفی شد. 

وی با اشاره به سایر فعالیت های این انجمن اظهار داشت: در طول این چند سال، انجمن در چارت خود کمیته های زیادی داشته که از این میان، سه کمیته بیشترین فعالیت را داشته اند؛ کمیته باستان شناسی از آن جمله است که کتاب های چند زبانه کردی، فارسی و انگلیسی را در پنج هزار نسخه به صورت تمام رنگی چاپ کرده است. 

حسن زاده به هدف از انتشار این سلسله کتاب های چند زبانه اشاره کرد و تصریح نمود: این کتاب ها با هدف جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی منتشر شده و شناساندن پتانسیل های گردشگری در مناطق غرب کشور را برای همه گردشگران در برنامه خود دارد تا بتواند به همه گردشگران در معرفی آثار منطقه کمک کند؛ خصوصا گردشگرانی که از کردستان عراق به منطقه می آیند و با فارسی و انگلیسی آشنا نیستند بتوانند از زبان کردی این کتاب ها استفاده کنند تا از این طریق رونقی به آثار آنجا داده شود، دلیل هم این بود که ما وقتی به مردم می گفتیم ین آثار را حفظ کنند نمی دانستند چرا باید چنین کاری انجام دهند، ولی وقتی نفعی برایشان تعریف می شد و اینکه از حضور گردشگران و اقامت آنها در هتل و رستوران پول به منطقه تزریق می شود به ارزش این کار واقف می شدند. 

وی افزود: تا کنون سه شماره از این کتاب ها منتشر شده؛ «ایزیرتو ۱» مربوط به بوکان است، «ایزیرتو ۲» به مهاباد اختصاص داشت و «ایزیرتو ۳» به مجموعه آثار تاریخی فرهنگی هرسین می پردازد. 


حسن زاده به فعالیت های ایزیرتو برای کودکان اشاره نمود و گفت: قطعا تنها تپه و آثار تاریخی میراث فرهنگی ما نیستند و زبان هم بخشی از میراث ملی ماست که سازمان میراث فرهنگی بدین منظور از لفظ «میر اث معنوی» استفاده می کند که ما با انتشار کتاب و سایر فعالیت ها تلاش می کنیم در مسیر دیجیتالی شدن فرهنگ ازفراموش شدن زبان ممانعت ایجاد کنیم. 

وی از انتشار مجموعه «زاروک » خبر داد و گفت: در زبان کردی «زاروک » به معنی کودک است که تا کنون پنج شماره از آن منتشر شده است و شامل بازنویسی های داستانی با تصویر گری است که در تیراژ ۲۰۰۰ نسخه با کمک مرکز بخش کتاب مکریان توزیع می شود. 

وی در تشریح فعالیت های کمیته سوم «ایزیرتو» گفت: کمیته سوم که بسیار فعال است کمیته کتابخانه های ماست که در ۴استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام فعالیت می کند و تا کنون با بیش از ۳۰ کتابخانه روستایی  همکاری داشته که «دومین همایش کتابداران کتابخانه های روستایی» از سوی این کمیته برگزار شد و به کتابخانه روستای نوریاب اختصاص یافت.

این عضو انجمن «ایزیرتو» در خاتمه اظهار داشت: «ایزیرتو» فعالیت های جانبی دیگری هم دارد همچون انتشار گاهنامه های مختلف که توسط تیم پژوهشی انجام می شود و در حال حاضر یک فصلنامه تخصصی تحت عنوان «پژوهش های زاگرس» را در دست انتشار داریم که به تازگی از وزارت ارشاد مجوز گرفته و شماره اول آن زیر چاپ است و ۲۰ آذرماه از آن رونمایی خواهد شد.


کد خبر: 66389

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb9fb0.rhb0wpiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com