در نشست خبری محمد مهدی حیدریان مطرح شد؛

نیازی به بررسی مجدد فیلم‌های جشنواره فجر نیست / سازمان سینمایی دنبال فیلم خنثی است

21 اسفند 1396 ساعت 0:43

رییس سازمان سینمایی معتقد است در سالی که گذشت تلاش کرده است تا تصدی‌گری در حوزه سینما را کم و اجرا را به بخش خصوصی و صنوف بسپارد ، امری که البته کمتر مورد تایید سینماگران است.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ؛ محمدمهدی حیدریان طی نشستی با خبرنگاران در آخرین روزهای سال 96 ضمن تشریح برخی مسائل به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنانش با اشاره به تدوین برنامه جامع سینما برای سال آینده گفت: برای تدوین برنامه جامع سینما، مدیران و همچنین کارشناسان زیادی زمان گذاشتند و این برنامه تدوین شد. تلاش ما این است که هیچ اقدامی در سازمان سینمایی و مجموعه بخش خصوصی صورت نگیرد، مگر در چارچوب مفهومی و برنامه‌ای این برنامه جامع تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: در سالی که گذشت، تلاش کردیم که تصدی‌گری را در حوزه سینما کم کرده و اجرا را به بخش خصوصی و صنوف بسپاریم. سازمان سینمایی هم نظارت بیشتر خود را در حوزه‌هایی که به صنف یا بخش خصوصی واگذار شده، اعمال کند. چرا که در پاره‌ای نقاط، منافع بخشی صنوف یا بخش خصوصی باعث می‌شود که بر منافع عمومی چشم بپوشند. به طور کلی، منافع بخشی و منافع کوتاه مدت می‌تواند آفت هر برنامه‌ای باشد و به ضرر سینما خواهد بود. از این بابت نظارت ما در سازمان هدفمند و البته همراه با سیستمی شفاف خواهد بود.

وی افزود: درباره اکران عمده دوستان در بخش خصوصی و اصحاب رسانه نکته‌هایی دارند که به نظرم تا حد زیادی درست است. اکران مرحله‌ای است که تمام تلاش خانواده سینما باید به بار بنشیند و اگر قرار باشد به دلیل عملکرد و نگاه محدود ما باعث از بین رفتن مخاطب بشود، به ضرر همه ابعاد سینما خواهد بود. بنابراین باید قاعده اکران به نحوی اصلاح می‌شد تا بتوانیم مخاطب بالقوه را به مخاطب بالفعل تبدیل کنیم. ما سعی کردیم در نظام‌نامه جدید این نکات را مدنظر قرار بدهیم و شب گذشته این نظام‌نامه از سوی خانه سینما تحویل شد.

حیدریان تاکید کرد: در سالی که گذشت هر سه روز یک سالن به ظرفیت نمایش کشور اضافه شد، لذا می‌توانیم تعداد بیشتری فیلم اکران کنیم. همچنین سال گذشته، هر سه روز یک فیلم ساخته شد. علاوه بر این، تلاش خواهیم کرد که در سال آینده نزدیک به 100 سالن به مجموعه سینمای ایران اضافه شود. 

وی تصریح کرد: موضوع امنیت شغلی را یکی از مباحث مهم سازمان سینمایی در سال آتی دانست و گفت: ما در پروانه ساخت باید امنیت شغلی را که مدنظر بسیاری از همکاران و اصحاب رسانه است، مورد توجه قرار دهیم. در یک سینمای حرفه‌ای، باید همه عوامل به صورت حرفه‌ای انتخاب شوند. بنابراین در سال آینده، استفاده از اهالی رسمی و دارای شناسنامه صنوف یکی از الزامات پروانه ساخت خواهد بود. بنابراین پروانه ساخت دو قسمت خواهد بود؛ اول موافقت اصولی و سپس بررسی استفاده از عوامل حرفه‌ای سینما.

رئیس سازمان سنمایی افزود: ما به سمت داشتن تهیه‌کننده صاحب اختیار و مسئول پیش خواهیم رفت و این روند آغاز شده است. تهیه‌کننده‌ای که نتواند چشم‌انداز مالی فیلم، منافع ملی و مصالح را درست تشخیص دهد، قطعا به ضرر صنعت سینما عمل خواهد کرد. بنابراین نظام تهیه‌کنندگی را پس از نظام اکران به سرانجام خواهیم رساند.

حیدریان همچنین تصریح کرد: علاوه بر این، ما باید نسبت به سرمایه‌های مجهول الهویه مراقبت کنیم که این مراقب در پروانه ساخت اعمال خواهد شد اما در نظام تهیه‌کنندگی، راه‌های جدیدی را هم پیش روی تهیه‌کنندگان قرار خواهیم داد. در این نظام‌نامه ایجاد صندوق سرمایه گذاری، اوراق منفعت، و... پیش‌بینی شده است که اعلام می‌شود. این امکان اگر درست برنامه ریزی شود، تمام مردم شرکای ما در مالکیت فیلم و سالن‌های سینما خواهند بود.

در بخشی از این نشست خبری، درباره شیوه‌های حمایتی سال آینده از تولید آثار نیز عنوان کرد: در سال گذشته، بنیاد سینمایی فارابی برای اولین سال، پرداخت وام را از طریق بانک‌ها پیگیری کرد. در اعطای این وام‌های قرض‌الحسنه و یا با سود چهار درصد، مشکلاتی وجود داشت اما در حال تسهیل این روند برای سال آتی هستیم. در این راستا، 60 درصد بودجه فارابی به مشارکت در حوزه تولید نیروهای جوان خلاق هزینه خواهد شد. این نیروها چشم امید و آینده سینمای ایران هستند.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدی که بر تولید استاندارد وجود دارد، در سال آینده نگاه جدی به ساماندهی حضور تجاری سینمای ایران در کشورهای دیگر خواهیم داشت. در همین راستا با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره شد و جایزه‌ صادراتی برای این بخش پیش‌بینی شده است.

حیدریان افزود: در حوزه بازارهای منطقه‌ای و جهانی و همچنین اکران در سینمای کشورهای دیگر نیز مذاکراتی با وزارت امور خارجه انجام شده است تا بتوانیم آثارمان را در کشورهای دیگر به نمایش بگذاریم و از این طریق، افتخارآفرینی به نفع سینمای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

وی همچنین از برگزاری جشنواره‌های ملی در شهرهای مختلف دفاع کرد و گفت: برگزاری جشنواره در همه شهرها یکی دیگر از برنامه‌هاست. ما باید عدالت فرهنگی را مدنظر قرار دهیم و حمایت و تلاش می‌کنیم که جشنواره‌های ملی ما در همه استان‌ها به نمایش در بیاید. تجربه امسال جشنواره فجر نشان داد که نمایش آثار در شهرها، ارزش زیادی از نظر معنوی خواهد داشت.

حیدریان در پایان با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر سازمان امور سینمایی با اصحاب رسانه، عنوان کرد: قرار است آقای نجفی در سال آینده سالن‌هایی را در نظر بگیرند که همه فیلم‌ها توسط اصحاب رسانه و منتقدان دیده شود تا به یک تحلیل منصفانه و درست از فیلم‌ها برسیم و بتوانیم در جهت پیشرفت سینما حرکت کنیم. همچنین اگر معتقدید کارگاه‌های آموزشی، ورک‌شاپ‌ و... برای اصحاب رسانه نیاز است، ما از آن پشتیبانی می‌کنیم.

وی درباره تولید مشترک با کشورهای دیگر و لزوم تولید محتوا اظهار کرد: در برنامه جامع، اقدام جدی در حوزه تولید مشترک پیش‌بینی و برای آن مذاکراتی انجام شده است. همچنین در حوزه تولید محتوا ضعف جدی وجود دارد. ما شروع به فعالیت در این زمینه کرده‌ایم. در این حوزه یک شورای تخصصی بین سازمانی در بنیاد فارابی تشکیل شده است. در حال بحث و تبادل نظر درباره ایده‌ها و سوژه‌ها با سازمان‌ها هستیم تا آن‌ها را به تهیه‌کنندگان و... ارائه دهیم. امیدوارم که خروجی‌های قابل اعتنایی در این زمینه داشته باشیم.

وی درباره تاثیر حضور علیرضا رضاداد در بدنه تصمیم‌گیری سازمان گفت: آقای رضاداد از دوستان و همکاران نزدیک من در صدا و سیما بودند و از ایشان دعوت به همکاری کردم. این همکاری به اوایل سال 81 و 82 باز می‌گردد. به دلیل اینکه آقای رضاداد بازنشسته هستند، امکان استفاده از ایشان در پست‌های مدیریتی وجود ندارد و به این دلیل حکم مشاوره دارند و هرجا که نیاز است ورود می‌کنند. باید توجه کرد که در سازمان سینمایی کارهای متعددی وجود دارد و ما نیاز به همکاری با عزیزان بسیار زیادی داریم.

حیدریان در پاسخ به پرسشی از خبرنگار رادیو درباره احتمال ممیزی مجدد فیلم‌های جشنواره فجر عنوان کرد: امسال همه فیلم‌ها توسط همه اعضای شورای پروانه نمایش بررسی شده است. از نظر من، نیاز مجددی به بررسی آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهیه‌کننده بخواهد تغییر جدیدی در فیلم ایجاد کند. البته درباره فیلمی که ممکن است دچار سوء تفاهمی در جشنواره شده باشد، در موارد بسیار بسیار معدود، شاید یک یا دو مورد، ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد.

وی همچنین درباره شفاف‌سازی هزینه‌های جشنواره فجر در سامانه دسترسی آزاد بیان کرد: عزم سازمان بر شفاف‌سازی است. درباره اکران و همچنین مسائل دیگر، سوالاتی در حوزه شفاف‌سازی وجود دارد که تا آخر هفته در سامانه دسترسی آزاد پاسخ داده می‌شود. به عنوان مثال درباره شفاف‌سازی جشنواره فجر باید بگویم که آقای داروغه‌زاده عزم جدی بر مدیریت هزینه‌ها داشتند و ما حداکثر 40 درصد بودجه جشنواره 95 را در جشنواره 96 هزینه کردیم.

رییس سازمان امور سینمایی تصریح کرد: آقای رجبی فروتن مسئولیت دسترسی آزاد اطلاعات در سازمان سینمایی را برعهده گرفته‌اند و هر فردی می‌تواند سوالاتش را بدون واسطه از ایشان بپرسد.

حیدریان همچنین درباره تعیین وضعیت جشنواره سال آینده نیز خاطرنشان کرد: در پایان این هفته جلسه‌ای برگزار خواهد شد که به نوعی بررسی جشنواره گذشته و به نوعی شورای سیاست‌گذاری جشنواره سال آتی خواهد بود. همچنین در این جلسه بر ابقا یا تغییر دبیر سال آتی فجر تصمیم گرفته می‌شود که البته بنده نظری در مخالفت برای ابقای ایشان ندارم.

وی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: نه در حوزه انجمن سینمای جوان و نه در مرکز گسترش و... بنایی بر تعطیلی فعالیت‌ها نخواهد بود. درباره بدهی انجمن سینمای جوان به سینماگران نیز باید تاکید کنم که تا آخر سال بدهی‌ای به سینماگران نخواهیم داشت. علاوه بر این، در سال آینده، دفاتر انجمن را به صورت جدی گسترش خواهیم داد.

حیدریان با تاکید بر فعالیت قدرتمند زیرمجموعه‌های سازمان امور سینمایی بیان کرد: ما حتما به انجمن سینمای جوان نیاز داریم. البته در جایی که بخش خصوصی وجود دارد، ما ورود نمی‌کنیم اما انجمن با مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فیلمسازی آنلاین را نیز به عنوان یک آموزش عمومی مدنظر قرار دهد.

وی افزود: در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز جلسات خوبی برای برنامه‌های سال آینده برگزار شده است و ما یک جهش معقول را با ایجاد معاونت انیمیشن انتظار داریم. مرکز گسترش باید در حوزه مستندهای سینمایی و انیمیشن تمرکز کند. ما در حوزه انیمیشن پتانسیل ویژه‌ای داریم که باید به سامان برسد و سازمان نیز از این روند حمایت می‌کند.

حیدریان در پاسخ به پرسش مربوط به احتمال تعطیلی مدرسه ملی سینما نیز گفت: بنایی بر تعطیلی مدرسه ملی سینما وجود ندارد اما در اولویت‌های این مجموعه تغییراتی انجام خواهد شد. اکنون خروجی مراکز آموزشی سالیانه دو هزار دانشجوی فیلمسازی است، بنابراین آموزش در مدرسه ملی، اولویت نیست. وظیفه مدرسه ملی سینما دو مورد خواهد بود: اول ارتقای مهارت دانش‌های جدید در حوزه سینماست و دوم نیز ایجاد ارتباط با دانشجویان رشته سینما و هدایت آن‌هاست. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با 9 دانشگاه امضا شده است و همکاری‌هایی نیز با خانه سینما انجام خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت هنر و تجربه درباره آخرین وضعیت این گروه در اکران‌های سال آینده گفت: هنر و تجربه از نظر من برای سینمایی که باید فرمول اقتصادی خود را حفظ کند، ضروریست. چرا که اگر فرمول هنر و تجربه را نداشته باشیم، به سرعت دست سینماگران از ابداعات خالی خواهد شد.

وی در عین حال توضیح داد: معنای هنر و تجربه این نیست که یکسری فیلم که نمی‌تواند اکران شود، در آن بخش نمایش داده شود. هنر و تجربه به کار اول و دوم یک فیلمساز ربطی ندارد، بلکه باید کاری نو و ویژه باشد. ما در توافقاتی با 31 استان، حداقل 20 استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند؛ اما با یک روال منطقی.

رییس سازمان امور سینمایی درباره شیوه اعتراض احمد نجفی گفت: طبیعی است که این روش را نمی‌پسندم چرا که این روش، یک اقدام فرهنگی نیست. ما موضوع اکران را به دقت بررسی می‌کنیم اما نمی‌توانیم یک سالن سینمای 300 نفری را به زور برای فیلمی نگه داریم که به حق یا ناحق دو بلیت فروخته است. مورد دیگر اینکه در نظام‌نامه اکران در حال تلاش هستیم که فیلم‌‌ها که مخاطبین متفاوتی دارند، با شرایط متفاوتی اکران شوند. یکی از اقدامات رده بندی سنی فیلم‌ها، نظارت بر کارگروه اکران و امکان شکایت از روند اکران، گروه هنر و تجربه و... است.

وی افزود: مشاهده کردم که فرد دیگری هم درباره اقدام مشابهی در اعتراض به وضعیت اکران فیلمش سخن گفته بودند. این روند درستی نیست. من به آقای نجفی گفته‌ام که همه فیلم‌ها برای اصحاب رسانه نمایش داده شود تا شما بتوانید به فیلم‌ها کمک کنید که مخاطبان خود را پیدا کنند.

حیدریان درباره اینکه گفته می‌شود سازمان سینمایی دنبال فیلم خنثی است پاسخ داد: ما دنبال فیلم خنثی یا کارگردان خنثی‌ساز نیستیم. ما به نقد درون خانواده معتقد هستیم. در سینمای دنیا هم همین نقد درونی را می‌بینید. ما نمی‌توانیم مردم را ناامید کنیم، نمی‌توانیم یاس افکنی کنیم. سینما باید به مردم نشان بدهد که باید با قدرت ایستاد و مشکلات را حل کرد. ما سال آینده با یک سینمایی قوی و در نقد روبرو خواهیم بود و تلاش‌مان در این زمینه خواهد بود.

رییس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری درباره تاسیس صندوق بیکاری که خبرنگار ایلنا پرسیده بود، گفت: صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشده است و به لحاظ قانونی نیز امکان تاسیس صندوقی مجزا نسبت به آن مجموعه صندوق بیکاری وزارت کار نیست. شرط استفاده از صندوق بیکاری هم آن است که شما یک کارفرمایی داشته باشید و مسائل مرتبط با آن را رعایت کنید. لذا نمی‌توانیم از این صندوق در سینما استفاده کنیم. بنابراین این مشکل باید در خانه سینما حل شود. برای این منظور نیز خانه سینما باید دارای منابع پایدار مالی باشد تا بتواند به اهالی صنف رسیدگی کند. در این زمینه در سال جاری، بیمه تمامی سینماگران مدنظر قرار گرفت و اقدامات دیگری نیز پیش‌بینی شده است.


کد خبر: 96124

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcba8b9.rhb05piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com