گفتگو با مارچلو نوتاریانی:

ایران سمبل صلح خاور است

8 خرداد 1392 ساعت 15:19

یک مشاور راهنمایان گردشگری گفت: در فرهنگ مردم ایتالیا، ایران کشوری با مردمان صلح طلب، معرفی شده است.


به گزارش هنرنیوز، یکی از کارشناسان ارشد سازمان جهانی گردشگری از کشور ایتالیا مارچلو نوتاریانی است . با او درباره گردشگری به گفت و گو نشستیم.

به نظرتان دربارۀ نقش آموزش توریسم در مدارس و جوامع دانش‌آموزی چیست؟ 

توریسم صنعت پیچیده‌ای است چرا که محدود نیست و بسیاری فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد. فرهنگ‌سازی یکی از راهکارهای کلیدی که می‌تواند توریسم فرهنگی را پایه‌گذار می‌کند. محیط زیست و طبیعت پیرامونمان می‌تواند هیبت شناخت محل و منطقه‌ای را که می‌توان ساکن هستیم را پر رنگ کند. شما در کشورتان می‌توانید از توریسم هنری؛ مثل صنایع دستی، معماری مساجد، خطاطی، نقاشی و شعر بهره بگیرید. من به شخصه ترجمۀ اشعار عمر خیام را در یک گالری دیده‌ام. 

ایران هم که زبانزد کل دنیاست و این بهترین بهانه است که مردم را برای بازدید به ایران دعوت کنید. و قدرت انتقال داشته باشد. ببینید مردم سایر کشورها چه کارهایی را در جهت بهبود توریسم انجام می‌دهند؟ چگونه عمل می‌کنند؟ چگونه حرکت می‌کنند؟ 

تابستان گذشته (۲۰۱۲) در یکی از گروه‌های آموزشی در اسپانیا ۹ دانشجوی ایرانی داشتم، چنین حضور مشتاق نشان دهندۀ علاقمندی کشور شما به این صنعت است . واقعیت این است که برای پیشرفت، رفتارها و نگاه‌ها باید تغییر بکند. فرهنگ و بستر پیشرفت مهیا شود، طبیعت و مردم (جامعه) در کنار هم تحت مدیریت صحیح قرار بگیرند و این راهکارها پس از حصول نتیجۀ مطلوب به نسل بعدی منتقل شود.
 
مهم این است که ایرانی‌ها دست به دست هم بدهند و متحد باشند. توانایی‌ها و امکانات را مشترکاً در جهت یک هدف پیش ببرند، در این چند روز در ایران متوجه شدم که بیشتر افراد جامعه تحصیل کرده‌اند و به تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی علاقمندند. 

از سوی دیگر در بخش خدماتی بهینه‌سازی انجام گرفته و برخورد مردم ایران بسیار صمیمانه و دوستانه است. مردم اینجا خونگرم هستند و با آغوش باز از مهمانان پذیرایی می‌کنند. و بی شک هر مسافری خواهان این روی گشاده و مهمان‌نوازی است .

چه راهکارهایی را برای توسعه و بهبود صنعت توریسم در ایران - با شرایط کنونی- پیشنهاد می‌کنید؟ البته طی صحبت‌های قبل به مواردی اشاره کردید، اگر امکان دارد به جزئیات بیشتری اشاره کنید.

با توجه به اینکه اولین حضور من در ایران است، برای پاسخ صریح به این پرسش شاید هنوز زود باشد . مقصد ( ایران ) را هنوز به طور دقیق و عمیق نشناخته‌ام بر اساس شناخت شخصی‌ام است که میتوانم برنامه‌ریزی‌هایی ارائه بدهم که این نیازمند شناخت زندگی، کار، فرهنگ و دین مردم این کشور است. استراتژی‌ها با بر اساس نوع زندگی مردم و جامعه و تمام زنجیرۀ گردشگری ارائه شود. پس از مطالعه در این موارد است که می‌توانم افکارم را در قالب چارچوبی مدون در اختیارتان قرار بدهم که کارآ و مفید باشند.
 
به هیچ عنوان روش‌ها و ایده‌هایی که فقط در حد یک تفکرند، نباید به طور دوره‌ای و بدون در نظر گرفتن هماهنگی‌ها اعمال شوند. بی شک، پیشرفت در هر زمینه‌ای، روندی زمانبر است. از فعالیت‌های کوچکتر، مثل توریسم محلی، طبیعت‌گردی و گردشگری فرهنگی در هر منطقه می‌توان شروع کرد. که می‌تواند منتهی به اهداف وسیع‌تر شود در تمامی این مراحل کیفیت خدمات و مسئولانه بودن بسیار مهم است. محدودیت‌هایی مثل بیماری، جنگ و... که سد راه توریسم هستند باید رفع شوند.
 
من به عنوان مسافر، مقصدی که دچار ناامنی و جنگ است را انتخاب نمی‌کنم. برای مثال جنگ عراق،صنعت توریسم آن کشور را ویران کرد و حتی در سایر کشورهای اطراف هم تأثیر منفی گذاشت.
 
موضوع جالب درمورد صنعت توریسم وجود دارد اینکه این صنعت در حال مرگ هم باشد خیلی سریع احیا می‌شود. در چند سال اخیر شاهد ناآرامی‌ها و درگیری‌های زیادی در تونس و مصر بودیم که برای مدتی توریسم را در این کشورها فلج کرد. اما خیلی سریع احیاء شد و دوباره جان گرفت. فکر می‌کنم مردم ایران دوستدار مسافرت هستند و سفر بهترین راه شناخت است. این جا دوستانی دارم که با ماشین شخصی خود به شهرهای مختلف سفر می‌کنند. شاید به دلیل اینکه دو یا سه بار در سال تعطیلات و زمان کافی برای سفر دارند.
 
در فرهنگ مردم ایتالیا، ایران کشوری با مردمان صلح طلب، معرفی شده است. ایران سمبل صلح خاور است. در اولین سال‌های مرور تاریخ در مدرسه ، چندین درس در مورد ایران و تمدن کهن آن داشتیم که در آن بحث از اقتدار و دانش و عدالت ایران باستان بود. همۀ بچه‌های کشور من در درس تاریخ با ایران و امپراطوری‌های باشکوه آن آشنا می‌شوند .

سخن آخر؟

ایران کشور بسیار با سابقه‌ای درخشان تاریخی است. امروز، می تواند در حوزه گردشگری هم عملکرد درخشانی داشته باشد. تحولات مثبتی که در فرهنگ و اجتماع ایرانیان رخ داده بحث گردشگری را به یک نیاز عمومی تبدیل کرده و جز لاینفکی از زندگی مردم ساخته است.
از استقبال دوستانه شما ممنونم. برای من مهم است بدانم خواسته‌های مردم چیست و در چه جهتی است؟ 

حسین زندی
مترجم : آرزو خاکی


کد خبر: 59017

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbzgbs.rhb98piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com