رییس هیات مدیره‌ی انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران در گفت و گو با هنرنیوز؛

بزرگترین تالار غارهای ایران کشف شد

29 بهمن 1391 ساعت 14:08

رییس هیات مدیره‌ی انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از کشف بزرگترین تالار غارهای ایران در مهریز یزد خبر داد.


جواد نظام‌دوست در گفت و گو با هنرنیوز ضمن اعلام خبر فوق افزود: گروهی متشکل از ۵ نفر؛ حسن انتظاری ( مسئول آموزش هیئت کوهنوردی استان یزد )، سعادت لطفی‌زاده ( اعضای گروه غارنوردی و غارشناسی نقش جهان اصفهان و انجمن غارنوردان ایران )، محمد منصوری، امیر جلوانی، در مهریز یزد طی کاوش در غار «دوسر» موفق به کشف تالاری با وسعت ۵۷ هزار متر مربع ( ۴ برابر یک زمین فوتبال) شدند که تا کنون در غارهای ایران بی‌سابقه بوده است.

او توضیح داد: پس از اعلام اطلاعات اولیه اعضای انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از استان اصفهان راهی این غار شدند که پس از عبور از چاه ۱۳۰ متری در مدخل، وارد آن غار شدند. این غار به شکل قیف وارونه است و کف این قیف به شکل تالار بزرگترین تالاری است که تا کنون کشف شده است.

وی با اعلام این که ابعاد این تالار ۳۰۵ متر در ۲۴۰ متر است و وسعت آن به ۵۷ هزار مترمربع می‌رسد، تصریح کرد: انجمن در حال بررسی است که این غار نسبت به غارهای جهان در چه رده‌بندی قرار می‌گیرد چرا که این وسعت تا کنون در ایران بی‌سابقه بوده است. 

نظام دوست گفت: پیش از این تالار غار رودافشان با دهانه ۶۰ متر در ۷۰ متر با وسعت حدود ۴ هزار مترمربع بزرگترین تالار بود.

او با بیان این که هم‌اکنون نقشه این غار توسط گروه اکتشاف کننده تهیه و تدوین شده، افزود: اکتشاف این تالار دو روز زمان برده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ثبت این کشف چگونه انجام می‌شود، گفت: در ایران هنوز جایگاهی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است. کارگروه غار کشورفعال است اما متأسفانه جلساتش به دلایل مشکلات اداری با وقفه انجام می‌شود و این اطلاعات هم باید به دست این کارگروه برسد.

رییس هیات مدیره‌ی انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران تصریح کرد: در نهایت وظیفه‌ی انجمن آن است که بتواند برای « ترین» های ایران در حوزه غار مثل عمیق‌ترین، طولانی‌ترین، بزرگترین جدول خاصی تهیه نماید و غارها را با هم مقایسه نماید و به یک استانداردی برسد به همین دلیل پس از اکتشاف نقشه‌برداری انجام می‌شود .


کد خبر: 54517

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbzsbs.rhba8piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com