گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای رونمایی از آلبوم «راه بی‌نهایت»؛

میرجلالی: موسیقی نباید خواننده محور باشد

3 آبان 1390 ساعت 14:45


شهرام میرجلالی ضمن اشاره به اینکه موسیقی نباید خواننده محور باشد گفت: برخی خوانندگان تنها از نعمت خدادادی صدا استفاده می‌کنند و از تکنیک خوانندگی چیزی نمی‌دانند،
به گزارش خبرنگار موسیقی هنرنیوز شهرام میرجلالی نوازنده تار در نشست رسانه‌ای رونمایی از آلبوم «راه بی‌نهایت» با خوانندگی حسام‌الدین سراج که امروز با حضور مدیا فرج نژاد آهنگساز، پژمان بلورچی ناشر و تهیه کننده، نماینده بانک اقتصاد نوین به عنوان شرکت حامی، سینا سرلک، هادی مرزبان و جمعی از دست‌اندرکاران این آلبوم برگزار شد، گفت: خواننده وظیفه چندان سنگینی در تولید یک اثر موسیقیایی ندارد، آهنگساز کار را می‌سازد، تنظیم کننده آن را تنظیم می‌کند و شاعر ترانه و تصنیف را می‌سراید در نهایت خواننده برای اجرای کار حاضر می‌شود و در آخر به شهرت می‌رسد.
وی افزود: من به عنوان یک هنرمند رسالتی دارم که انجام می‌دهم، من نوازندگی می‌کنم یعنی ساز را می‌نوازم، ساز را نمی‌زنم. باید نگاه‌ها عوض شود عده‌ای بیان می‌کنند که اساتید خود را خرج جوانان می‌کنند اما در اصل اینطور نیست آنان جوانان را خرج خود می‌کنند؛ گیاهان کوچک زیر سایه درختان بزرگ رشد نمی‌کنند.
این نوازنده تار در رابطه با دستگاه‌های موسیقی در آلبوم «راه بی‌نهایت» توضیح داد: دستگاه همایون مربوط به عشق و جدایی و فراغ است و دستگاه چارگاه و ماهور دستگاهی رزم‌گونه است و به این مسائل می‌پردازد. در این آلبوم از این دستگاه‌ها استفاده شده و مخاطب بسته به سلیقه خود از آنها استقبال می‌کند.
پژمان بلورچي ناشر اين اثر گفت: مديا فرج نژاد از آهنگسازان جوان است و در اين آلبوم نسبت به آثاري كه پيش از اين از حسام الدين سراج شنيده بوديم حركت بيشتري ديده مي‌شود و به ذائقه نسل امروز نزديكتر است.
وي ادامه داد: اين آهنگساز در كنار نگاه امروزي‌اش، معنا و مفهوم موسيقي اصيل و سنتي ايران را مي‌شناسد و در كار رعايت كرده است، لذا اين آلبوم به جهت هنري داراي وزني بود كه زاويه نگاه متفاوتي را حتي نسبت به شعر دنبال مي‌كند.
بلورچي تصريح كرد: موسسه «تصوير سبز» اين آلبوم را منتشر كرده و اولين اثر موسيقي سنتي است كه پخش سوپرماركتي دارد.
به گفته او؛ در شرايط فعلي خريداري آلبوم‌هاي موسيقي سنتي تنها از طريق فروشگاه‌هاي موجود كار سختي است و همين نكته باعث شده تيراژ اين دسته از موسيقي پايين بيايد. هر چند كه تلاش كرده‌ايم شأن عام موسيقي سنتي را رعايت كنيم اما ساير مباحثي كه براي ارائه سوپرماركتي آثار موسيقي مطرح مي‌شود نگاه سنتي است كه تنها باعث مي‌شود، بهترين آلبوم‌هاي سنتي تيراژ پاييني در قياس با موسيقي پاپ داشته باشد.
بلورچي همچنين درباره ذائقه مخاطب و مراجعه او براي خريد آلبوم‌هاي سنتي به سوپرماركت توضيح داد: قطعا عادت را مي‌توان تغيير داد، همانطور كه پيش از اين تماشاگران موسيقي عادت داشتند بليت‌ها را از گيشه خريداري كنند اما امروزه خريد اينترنتي رواج پيدا كرده و آسانتر است. پس خريد آلبوم‌هاي فاخر از سوپر ماركت نيز به مرور عادت مي‌شود.
ناشر اين اثر همچنين درباره حضور يك بنگاه اقتصادي به عنوان حامي اين آلبوم گفت: اسپانسرها بخشي از بودجه خود را به حمايت از فرهنگ اختصاص مي‌دهند و شايد اين اتفاق سودي براي آنها نداشته باشد. چه بسا كه بانك‌هايي همچون «اقتصاد نوين» نياز به بزرگ شدن براي همراهي با يك كار هنري ندارند بلكه آنها بخشي از بودجه‌شان را به ياري بخش هنري مي‌آورند.
وي تصريح كرد: به عنوان يك ناشر اين ريسك را انجام دادم تا اين حركت را از نقطه‌اي آغاز كنم و تلاشم بر اين است تيراژ موسيقي سنتي را به 13 تا 14 هزار نسخه برسانم.در واقع اين عادت‌ها را حداقل در مورد چيزي كه خودم هدايت آن را بر عهده دارم مي‌توانم انجام دهم.
اين ناشر موسيقي همچنين درباره احتمال برپايي كنسرتي از اين آلبوم گفت: در حال پيگيري هستيم و برنامه سالن‌ها را چك كرده‌ايم تا اگر فرصت مناسبي فراهم بود، كنسرتي از اين قطعات برپا شود.
مديا فرج نژاد آهنگساز اين اثر نيز در بخش ديگري از نشست درباره آلبوم «راه بي نهايت» گفت: كار ضبط و آهنگسازي از سه سال پيش آغاز و دو سال پيش هم ضبط آواز توسط آقاي سراج شروع شد، اما مسير كسب مجوز زمان زيادي به طول انجاميد.
به گفته او، قطعات اين آلبوم در دستگاه همايون و چهارگاه با اشعاري از حافظ و هوشنگ ابتهاج است.
فرج نژاد درباره انتخاب اشعار اين آلبوم توضيح داد: سعي كردم به مضامين زندگي روزمره مردم و همچنين مضامين اجتماعي در انتخاب اشعار توجه داشته باشم و در جنس كار نيز اين اتفاق حاصل شده است. به طوري كه در بخشي از اجرا كوارتت زهي است و بخشي ديگر كاملا اركسترال اجرا شده است.
او گفت: فرم كار در اين اثر متفاوت است و اين تجربه برايم بيشتر در فرم غزل حاصل شده است. هرچند كه پيش از اين از شاعري همچون ابتهاج شعر نو نيز داشته‌ام.
اين آهنگساز جوان خاطرنشان كرد: ‌اگر امروز موسيقي دست روي شعر مي‌گذارد، بايد به معناي واقعي كلمه رسالت شعر را به وجود آورد به همين دليل در اجراي اين اثر حتي در بخش اركسراسيون هم اينگونه است و مثلا نوشتار قطعه براي كمانچه آلتو فرق مي‌كند.
فرج‌نژاد درباره دلايل استفاده از صداي حسام الدين سراج براي ضبط چنين اثري گفت: يكي از خصوصيات ويژه اين آلبوم هم‌نشيني سه نسل از موسيقيدانان است كه در كنار همديگر قرار گرفته‌اند و اين همنشيني نياز به يك آرامش در صدا داشت تا كار به تعادل برسد و حسام الدين سراج بهترين تجربه در اين عرصه بود. البته نبايد فراموش كرد كه حضور سراج در اين آلبوم كاملا متفاوت از تجربه‌هاي قبلي‌اش است و گستره‌هاي بالاتري از صدا را تجربه كرده است.
او در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر ضرورت تغيير در موسيقي ايراني عنوان كرد: با تمام احترامي كه به داشته‌هاي موسيقي ايراني مي‌گذارم و معتقدم خودم در چنين فضايي موسيقي را آموخته‌ام اما فكر مي‌كنم بخشي از اين ساختارها را بايد تغيير داد. چه بسا كه اساتيد قبل از ما چنين كاري كرده‌اند. اگر امروز دستي در موسيقي برده مي‌شود و امضايي به آن اضافه مي‌گردد به معناي رد گذشته‌ها نيست و قطعا بهترين قاضي ما مردم هستند.
فرج‌نژاد همچنين درباره حضور نويد افقه در اين آلبوم گفت: او نگرش متفاوتي روي ساز دارد و اين نگرش كاملا در كار مشهود است زيرا افقه زبان خاص خود را در موسيقي دنبال مي‌كند.
محسني نماينده بانك اقتصاد نوين نيز در ادامه اين نشست درباره ضرورت توجه بنگاه‌هاي اقتصادي به سرمايه‌گذاري در عرصه فرهنگ و هنر گفت: ما در راستاي رسالت اجتماعي و حمايتي اين نياز را احساس كرديم تا به حمايت از موسيقي فاخر بپردازيم و شايد اتفاق‌هايي از اين دست كمك كند تا ساير شركت‌ها نيز به حمايت و سرمايه گذاري در اين عرصه بپردازند. چه بسا كه بدنه اقتصادي را نبايد از عرصه فرهنگ و هنر تفكيك كرد و قطعا اگر اين دو كنار هم قرار بگيرند، اتفاق خوبي براي هنر حاصل خواهد شد.
به گفته محسني، تيزر دو دقيقه‌اي از اين آلبوم همراه با سخناني از سراج در تمام تلويزيون‌هاي شعب بانك اقتصاد نوين پخش خواهد شد و احتمالا در برنامه‌ي جشن ده سالگي اين بانك، حسام الدين سراج حضور خواهد داشت.


کد خبر: 33692

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccieq1.2bq1o8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com