کتابگردی مسجد جامعی و کتاب دوستان تا پاسی از شب

از نشر بازرگانی و شهر کتاب فرشته تا کریم خان و انقلاب

29 آبان 1394 ساعت 15:47

کتاب‌گردی احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران روز پنج‌شنبه 28 آبان‌ماه انجام شد.در این برنامه جمعی از مسئولان و چهره‌های فرهنگی از جمله رضا صالحی امیری، علیرضا تابش، رجبعلی خسروآبادی، یرزین ضرغامی،‌ مهرشاد کاظمی‌، محمود آموزگار‌، توکل صدیقی‌، نادر قدیانی‌، اسدالله امرایی‌ و فریدون عموزاده‌ خلیلی حضور داشتند.


کتاب‌گردی احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران روز پنج‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه انجام شد.در این برنامه جمعی از مسئولان و چهره‌های فرهنگی از جمله رضا صالحی امیری، علیرضا تابش، رجبعلی خسروآبادی، یرزین ضرغامی،‌ مهرشاد کاظمی‌، محمود آموزگار‌، توکل صدیقی‌، نادر قدیانی‌، اسدالله امرایی‌ و فریدون عموزاده‌ خلیلی حضور داشتند.



از چهارمین نسل کتابفروشی مهرگان تا کتابفروشی های خیابان کریمخان

عضو شورای اسلامی شهر تهران دومین برنامه کتابگردی را در پنجشنبه آخر هفته کتاب از کتابفروشی مهرگان آغاز کرد و به همراه اهالی فرهنگ و هنر، به کتابفروشی های خیابان کریمخان رفت.

صبح روز پنجشنبه احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، برای دومین سال پیاپی، در آخرین روز از هفته کتاب، برنامه کتابگردی خود را از کتابفروشی مهرگان واقع در خیابان شریعتی آغاز کرد. او با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ خرید و اهدای کتاب گفت: با حمایت از کتاب و حضور در کتابفروشی ها در هفته کتاب، باید فرهنگ کتابخوانی در جامعه ترویج داده شود.




عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: بسیاری از کتاب فروشی های فعال در شهر تهران قدیمی هستند و اکنون توسط نسل های دوم و سوم موسس، اداره می شوند.

مسجد جامعی اظهار کرد: کتابفروشی مهرگان از سال ها پیش در خیابان جمهوری یا همان شاه آباد سابق فعالیت داشته و حدود سی سال است که به خیابان شریعتی منتقل شده است که این نسل از خاندان بارانی چهارمین نسلی است که در شغل کتابفروشی فعالیت می کنند.

مسجد جامعی در ادامه به کتابفروشی لارستان در خیابان لارستان و کتابفروشی و نمایشگاه فانوس متعلق به انتشارات صابرین رفت. این عضو شورای اسلامی شهر تهران در کتابفروشی فانوس خاطر نشان کرد: اجازه ایجاد کتابفروشی ها در فضایی مسکونی بر اساس مصوبه ای در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران به انتشاراتی ها داده شده است.

وی با بیان اینکه شورای شهر به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی این مصوبه را گذرانده است، گفت: بر اساس این مصوبه از فضاهای مسکونی می توان برای ایجاد کتابفروشی و انتشارات استفاده کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس به خیابان کریمخان رفت و با حضور در انتشارات علمی و فرهنگی، از مجموعه های تازه منتشر شده این ناشر بازدید کرد. مسجد جامعی در این دیدار بیان کرد: مجموعه ای ۱۰۰ جلدی رمان در این انتشارات در حال چاپ است که تا کنون ۴۰ جلد آن منتشر شده است.

او ادامه داد: همچنین مجموعه ای ۶۰ جلدی از ادبیات کلاسیک جهان نیز از دیگر مجموعه های جدید این انتشارات است که ۳۰ جلد آن منتشر شده است. در این بازدید که رضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، برزین ضرغامی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، رجبعلی خسرو آبادی رییس میراث فرهنگی استان تهران، مهرشاد کاظمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران، محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و برخی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و نشر حضور داشتند، از اولین ماهنامه «پرنده آبی» که برای کودکان و نوجوانان منتشر می شود، رونمایی شد.

مسجد جامعی و همراهانش، سپس به انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا رفتند. در این کتابفروشی عضو شورای اسلامی شهر تهران خبر داد: قرار است چاپخانه این انتشارات در کنار کتابفروشی آن دایر شود و طبقه بالای آن به گالری تبدیل شود.

وی پس از بازدید از نشر چشمه و نشر رود، به کتابفروشی پژوهشگاه علوم انسانی رفت. مسجد جامعی در این دیدار و پس از گپ و گفت با فروشندگان این کتابفروشی، عنوان کرد: به گفته فروشندگان فروش کتب کمی پایین آمده و به جز پخش عمده ای که دارند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در روز می فروشند که آمار خوبی نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، افزود: پرفروش ترین کتاب هایی که در این کتابفروشی است «زبان شناسی تاریخی» و «داستان هایی برای فکر نکردن» است، که نسبت به سایر کتب این ناشر، فروش خوبی دارند.

اما کتابگردان با حضور در نشر ثالث و نشر هنوز، به انتشارات اساطیر رفتند. مسجد جامعی در اين انتشارات تصریح کرد: سال گذشته و در جریان اولین کتابگردی ما، انتشارات اساطیر افتتاح شد و هم اكنون ويتريني براي نمايش مجموعه كتاب هاي نويسندگان بزرگ است.

او اظهار کرد: اين انتشارات ايده جالب جمع آوري كارتهاي تبريك و كارت دعوت هاي اينجانب را داده است تا ويتريني از اين كارت ها ايجاد كند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: کمتر ناشری پیدا می شود که کتاب هایی که در اینجا منتشر شده است را داشته باشد. دلیل آن هم جلسات علمی است که در این انتشارات برگزار می شود.

مسجد جامعی پیشنهاد داد:

برپایی نمایشگاهی از لوح های منتقدان و نویسندگان در نشر «شباویز»
عضو شورای اسلامی شهر تهران، در آخرین روز از هفته کتاب، با حضور در انتشارات شباویز واقع در خیابان جمهوری، پیشنهاد داد: نمایشگاهی از لوح های منتقدان و نویسندگان در این انتشارات بر پا شود.

صبح روز پنجشنبه احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، پس از حضور در کتابفروشی های خیابان کریمخان، به خیابان جمهوری رفت و از انتشارات شباویز دیدن کرد.




او با اشاره به اینکه ۱۷ سال است در این انتشارات، روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ صبح، جلسات نقد ادبی با حضور نویسندگان و منتقدان برگزار می شود، گفت: فرید خلعتبری تا کنون ۷۰۰ عنوان کتاب نوشته است که به گفته این نویسنده، ۶۰۰ عنوان آنها برگزیده شده اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: این نویسنده همچنین در حوزه بین المللی شناخته شده است و برگزاری جلسات نقد در این انتشارات، نشانه بلوغ فرهنگی است.

مسجد جامعی در پایان پیشنهاد داد: : نمایشگاهی از لوح های منتقدان و نویسندگان در این انتشارات بر پا شود که هم افتخار نویسندگان و هم افتخار ناشران باشد.





کتابگردی در خیابان انقلاب
صله رحم فرهنگی در هفته کتاب/ وزیر ارشاد و استاندار هم آمدند

کتابگردی احمد مسجد جامعی، پس از گذشتن از چند کتابفروشی در خیابان های مختلف تهران، به قلب فرهنگ تهران رسید.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه برنامه کتابگردی خود به خیابان انقلاب رفت و با فروشنده های کتب دسته دوم، کار خود را در این خیابان آغاز کرد و با حضور در تک تک کتابفروشی ها، هفته کتاب را به آنها تبریک گفت.

اهالی قلم نیز با تشکر از حضور عضو شورای اسلامی شهر تهران، زمان وزارت او را دوران طلایی نشر خوانده و گفتند: اگر چه از فرهنگ رفته اید اما فرهنگ را فراموش نکرده اید و جای خالی شما به چشم می آید.



مسجد جامعی سپس با گذشتن از کتابفروشان خیابان انقلاب، به بازارچه کتاب واقع در خیابان انقلاب روبروی سینما بهمن رسید و پس از بازدید از دارالکتب الاسلامیه، به انتشارات چاپخش که سال گذشته مدیر خود رسول داد مهر را از دست داده بود رفت و یاد او را گرامی داشت. این انتشارات بیشتر کتابهای دکتر علی شریعتی را چاپ می کند و به گفته مسجد جامعی از ناشران خوب کشور است.

شهید کتاب کیست؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران، سپس با حضور در دفتر نشر فرهنگ اسلامی، عنوان کرد: این ناشر سال ۱۳۵۴ آغاز به کار کردکه اوایل کارش با وجوهات شرعی اداره می شد.

او ادامه داد: آقایان برقعی، شهید باهنر و گل زاده غفاری، با موقوفه ای که زیر نظر آیت الله العظمی گلپایگانی بود، این انتشارات را اداره می کردند که کتاب های درسی هم د همین انتشارات به چاپ می رسید.

مسجد جامعی پس از بازدید از کتابفروشی های شرکت سهامی انتشار، انتشارات خجسته و انتشارات ققنوس، به انتشارات اختران رفت. در این انتشارات محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران، درباره مهدی محمدی مدیر این انتشاراتی، گفت: محمدی ۲ بار این کتابفروشی را خریده است. یک بار این کتابفروشی مصادره شد و او مجبور شد که یک بار دیگر آن را بخرد که در بین ناشران، به شهید کتاب معروف است.

گروه کتابگردی که متشکل از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه بودند، در ادامه این برنامه که البته با استقبال چشمگیری همراه بود، به انتشارات های آگاه، عصر دانش، یاشار، اندیشه مولانا، رهنما، محراب قلم، قدیانی، پیدایش، اندیشه نو، طهوری، خوارزمی، جیحون، چتر، امیر کبیر، آستان قدس رضوی، کیهان، مروارید، توس، آمه، افراز و موسسه ندای تاریخ رفت و هفته کتاب را به همه آنان تبریک گفت.

افتتاح کتابشهر قرآن در روز کتابگردی

اما همزمان با روز کتابگردی سومین کتابشهر تهران، با عنوان کتابشهر قرآن، در خیابان انقلاب خیابان ۱۲ فروردین، با حضور احمد مسجد جامعی افتتاح شد. عضو شورای اسلامی شهر تهران، با تقدیر از افتتاح این کتابشهر، بیان کرد: به گفته مسئولان این فروشگاه، موسسه کتابشهر در سال ۸۳ راه اندازی شده است و تا به امروز ۴۲ فروشگاه کتاب در سراسر کشور دارد.

او ادامه داد: از نظر تعداد، بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کتاب در کشور محسوب می شود. این موسسه شرکت سهامی خاص است که عمده ترین سهامدارش سازمان تبلیغات اسلامی است.



مسجد جامعی سپس به خیابان ۱۶ آذر انتشارات تیمورزاده رفت که در این بازدید، رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشت. از نکات جالب توجه در این انتشارات، نمازخانه کوچکی بود که با محرابی کاشی کاری، در طبقه زیرین آن قرار داشت.

کتابگردی وزیر ارشاد و استاندار تهران

اما در حالی که کتابگردان انقلاب را به سمت کتابفروشی های دیگر تهران، ترک کردند، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید حسین هاشمی استاندار تهران نیز، به برنامه کتابگردی رفتند و در این فراخوان حضور یافتند.

علی جنتی دیدار از کتابفروشی‌ها را از انتشارات «ققنوس» آغاز کرد و در آنجا، درباره کاهش کتابخوانی گفت: درباره کتاب باید تقاضا ایجاد شود مانند زمانی که تشنه یا گرسنه هستیم کسی به ما نمی‌گوید که آب یا نان بخریم. در مورد کتاب هم باید اشتها ایجاد شود.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه کتاب‌گردی خود درباره برنامه ششم توسعه بیان کرد: این برنامه باید به مجلس برود و اگر مورد توافق وزیران قرار گیرد تصویب می‌شود. نه تنها راجع به حوزه کتاب، بلکه درباره تمام اصناف مالیات را مبنا بر اظهار فرد می‌گذاریم و در این بین برخی نیز بررسی خواهند شد.

او در مورد حمایت دولت از کتاب اظهار کرد: هیات خرید کتاب‌های عمومی همچون گذشته برای کتابخانه‌ها کتاب می‌خرند و این به نوعی حمایت از این صنف است. در مورد کتاب‌های تخصصی نیز خرید به جای ۱۰۰ تا ۳۰۰ جلد به خرید به چند جلد محدود می‌شود. اما سعی می‌کنیم تا خریدمان متنوع باشد. نمایشگاه‌های استانی به نفع ناشران هستند که هفت تا ۱۰روز در استان‌ها برگزار می‌شود.

همچنین اسماعیل دوستی در تماسی تلفنی اعلام کرد که در سفری که به کوهدشت داشته است، به فراخوان کتابگردی احمد مسجد جامعی پیوسته و ازکتابخانه عمومی شهدای این شهرستان دیدن کرده است.

از دیگر شخصیت هایی که در برنامه کتابگردی شرکت کرده است محمد سالاری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران بود که در مزینان سبزه وار، به کتابگردی رفته بود.
معصومه آباد یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در سفر خود به مسکو، هم پای کتابگردان در تهران و سایر شهرهای کشور، به کتابفروشی های مسکو رفت و با وجود حضور در جایی غیر از ایران، در این فراخوان شرکت کرد.


از نشر بازرگانی تا شهر کتاب فرشته
ادامه کتابگردی تا پاسی از شب


عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه برنامه کتابگردی خود از نشر بازرگانی، نشر مرکز، کتابسرا، موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، شهر کتاب پردیس و شهر کتاب فرشته، دیدن کرد.

احمد مسجد جامعی پس از میزبانی محمود آموزگار در نشر آمه، به نشر بازرگانی رفت و این فروشگاه را افتتاح کرد. او در این بازدید با اشاره به دوران فعالیت خود در وزارت کشور، بیان کرد: زمانی که در وزارت کشور بودم، بحران نان پیش آمده بود و این بحران یک بحران اجتماعی بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: قرار بود که من تحلیلی از این موضوع را ارائه دهم که این انتشارات، گزارش هایی درباره نان و گندم داشت و ما توانستیم، گزارش خوبی را آماده کنیم.

مسجد جامعی سپس به نشر مرکز رفت. در این کتابفروشی که با حضور مهدی غبرایی، لیلی گلستان، فرهاد قائمیان و لیلی گلستان، همراه بود، علیرضا رمضانی درباره تاریخچه خاندان رمضانی در نشر توضیح داد: تقریبا از اواخر دوره قاجار ما کار نشر را شروع کردیم. از حاج میرزا علی‌اصغر، چهار پسر به جا ماند: محمود رمضانی که کتابخانه شرق، کلاله خاور را راه‌اندازی کرد. محمد رمضانی که کتابخانه ابن‌سینا را راه انداخت، ابراهیم رمضانی که موسس انتشار ابن‌سینا و سهامدار نشر انتشار بود و جواد رمضانی که البته وارد کار نشر نشد و به تجارت پرداخت.




او ادامه داد: محمد رمضانی، هم ناشر بود و هم مجله‌ای به نام «شرق» را منتشر می‌کرد. اول لاله‌زار، ساختمان فخرالدوله، ساختمان بزرگی بود که محل کتابفروشی و انتشارات شرق بود. مکانی که بعدها نامش به «کلاله خاور»‌تغییر کرد.

رمضانی در پایان اظهار کرد: محمد کلکسیونی از مجله ها و کتب خطی داشت که به کتابخانه آیت الله مرعشی در قم اهدا کرد.

مسجد جامعی پس از نشر مرکز، به کتابسرا و موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب رفت که در هر دو مکان، گروهی از تاریخ شناسان و تهران پژوهان حضور داشتند.

وی سپس به شهر کتاب پردیس رفت و در مراسمی که با حضور اسدالله امرایی، جعفر ابراهیمی، غلامرضا امامی، شهرام اقبال زاده و مهدی ضرغامیان برگزار شد، حضور پیدا کرد.



شهر کتاب فرشته مقصد نهایی کتابگردی احمد مسجد جامعی بود. در برنامه ای که در این مکان ترتیب داده شده بود، فرشته طائر پور، منوچهر شاهسواری، مرتضی کاظمی، ابراهیم حقیقی، علیرضا سمیع آذر، مهتاب کرامتی، مهناز افشار، گلی امامی، لیلی گلستان، پوریا عالمی، حسین نژاد و جمشید گرگین، به همراه برخی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

حضور علمای قم در برنامه کتابگردی

در پی فراخوان احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران، برای رفتن اهالی فرهنگ و هنر به کتابفروشی ها و خرید کتاب، روز پنجشنبه جمعی از نویسندگان قم با حضور محمد مهدی احمدی مدیر کل هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مجتمع ناشران بازدید کردند.

در این بازدید که سید محمود حسینی مدیر تعاونی ناشران قم، حمید خرمی رییس اتحادیه ناشران قم و جمعی از ناشران، احمدی را همراهی می کردند، مدیر کل هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، از کتابفروشی های اسوه، دارالفکر، هجرت، دارالعلم، انتشارات موسسه امام صادق و انتشارات دلیل ما دیدن کرد و ناشران در مورد مشکلات و موانع راه اندازی صد در صدی فروشگاه های کتاب مجتمع ناشران، گفتگو کردند.

در این بازدید درخواست شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جهت ایجاد کتابفروشی های جدید و ویترین برای ارائه کتاب ها، تسهیلاتی در جهت راه اندازی فروشگاه های کتاب در مجتمع ناشران اعطا کنند.

احمدی نیز در این دیدار قول مساعد داد که در سفر آتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم، از این مجتمع بازدید کنند و جلسه ای با حضور ناشران برای رفع مشکلات مجتمع ناشران قم داشته باشند.

در پایان بازدید مدیر کل هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همراه با جمعی از نویسندگان در انتشارات دلیل ما حضور پیدا کردند و از جدیدترین کتاب محمد رضا حکیمی " دوازدهمین جلد دایره المعارف الحیاه" رونمایی کرد.
همچنین طبق اعلام قبلی آیات عظام سبحانی، امینی، علوی بروجردی، یثربی، نجم الدین طبسی، حسینی صدر و بسیاری دیگر از علمای قم، با حضور در کتابفروشی ها، در برنامه کتابگردی حضور پیدا کردند.


در مشهد انجام شد:
کتابگردی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و برخی نمایندگان مجلس
سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد‌ در مشهد در بازارچه گلستان حضور یافت و در برنامه کتاب‌گردی شرکت کرد.

صبح روز پنجشنبه و در حالی که احمد مسجد جامعی در تهران به همراه برخی شخصیت های فرهنگی و هنری، به کتابگردی رفته بود، صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مشهد بود نیز، به کتابفروشی های این شهر رفت.
وی در تماس تلفنی با احمد مسجد جامعی گفت: هم زمان با آخرین روز هفته کتاب به انتشارات امام آمده ام تا در این حرکت پسندیده شرکت کنم. همچنین در بازارچه گلستان، مرکز فروش کتاب در این شهر نیز رفتم و در برنامه کتابگردی شرکت کردم.
همچنین محمد مهدی حیدریان معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار و جمعی از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه کتاب‌گردی شرکت کردند.

احمد مسجد جامعی هم که در حال کتاب‌گردی در تهران است طی تماسی هفته کتاب را به رجب‌زاده مدیر نشر امام تبریک گفت.




کد خبر: 85145

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccpsq4.2bqp08laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com