جشنواره‌های بی‌خاصیت در صف جشنواره راهپیمایی اربعین در ابهام!

26 مهر 1396 ساعت 12:20


برگزاری جشنواره «مسیر عشق» که قرار بود با موضوع راهپیمایی عظیم اربعین برگزار شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

درحالی که هر ساله تعداد قابل توجهی جشنواره‌های سینمایی برگزار می شود که اغلب آنها هم ‌کم‌خاصیت هستند و تأثیر چندانی بر جریان فرهنگ ندارند. در این میان، تنها جشنواره بین المللی با موضوع راهپیمایی اربعین وضعیت نامشخصی دارد. به طوری که حتی برگزاری اولین دوره آن به مشکل برخورده است. این درحالی است که به جز هنرمندان هموطنمان، هنرمندانی از ۸۲ کشور جهان نیز از این جشنواره عاشورایی استقبال کرده‌اند.

اوائل تابستان امسال بود که اعلام شد قرار است جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» با هدف بازنمایی هنرمندانه راهپیمایی عظیم اربعین در کربلا برگزار شود. احمد میرعلایی، دبیر جشنواره مسیر عشق نیز در نشست خبری این جشنواره که ۹ مرداد برگزار شد گفت: «وقتی اخبار رسانه‌های جهانی را درباره راهپیمایی اربعین حسینی رصد می‌کنیم می‌بینیم که این حرکت عظیم در رسانه‌های جهان حبس خبری شده است. در حالی که رسانه‌های بین‌المللی اخبار مربوط به مراسم‌های انحرافی را پوشش می‌دهند و تلاش می‌کنند تا اذهان عمومی را گمراه کنند. این اتفاق یکی از دلایلی بود که تصمیم گرفتیم جشنواره «مسیر عشق» را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.»
بر اساس این گزارش، قرار بود جشنواره مسیر عشق اول آبان در مشهد و حرم مقدس امام رضا(ع) آغاز و پنجم آبان در کربلا و حرم امام حسین(ع) به پایان برسد. با این حال دبیرخانه جشنواره اعلام کرد که این رویداد فرهنگی به خاطر مشکلات مالی در زمان اعلام شده برگزار نمی شود. زمان دیگری هم اعلام نشده که معنی این اتفاق، قرار داشتن وضعیت مسیر عشق در هاله ای از ابهام است!
در این اطلاعیه آمده است: «برخی بوروکراسی‌های اداری و عدم تأمین نقدینگی کافی تا زمان برگزاری جشنواره، مانع از برپایی کاملاً حرفه‌ای و در شأن جایگاه مقدس سالار شهیدان امام عاشورا آفرین حضرت امام حسین (ع) است؛ که با توجه به ضرورت سفر جمعی از هنرمندان اعم از برگزیدگان، نامزدها، داوران، نمایندگان رسانه‌ها، مدیران فرهنگی، عوامل اجرایی و ... برای شرکت در مراسم آغازین و پایانی جشنواره در دو شهر مشهد مقدس و کربلای معلّی، این جشنواره بر خلاف میل باطنی و با وجود همه تلاشهای صورت گرفته، تا اطلاع ثانوی که طی روزهای آتی زمان دقیق آن اعلام خواهد شد مجبور به تعویق زمان برگزاری است. انتظار می‌رود دستگاه‌های حمایت کننده جشنواره در دو کشور ایران و عراق که همواره در تأمین امکانات سخت‌افزاری با دست اندرکاران اجرایی این رویداد مهم فرهنگی همراه بوده اند با رفع موانع اداری ان‌شاء‌الله زمینه برگزاری جشنواره مسیر عشق را با در نظر گرفتن کیفیتی آبرومند، شایسته جایگاه موضوع ارزشمند و انتظارات مخاطبین بین المللی آن و درخور جامعه هنری کشور فراهم نمایند.»
برگزاری تنها جشنواره فرهنگی و هنری که در عرصه بین المللی و با حضور هنرمندان ۸۲ کشور قرار بود بایکوت خبری راهپیمایی اربعین را بشکند درحالی نامشخص است که بسیاری از جشنواره های سینمایی که فاقد مخاطب مردمی هستند، به موقع برگزار می شود و هیچ مشکلی ندارند.


کد خبر: 95450

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccx0qo.2bqpp8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com