همزمان با فرارسيدن روز ملي خليج فارس برگزار مي شود؛

بررسي وضعيت تاريخي و حقوقي جزاير سه گانه در خليج فارس

12 ارديبهشت 1391 ساعت 11:12

همزمان با فرارسيدن روز ملي خليج فارس نشست " بررسي وضعيت تاريخي و حقوقي جزاير سه گانه در خليج فارس" در فرهنگ سراي شفق برگزار مي شود.



به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگ‌سرای شفق، اين نشست به همت كانون تاريخ فرهنگ سراي شفق چهارشنبه، ۱۳ ارديبهشت ماه ساعت ۱۶ در سراي‌كتاب اين فرهنگ سرا برگزار خواهد شد.
جغرافياي خليج فارس، نقش خليج فارس در منطقه، آشنايي با جزاير ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی، نقش و موقعيت اين جزاير در منطقه، ادعاهاي مطرح شده از سوي اعراب در خصوص جزاير سه گانه و علل آن و نقش استراتژيك اين جزاير در موقعيت كنوني، موضوعاتي هستند كه كارشناس برنامه در اين نشست به بررسي آنها مي پردازد.
گفتني است در خلیج فارس، نزدیک به ۱۳۰ جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که درباره حاکمیت بر بعضی از آنها، بین کشورهای کرانه اش اتفاق نظر وجود ندارد. یکی از پر هیاهوترین مسائل، مربوط به ادعاهای امارات متحده عربي نسبت به جزایر ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی می باشد. چندي پيش نيز وزير امور خارجه اين كشور بار ديگر بحث مالكيت اين جزاير را مطرح نمود كه با پاسخ صريح و قاطعه كشورمان مواجه شد.
خليج فارس نيز از ديگر بخشهاي كشور ايران اسلامي است كه اعراب اصرار به عربي بودن آن دارند. خليج فارس طبق اسناد تاريخي از هزاره هشتم قبل از ميلاد مورد استفاده تجاري و نظامي ملل دنياي قديم قرار گرفته است. مساحت آن ۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. تا سال ۱۹۶۲ هيچ ترديدي در آثار و نوشته‌هاي عربي در فارسي خواندن خليج فارس وجود نداشت تا اينكه در سال ۱۹۶۲ روزنامه تايمز لندن در يكي از مقالات خود از خليج عربي به جاي خليج فارس استفاده كرد. البته پيش از آن نيز برخي از سياستمداران سعي در تغيير نام خليج فارس داشته‌اند كه تمامي اين دسيسه ها به لطف و تلاش دولتمردان و حمايت ملت غيور ايران زمين بي نتيجه مانده است. شايان ذكر است روز ۱۰ ارديبهشت در تقويم جمهوري اسلامي ايران به "روز ملي خليج فارس" نامگذاري شده است.
علاقه‌مندان جهت شركت در اين نشست مي‌توانند در تاريخ ياد شده به فرهنگ‌سراي شفق واقع در خیابان سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی خیابان ۲۱ بوستان شفق مراجعه کنند و یا با شماره تلفن‌ ۸۸۵۵۴۰۱۹ تماس بگیرند.


کد خبر: 40127

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcd5f0o.yt0zx6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com