گزارش هنرنیوز از نشست «اعلام شکل گیری باشگاه کانون فیلمنامه نویسان»؛

تهیه قرارداد تیپ برای صنف فیلمنامه نویسان / به دلیل وضعیت بد اقتصادی، فیلمنامه نویسان به هر شرایطی تن می دهند

5 آبان 1394 ساعت 15:50

رئیس کانون فیلمنامه نویسان در پاسخ به هنرنیوز گفت: متاسفانه گاهی اوقات دیده شده است که به دلیل وضع بد اقتصادی، فیلمنامه نویسان مجبورند همه حقوق معنوی خودشان را به تهیه کننده واگذار کنند و حتی در برخی از قراردادها اجازه شکایت را نیز از خود سلب می کنند ! در حالی که باید این شرایط تغییر کند.


به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز ؛ صبح امروز در خانه سینما نشستی با عنوان « اعلام شکل گیری جدی باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان ایران» با حضور سید سعید رحمانی عضو شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان و رئیس هیات امنا باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران و رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه نویسان برگزار گردید.

سید سعید رحمانی با اشاره به دور اول شکل گیری این باشگاه با بیان اینکه 170 نفر در این دور جذب این کانون شدند و در دوره‌های آن شرکت کردند گفت: در دور اول این باشگاه ، 9 جلسه کلاس یعنی پنج شنبه های آخر هر ماه برگزار گردید که در این دوره فیلمنامه نویسان حرفه ای سینمای ایران از جمله رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی ، کیانوش عیاری و نغمه ثمینی برای آموزش حضور داشتند.

رئیس هیات امنای باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان ادامه داد: امروز آموزشگاه‌های زیاد سینمایی هستند که افراد مختلفی را در بخش‌های گوناگون فیلمنامه‌نویسی آموزش می‌دهند ولی هدف ما انتقال تجربه از اهالی سینما به علاقه‌مندان فیلمنامه‌نویسی است.

رحمانی در مورد اهداف راه اندازی این باشگاه یاد آور شد: معمولا به دلیل اساسنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران که حتما باید اعضای آن، فیلمنامه هایی برای سینما نوشته باشند که تولید شده باشد لذا به دلیل اینکه ممکن بود گروهی از افراد علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی باشند که شرایط اساسنامه‌ کانون فیلمنامه نویسان را نداشته باشند لذا ما بر آن شدیم تا باشگاه فیلمنامه‌نویسان را تاسیس کنیم تا این افراد بتوانند با بدنه فیلمنامه‌نویسی کشور در ارتباط باشند.

عضو شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران ادامه داد: در دور اول ، 170 نفر جذب این کانون شدند و در دوره‌های آن شرکت کردند اما ما برای دور دوم ، آیین‌نامه باشگاه را بازنویسی و به تصویب رساندیم.

رئیس هیات امنا باشگاه فرهنگی و آموزشی فیلمنامه‌نویسان با اشاره به دور دوم عضوگیری باشگاه که از 28 آبانماه برگزار خواهد شد از برگزاری 6 نشست با موضوع دنیای فیلمنامه، روایت و ساختار با همکاری مدرسه ملی سینما خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این تلاش ها در درازمدت بتواند ظرفیت آتی فیلمنامه‌نویسی در ایران را ارتقاء ببخشد.

رحمانی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که از «نحوه ثبت نام در باشگاه سوال کرد» اظهار داشت : نحوه عضویت در دور اول به این ترتیب بود که علاقه مندان می بایست به صورت مستقیم به خانه سینما 2 مراجعه می کردند و مدارک خود را ارائه می دادند اما در این دوره ، دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست و امکان ثبت نام آنلاین برای دوستان فراهم شده و علاقه مندان می توانند وارد سایت کانون فیلمنامه نویسان بشوند و در بخش «باشگاه» ثبت نام کنند و بعد از ثبت نام و ارائه مدارک مورد نیاز، این مدارک در کمیته ویژه ای مورد بررسی قرار خواهد کرد و اگر حائز شرکت در باشگاه باشند با آنان تماس گرفته خواهد شد.

وی در مورد هزینه کلاس ها گفت: هزینه بسیار اندکی از دوستان گرفته می شود که معادل همان هزینه نیز برای هنرجویان در کلاس‌ها کتاب اهدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان نیز در این نشست عنوان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از فیلمنامه نویسان که در پروژه‌های سینمایی حضور دارند عضو صنف نیستند به طوری که از حدود 70 فیلمی که در سالهای قبل ساخته شده است تنها فیلمنامه‌ 10 نفر از این فیلم‌ها توسط اعضای کانون نوشته شده است. لذا درصددیم با مذاکره با صنوفی مثل کارگردانان، تهیه‌کنندگان و مدیران تولید به این تفاهم برسیم که برای استفاده از فیلمنامه ، حتما از فیلمنامه های اعضای کانون استفاده کنند.

رئیس کانون فیلمنامه نویسان در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« با وجودی که رکن اصلی هر فیلم ، فیلمنامه است اما متاسفانه فیلمنامه نویسان به لحاظ دستمزد ، کمترین سهم از یک فیلم را می گیرند و شاید همین عامل سبب کاهش کیفیت فیلمنامه ها شده است. کانون فیلمنامه نویسان برای این مشکل چه فعالیتهایی انجام داده است؟» گفت: متاسفانه بحث دستمزد فیلمنامه‌ نویسان یک بحث بسیار قدیمی است که یک بخش آن به کیفیت قراردادهای سینما در بخش فیلمنامه نویسی برمی گردد و از آنجایی که این قراردادها در شرایطی بسته می شود که فیلمنامه نویسان در شرایط اقتصادی بدی قرار دارند لذا فیلمنامه نویسان در بسیاری اوقات مجبور به رفتن زیر بار این شرایط بد می شوند و قیمت های پایین را می پذیرند.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای که ما برای برون رفت از این مشکل طراحی کردیم «تهیه قرارداد تیپ برای صنف فیلمنامه نویسان» است که هم اکنون مراحل ابتدایی خودش را سپری می کند و نسخه اولیه آن در اختیار خانه سینما و اعضای کانون فیلمنامه نویسان قرار گرفته است تا با قواعد و ضوابط مشخص ، حقوق «فیلمنامه» و «فیلمنامه نویس» لحاظ شود. اما مشکل اساسی تر این است که خودِ فیلمنامه نویسان هم باید برای دریافت حقوق خودشان اصرار کنند. واقعیت این است که وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای است که فیلمنامه نویسان می پذیرند با هر شرایطی فیلمنامه بنویسند تا اموراتشان بگذرد بخصوص برای کسانی که فقط فیلمنامه نویس هستند و شغل دیگری ندارند. متاسفانه فیلمنامه نویسان در جاهایی از حقوق خودشان در قراردادها کوتاه می آیند و گاهی اوقات دیده شده که آنان طی یک قراردادی، همه حقوق معنوی خودشان را نیز واگذار می کنند و حتی در برخی از قراردادها هم اجازه شکایت از آنان سلب می شود! در حالی که باید این شرایط تغییر کند.

این فیلمنامه نویس کشورمان ادامه داد: فیلمنامه نویسان باید از حقوق خودشان دفاع کنند و تهیه کنندگان هم متوجه باشند که فیلمنامه نویسی رکن اصلی یک فیلم است و هر چقدر در این بخش سرمایه گذاری کنند راه دوری نخواهد رفت.


وی در مورد وضعیت امروز بیمه سینماگران به خصوص اعضای کانون فیلمنامه‌نویسان اظهار داشت: مشکل بیمه فیلمنامه‌نویسان باید به‌صورت کلان و در قالب حل کلیه مشکلات بیمه‌ای برای تمامی سینماگران از طریق خانه سینما انجام شود. وی ادامه داد: در طی سال‌های گذشته بسیاری از افراد عضو صنوف شدند اما هنوز بیمه نشدند این درحالی است که با گذشت بیش از دو سال از دولت جدید هنوز این موضوع حل نشده است.


کد خبر: 84011

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdfz0j.yt0of6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com