جناب آقای صالحی! شما چه مدیرانی را برای بنیاد ادبیات داستانی انتخاب کرده‌اید؟

جولان گفتمان ضدانقلاب در بنیاد شعر و داستان

کیهان , 13 دی 1396 ساعت 15:08


احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر ارشاد نسبت به آنچه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی می‌گذرد هشدار داد.

به گزارش هنرنیوز، در این نامه خطاب به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «جناب آقای صالحی! شما چه مدیرانی را برای بنیاد ادبیات داستانی انتخاب کرده‌اید؟ اینان چه گفتمانی را در این بنیاد پیش می‌برند؟ آنچه درباره فضای حاکم بر بنیاد ادبیات داستانی و مدیران آن می‌توان گفت «بی‌گفتمانی» است.


در ادامه می‌خوانیم: «آنچه در بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان دیده می‌شود گفتمانی بی‌هویت و جعلی است. گفتمانی که تلاش می‌کند با عادی سازی هنجار شکنی‌ها و احاله قضاوت به عوام خود را از معرض سؤال‌های تخصصی دور نگاه دارد. واقعیت آن است که مدیریت در چنین سطحی نیازمند فردی شناخته شده است که یا با شیخوخیت خود محل اعتماد و رجوع و فصل‌الخطاب جریان‌های ادبی باشد یا فردی که به واسطه عمق تحلیلی، علمی و تئوریک قدرت اقناع کنندگی و همراه‌سازی نویسندگان را داشته باشد.

نشانه این بی‌گفتمانی، عدم مرزبندی مشخص میان جریانهای ادبی متعارض در گستره ادبیات داستانی معاصر است. ادبیات داستانی معاصر معرکه نبردی واقعی میان انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی برآمده آن و سکولاریسم و ضد ارزش‌های اومانیستی غربی است. معرکه جنگی واقعی میان تعهد در ادبیات و ادبیات بی‌درد و بی‌تعهد است. چگونه می‌توان بدون ترسیم مرزهای دقیق و مبتنی بر مفاهیم اندیشیده شده درباره ادبیات داستانی انقلاب اسلامی به نبرد با جریان ضد ارزشی پرداخت؟

فقر علمی و عملی که اکنون در بنیاد ادبیات داستانی دیده می‌شود موجب آمیخته شدن مرزها و کمرنگ شدن آنها شده است. »


شاکری در بخش دیگری از نامه ضمن اشاره به کتاب‌های آموزشی بنیاد شعر و داستان، آورده است: «آنچه بنیاد ادبیات داستانی در حوزه منابع آموزشی در ۱۰ جلد منتشر ساخته، نه متنی بومی و نه حتی متنی مرجع و مهم که برگردان متون دست چندم غربی است. متونی سرشار از نوع و سبک اندیشه و زندگی غربی که اگر رهزن نباشد، وضعیت ادبیات داستانی را بهبود نمی‌بخشد. »


بخش‌هایی از نامه نویسنده رمان «عریان در برابر باد» خطاب به وزیر ارشاد به جایزه جلال اختصاص دارد. وی ضمن انتقاد از انتصاب فردی بیگانه با مبانی فکری جلال آل احمد به دبیری این جایزه، از برگزیدگان این جایزه نیز انتقاد کرده و نوشته است: «برگزیدن آثاری کاملا با دید جبری مسلک در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس، برگزیده شدن آثار سیاه دفاع مقدس که جز سیاه‌نمایی از دفاع مقدس کارکرد دیگری ندارند، برگزیده شدن آثاری با رویکرد خنثی و بی‌تعهد، برگزیده شدن آثاری که در آنها صحنه‌ها و توصیف‌های اروتیک وجود دارد، برگزیده کردن آثاری که سبک زندگی کاملا غربی را ترویج می‌کنند و برگزیده کردن آثاری که بن مایه ضد دینی دارند همه و همه جزو واقعیت‌های خروجی جایزه جلال در چهار سال گذشته‌اند. »


کد خبر: 95893

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdsj0n.yt0kn6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com