گزارشی از اختلاف تصویرگران کتاب کودک با انتشارات شباویز؛

فعالیت فرهنگی یا سوء استفاده فرهنگی!

3 شهريور 1391 ساعت 12:15

مدتی است که تصویرگران تمایل به همکاری با انتشارات شباویز ندارند. در این گزارش شکوائیه این تصویرگران و مشکلات آن ها مورد بررسی قرار گرفته است.



چندی پیش شکوائیه ای از سوی تصویرگران امضاء شد و در آن از ذایل شدن حقوقشان شکایت کردند. در این نامه که توسط نگین احتسابیان، بنفشه احمدزاده، عطیه بزرگ سهرابی، علی بوذری، هدا حدادی، مرتضی زاهدی، امیر شعبانی پور، فرشید شفیعی، میترا عبداللهی، علیرضا گلدوزیان، علی مفاخری، علی نامور، حسام طباطبایی، شراره خسروانی و الهام اسدی امضاء شده است؛ این موضوع بیان شده‌است که آنان از انتشار و یا عرضه آثارشان در مجامع خارجی توسط انتشارات شباویز رضایت ندارند.

به اعتقاد تصویرگرانی که با انتشارات شباویز همکاری می کنند ؛ این انتشارات سال هاست که حقوق تصویرگران را زیر پا می گذارد. این تصویرگران که بسیاری از آن ها از چهره های مطرح در عرصه تصویرگری هستند؛ این انتشارات با کمترین قیمت با آن ها قرارداد می‌بندد و قرارهای شفاهی خود را نادیده می گیرد. همین موضوع سبب شده است تا این رخداد را که بسیار پر اهمیت به نظر می رسد با دقت بیشتری بررسی کنیم.

قرارداد هایی که با قیمت پایین بسته می‌شود

همه چیز از روز اول شروع می‌شود. قرارداد ها با قیمت پایینی تنظیم می‌شود و به گفته تصویرگران همین موضوع شاهدی بر صداقت آن ها در نوشتن شکوائیه‌شان است.
فرشید شفیعی یکی از این تصویرگران که از آوازه او بسیار حکایت است؛ در این باره معتقد است: « انتشارات شباویز قرارداد های ارزان می‌بندد. مشخص است وقتی که با چنین قیمتی قرارداد می‌بندیم حتماً قول و قرارهای دیگری در میان بوده که حالا نادیده گرفته شده است.»

قول و قرار های پشت پرده انتشارات شباویز با تصویرگران

حکایت این موضوع شاید به سختی قابل بیان باشد. چراکه سندی مکتوب بر آن نیست. اما آن‌چه پیداست این است که ناشر برخلاف آن چه در عهد شفاهی خود بیان کرده است؛ حقوق آنان را رعایت نمی‌کند. برای استفاد هاز آثارشان از آن ها اجازه نمی گیرد و این موضوعی است که جای تأمل بسیار دارد.  حسام طباطبایی در این باره می گوید: « در واقع ناشری که کباده فرهنگ می‌کشد؛ نباید چنین سوء استفاده ای از تصویرگران بکند.» 

از سویی دیگر نمی‌توان به قول این ناشر به عنوان یک ارگان فرهنگی بی توجه بود. علی بوذری تصویرگر برجسته ایران در این‌باره معتقد است: « انتشارات شباویز برای تصویرگران زحمت‌های بی‌شماری کشیده است و نمی‌توان از تلاش او برای مطرح کردن نام تصویرگران چشم‌پوشی کرد. اما حکایت این است که پس از مدتی همکاری با این انتشارات به پشت پرده‌هایی پی بردیم، که برایمان ناخوشایند بود. این ناشر بیشتر به دنبال نام و نشانی برای خود بود تا ما.»

سودی که به جیب ناشر می‌رود

یکی از مسائلی که در رابطه با مشکلات تصویرگران قابل بیان است؛ این حقیقت است که انتشارات شباویز آثار تصویرگران ایرانی را به خارج از کشور می برد و در مسابقات بزرگ جهانی شرکت می‌دهد. این موضوع از سویی بسیار پر ارزش است. چراکه نام تصویرگران ایرانی را در جهان مطرح می کند و موجب کسب مقام هایی برای این تصویرگران آن‌هم در سطح بین المللی می‌شود.
این موضوع یک رویه دیگر هم دارد. انتشارات شباویز به سبب کسب افتخارات جهانی و جوایز متعدد تصویرگرانش در سطح جهانی بارها مورد تشویق و تمجید بین المللی قرار گرفته و اعتبار قابل توجهی کسب کرده است. از سوی دیگر می توان از وام های کلانی که به سبب کسب این مقام ها از دولت دریافت می کند؛ به عنوان منفعت یاد کرد. چنین منفعتی تا پیش از این دو سویه قلمداد می شد اما حکایت وقتی بالا گرفت؛ که تصویرگران فهمیدند حقوقشان پایمال می شود. 

شباویز تصویرگران را از رخدادهای جهانی بی خبر نگه می‌دارد

این ناشر علیرغم لطفش به تصویرگران مبنی بر ارسال آثارشان به بینال‌های خارجی آن ها را از چشم جهان دور نگه می‌دارد. فرشید شفیعی تصویرگری که بالغ بر ۶ سال با انتشارات شباویز به صورت مداوم همکاری می کرد در این مورد معتقد است: « شباویز آثار مرا برای شرکت در جشنواره به ایتالیا برده بود. وقتی از ایتالیا با من تماس گرفتند؛ اذعان داشتند که می خواستند از طریق انتشارات شباویز با من تماس بگیرند و مصاحبه کنند؛ اما ناشر یادآور شده که نمی‌توانند به من دسترسی پیدا کنند.»

انتشار دوباره آثار تصویرگران بدون اطلاع آن ها و قرارداد دوباره ای که برای انتشار آثار در خارج از کشور تنظیم نمی‌شود

از سوی دیگر حقوق آن‌ها برای انتشار دوباره آثارشان نادیده انگاشته می شود. مشکلی که تصویرگران از آن شکایت دارند این است که آثارشان بدون اطلاع آن‌ها در خارج از ایران و توسط ناشران خارجی منتشر می‌گردد. انتشار این آثار بدون اطلاع تصویرگر به شکل بارزی حکایت از نادیده گرفتن حقوق مسلم او دارد . در واقع چاپ دوباره هر اثر در خارج از کشور باید با رضایت تصویرگر و نویسنده و هم‌چنین ذینغع کردن آن‌ها در منافع مالی این انتشار صورت پذیرد. اما انتشارات شباویز این حق را نادیده گرفت و بارها آثار هنرمندان را بدون اطلاع آنان به ناشران خارجی سپرد.

علی بوذری به این نکته تأکید می کند که : « روزی یک ناشر فرانسوی با من تماس گرفت و اذعان داشت که کتاب مرا به دو زبان به چاپ رسانده است. اما من از این موضوع بی اطلاع بودم. کتاب منتشر شده بود و ناشر تماس گرفته بود تا برای انتشار کتابم به من تبریک بگوید.»

جوایزی که هرگز به دست صاحبانش نمی رسد


حکایاتی از این دست در لابه لای درددل های تصویرگران به وفور یافت می‌شود. کتاب هایی که منتشر می شود و جایزه هایی که پس از پیگیری تصویرگران به آن ها تحویل نمی شود. البته ناشر گاه به این علت که جایزه ای به دستش نرسیده از دادن هدیه امتناع می ورزد. از سوی دیگر برگزار کنندگان جشنواره بر این نکته تأکید می کنند که جوایز را ارسال کرده‌اند.

به هر روی نمی توان از این موضوع صرف نظر کرد که تصویرگران هم نباید پس از خبردار شدن از مشکلات این ناشر با آن به همکاری ادامه می دادند.


کد خبر: 45196

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcepz8e.jh8noi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com