مجوز ساخت پارکینگ در حریم خانه اتحادیه چه زمانی صادر شد؟

16 اسفند 1390 ساعت 12:28

نزدیک به یک ماه است گودبرداری در زمین سینما فردوسی زمین کناری خانه‌ی اتحادیه برای ساخت پارکینگ آغاز شده است.


ناصرالدین شاه از سفر اولش به فرنگستان که بازگشت،خیال احداث خیابانی مانند «شانزه‌لیزه» پاریس در تهران، پایتخت شاهنشاهی ذهنش را مشغول کرد تا آنجا که دستور داد از میان باغ مصفای لاله‌زار خیابان بکشند، زمین‌های اطراف نیز میان مقربین درگاهش تقسیم شد. 

لاله‌زار،«شانزه‌لیزهٔ تهران»، نماد نوگرایی و هنر ایران که بسیاری از تئاترها، رستوران‌ها، تجارتخانه‌ها، خیاط خانه‌ها، سینماها و فروشگاه‌های معروف ایران را در دل خود جای داده بود، امروز تبدیل به مکانی برای فروش انواع و اقسام لامپ‌های کم مصرف و پر مصرف شده تا خاطره‌ی تاریخ هنرمعاصرایران با چراغ‌های ساخت چین روشن شود.

اگر از کنار سینما فردوسی لاله‌زارنرسیده به خانه- باغ اتحادیه عبور کنی، متوجه می‌شوی دیگر حتا اسمی از سینما فردوسی باقی نمانده چرا که به تازگی در این ملک پارکینگی در حال ساخت و ساز است آن هم در حریم خانه‌ی اتحادیه- لوکیشن سریال دهه ۱۳۵۰ معروف به «دایی جان ناپلئون»- خانه‌ای که مرداد ۹۰ از ثبت ملی خارج شد.
 
سینما فردوسی پیش‌تر جزو املاک خانه‌ی اتحادیه تنها قطعه بازمانده از باغ های لاله‌زار که در اصل خانه امین‌السلطان، صدراعظم ناصرالدین شاه بوده، محسوب می‌شد، اما بعدها از این املاک جدا و به فروش می‌رسد. 

این ملک که در دوره پهلوی به سینما فردوسی تبدیل می‌شود، پس از انقلاب مانند سایر سینماهای لاله‌زار از رونق افتاده و به ویرانه‌ای تبدیل می‌شود . اکنون نزدیک به یک ماه است که گودبرداری در زمین سینما فردوسی زمین کناری خانه‌ی اتحادیه برای ساخت پارکینگ آغاز شده است.

حال با توجه به هم جوار بودن این سینما با خانه‌ی اتحادیه این پرسش مطرح می‌شود درحالی که خانه‌ی دایی جان ناپلئون در بیست و دوم مردادماه از ثبت ملی خارج شده و با توجه به این که معمولاً پروسه صدور مجوز ساخت و ساز یک ‌سال زمان می‌برد ، چطور شهرداری چنین مجوزی را صادر کرده است؟ آیا شهرداری با استعلام از اداره میراث فرهنگی مبادرت به صدور چنین مجوزی کرده است؟ آیا اداره میراث فرهنگی تهران با علم به این که این خانه از ثبت خارج نشده به شهرداری اجازه‌ی صدور چنین مجوزی را داده است؟
 
اگر فرض را بر این بگذاریم که شهرداری در راستای تکریم ارباب رجوع و پس از ۲۲ مرداد مجوز ساخت این پارکینگ را که احتمالاً کمتر از ده طبقه نیست، ظرف همین چند ماه صادر کرده است، تکلیف طرح تفضیلی مختلط « ترکیب چند عملکرد از کاربری های مختلف در یک قطعه زمین با کاربری مختلط (تجاری اداری، تجاری مسکونی، مسکونی اداری و اختلاطی از کاربرهای فرهنگی، ورزشی، آموزشی) » چه می‌شود؟ آن هم برای این زمین با غلبه‌ی فرهنگی که در اصل بنایی فرهنگی - تاریخی بوده است! چگونه به جای کاربری فرهنگی برای چنین مکانی مجوز پارکینگ صادر می‌شود؟ این درحالی است که با توجه به ضابطه ارتفاع حداکثر ۱۲ متری بناهای احداثی در حریم آثار تاریخی ساخت پارکینگ در این زمین نباید از سه طبقه تجاوز کند.
 

از سویی به گفته‌ی فعالان میراث فرهنگی طی این سال‌ها شهرداری از اداره ی میراث فرهنگی تهران به جز استعلام پلاک ۱۲- خانه‌ی روبه رویی خانه‌ی اتحادیه- که اقدام به نماسازی کرده هیچ استعلامی دیگری نگرفته است. در واقع شهرداری نقشه‌ی ساخت پارکینگ را برای تایید به میراث ارسال کرده اما به دلیل عدم تایید این نقشه‌ها هرگز مجوزی از سوی میراث برای ساخت پارکینگ صادر نشده است.
 
یادداشت: مریم اطیابی



کد خبر: 38338

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcevx8x.jh8vxi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com