اشک های کهرم به سوی دریاچه ارومیه روان شد

پیراهنی از جنس دریا بر تن پیر محیط زیست ایران

2 اسفند 1391 ساعت 15:39

دکتر کهرم خطاب به کسانی که شرایط آب و هوایی را مقصر خشک شدن دریاچه ارومیه می دانند، گفت: من در سفری که به اروپا رفتم از روی دریاچه ارومیه گذشتم که یکپارچه سفید بود پس از آن به دریاچه وان ترکیه برخورد کردم. همان آبی فیروزه ای که توی ذهن من از دریاچه ارومیه است را داشت پس قبول کنیم دلیل خشکی شرایط آب و هوایی نیست.»


ششمین جشنواره راهنمایان گردشگری سراسر کشور از تاریخ ۳۰ دی تا دوم بهمن ماه ۱۳۹۱ در استان آذربایجان غربی با حضور ۷۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری، هتلداران، مدرسان و پیشکسوتان این حوزه برگزار شد.
برگزاری ۱۱ کارگاه توانمندسازی گردشگران به شیوه تسهیلگری، تشکیل کانون سراسری راهنمایان گردشگری ، نشست خبری با حضور بیش از سی خبرنگار، سخنرانی اساتید و مسئولان و تقدیر از بزرگان صنعت گردشگری از جمله برنامه های این جشن بود. پیش از برگزاری جشن به پیشنهاد مسعود شکرنیا و لیلا کشاورز لباسی که نقشه کوچک دریاچه بر آن نقاشی شده بود در اختیار راهنمایان قرار گرفت و ۷۰۰ امضا توسط راهنمایان بر روی آن نقش بست با تکمیل شدن امضاها گویی آب به دریاچه بازگشته و نقش آبی دریا بر روی لباس نمایان شده و امضاها قالب دریاچه را پر کرد.

در مراسم اختتامیه اثر هنری که ۷۰۰ تن در خلق آن مشارکت داشتند به  دکتر اسماعیل کهرم اهدا شد. 
تقدیر از ویموجب برانگیختن احساسات مهمانان شد .کهرم که هنگام پوشیدن این لباس با تشویق ممتد حاضران همراه بود برای دریاچه ارومیه اشک شوق ریخت .

در این مراسم دکتر کهرم خطاب به مردم گفت : "من به آینده امیدوارم من خدمتتان عرض کردم که شما هستید که همه چیز به دست شما درست می شود و دریاچه ارومیه را برمی گردانید به حالت روز اول . من به آینده امیدوارم می دانید چرا؟"
 
کهرم سخنانش را با این بیت ادامه داد: " بی چاره نیستم من در فکر چاره ام / بیچاره
آنکسی است که در فکر چاره نیست". و رو به حاضران گفت:" به خاطر اینکه مردان مملکت ما چنین افرادی هستند و جوانان آن چنین جوانانی و خدمتگزارشان منم... " 

او در بخشی از سخنانش دریاچه ارومیه را با دریاچه وان ترکیه که از شرایط آب و هوایی یکسانی برخوردارند مقایسه کرد و گفت : « ای کسانی که شرایط آب و هوایی را مقصر ( خشک شدن دریاچه ) می دانید من در سفری که به اروپا رفتم از روی دریاچه ارومیه گذشتم که یکپارچه سفید بود پس از آن به دریاچه وان ترکیه برخورد کردم. همان آبی فیروزه ای که توی ذهن من از دریاچه ارومیه است را داشت پس قبول کنیم دلیل خشکی شرایط آب و هوایی نیست.»

وی ادامه داد « دریاچه ارومیه را بچه های خود ارومیه نجات خواهند داد من از چند صد کیلومتر آن طرف تر می آیم اگر چه همه جای ایران سرای من است و همه باید کمک کنیم.»
 
کهرم خطاب به مردم ادامه داد : "این بچه ها زندگی را برمی گردانند به دریاچه ارومیه حس من، قلب من می گوید با تقاضا و خواست شماست که این گوشه پرافتخار از مملکت ما آباد خواهد شد . ارومیه باید برای ۷۵ میلیون ایرانی حالا و ۱۷۵ میلیون ایرانی آینده و نسل های بعد از آن برگردد به حالت طبیعی چون باز هم آب فیروزه ای و پرواز پلیکان های ایرانی را بر فراز آن ببینیم. 

جشن راهنمایان گردشگری هرسال هم زمان با روز جهانی گردشگری در یکی از استان های کشور برگزار می شود.از ویژگی های جشن امسال حضور دومیهمان خارجی در جشن بود خانم میدیچی نقاش استرالیایی همزمان با جشن نمایشگاهی با موضوع صلح جهانی در آذربایجان غربی برگزار کرد.و دکتر مارچلو نتاریانی
تسهیلگر یکی از کارگاه های جشن بود.

حسین زندی


کد خبر: 54943

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcexo8n.jh8eei9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com