حمام حاج صالح شهر سقز؛

موزه ای که همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد

27 آذر 1389 ساعت 12:18


حمام حاج صالح از سال 81 خريداري شده و قرار بوده به موزه مردم شناسي شهر 3000 ساله سقز تبديل شود ولي تا بدين لحظه شهر سقز بی موزه مانده است.
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی هنرنیوز ،در بافت تاريخي شهر جوار بازار سنتي و قديمي شهر سقز واقع شده است. حمام حاج صالح يكي از بناهاي قديمي شهر سقز محسوب مي شود. اين بنا وسيع و بزرگ و همچون ساير حمامهاي قديمي ايران متشكل از فضاهاي ورودي، حمام سرد و گرم، خزينه، خلوتي و سكوهايي در داخل است. در بخشهاي حمام سرد و گرم ستونهاي سنگي با مقطع هشت ضلعي استفاده شده است. در سالهاي اخير بر اثر صدماتي كه بنا متحمل گرديده از اين بنا و از فضاي ورودي و انتظار آن بعنوان زورخانه استفاده شده و هم اينك داراي عملكرد خاصي نيست، وجه تسميه آن از نام مالکش حاج صالح گرفته شده است.
قدمت اين اثر به دوره صفويه بر مي گردد که به شماره 2830 در سال1379در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است .اين بنا از ابتداي ساخت تا سال 1354 حمام عمومي بوده وليکن متاسفانه از اين سال به بعد تا سال 1373به عنوان زورخانه مورد استفاده قرار گرفته و دخل و تصرفات مخربي در اين تغيير کاربري بر روي حمام انجام شده است.از سال 1373 به بعد متروکه بوده و هيچ گونه کاربري نداشته است تا بالاخره در سال 1381 توسط سازمان ميراث فرهنگي خريداري و براي احداث موزه سقز در نظر گرفته شد. با انجام مرمت جندين ساله بر روی حمام شرايط براي تبديل شدن به موزه شهرستان سقز در حال آماده شدن است .اما مشکلاتي باعث شده حمام مزبور بلاتکليف ميان ساخت و سازهاي شهري مهجور بماند، که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 . احداث مجتمع هاي تجاري ومسکوني با ارتفاعي بيشتر از 20 متر که باتوجه به کد ارتفاعي منفي که حمام در آن احداث شده بناي حمام را به طور کلي خفه نموده اند .
2 . حمام حاج صالح از سال 81 خريداري و قرار بوده به موزه مردم شناسي شهر 3000 ساله سقز تبديل شود ولي تا بدين لحظه موزه زباله دان شهر است و سقز نيز بی موزه .
3 . اشکالات عمده اي که در نحوه مرمت حمام وجود دارد : 1 – پوشاندن آهکبري ها و نقاشي هاي داخلي حمام توسط اندود گچ 2 – مسدود کردن گربه روها . 3 – استفاده از استادکارهاي غير مجرب بخاطر کم کردن هزينه و در نهايت چيدمان غير اصولي اجر فرش بام حمام .
4 – گنبد حمام سرد آن با ارتفاع بيش از 15 متر در نوع خود بي نظير است اما عدم خريداري مغازه هاي که در گذشته فروخته شده اند باعث شده صحن حمام سرد به دونيم و به شکل ناقص در آید و هيچ برنامه اي براي خريداري مجدد اين مغازه ها وجود ندارد .
5 –ورودي حمام ويترين مغازه هاي اطراف شده است و نشانگر اين موضوع است که سالي يک دفعه هم کسي داخل حمام نمي رود .




کد خبر: 21291

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcezw8w.jh8zoi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com