یک فیلمنامه نویس: تهیه کنندگان سفارش فیلمنامه کپی از نسخه‌های هالیوودی را به ما می‌دهند!

خبرگزاری سینماپرس , 23 ارديبهشت 1394 ساعت 14:49

علی خودسیانی فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون اظهار داشت: متأسفانه وضعیت فیلمنامه نویسی در سینما و تلویزیون به قدری دارای مشکل است که تهیه کنندگان از نویسنده ها می خواهند بر اساس چند فیلم هالیوودی یک فیلمنامه سینمایی بنویسند تا بلکه از این جهت فیلمشان پر فروش شود ! ...


خودسیانی تصریح کرد: متأسفانه اکثر فیلم های پر فروش سینمای ایران فیلم های کمدی است که با توجه به این مسأله تهیه کننده ها نیز به ساخت فیلم در این ژانر توجه دارند و همین مسأله دلیلی بر این است که نیمی از تولیدات سینما و تلویزیون ایران را فیلم های سخیف کمدی در بر گرفته اند.

وی افزود: شاید در شرایط فعلی، خنده برای فروش فیلم ها تنها ابزار فیلمسازان باشد که البته این روزها به ابزاری دم دستی تبدیل شده است.

نویسنده مجموعه «دنیای شیرین دریا» در ادامه اظهار داشت: اینکه جامعه ما نیازمند چه مباحث فرهنگی است متاسفانه دغدغه کمتر تهیه کننده ای است و من بارها تجربه کرده ام که در برابر طرح موضوعات جدی نزد سرمایه گذاران و تهیه کنندگان، آنها فقط و فقط از موضوعات کمدی استقبال می کنند.

این فیلمنامه نویس افزود: نمی شود انتظار داشت که فیلم های جدی و مورد نیاز جامعه در بخش های خصوصی ساخته شوند، چرا که این بخش طبیعتاً به فروش فیلم بیش از هر چیز توجه دارد لذا مسئولان دولتی به هر طریق باید این خلأ را در عرصه سینمایی پر کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکثر فیلم های کمدی ما کپی برداری از صحنه های چند فیلم خارجی است که به سفارش تهیه کننده ها نوشته شده است. متأسفانه در ۱۴ سال اخیر هر سفارشی برای نگارش فیلمنامه به من شده است در همین زمینه بوده و من در برابر همه این فیلم های سخیف ایستادگی کرده ام اما شاهد این هستم که بسیاری از فیلمنامه نویسان جوان برای نگارش چنین فیلمنامه های ضعیفی اقدام می کنند.

نویسنده فیلم سینمایی «رز زرد» با اشاره به نقش مسئولان در بهسازی وضعیت فیلمنامه نویسی در ایران گفت: مقصران اصلی این وضعیت نابسامان، مسئولان دولتی هستند که با سیاستگذاری های خود از ساخت فیلم های سینماگران دغدغهمند و متفکر حمایت نمی کنند و در نتیجه ما شاهد سینمایی خنثی در کشورمان هستیم.

خودسیانی در پایان اظهار داشت: تنها چیزی که باعث می شود به کار در سینما ادامه دهم و به سراغ کارهای دیگر نروم امیدواری به رخ دادن یک اتفاق خوب است. امیدوارم مسئولان نگاه های خود را تغییر داده و بیش از پیش با دلسوزی به سینما کمک کنند.

گفتنی است خودسیانی نگارش فیلمنامه مجموعه های «تولدی دیگر»، «سایه ها» و «نیمکت» را در کارنامه هنری خود دارد.


کد خبر: 80819

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcf1cdc.w6dxyagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com