محمد رحیم صراف:

اوضاع کنونی فرو رفتن در یک گرداب است

12 بهمن 1392 ساعت 13:48

یک پیشکسوت باستان‌شناسی گفت: رفتن آقای نجفی مانند پرتاب کردن جسد یک مرده از بالای کوه به پایین بود. اکنون پس از هشت سال از سازمان میراث فرهنگی یک مرده باقی مانده بود که با این اقدام آقای نجفی و خدای ناکرده تغییرات آقای سلطانی‌فر جسد این مرده هم متلاشی می‌شود.


دکتر محمد رحیم صراف در گفت و گو با هنرنیوز اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی با شرایط حادی که داشت به این امید بسته بود که آقای مهدی حجت که بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی است و همه گرفتاری‌ها و مشکلات سازمان را می‌شناسد بتواند به تدریج این معایب و اشکالات را برطرف نماید تا سازمان از مسیر خارج شده به آرامی در وضعیت مناسب‌تری قرار گیرد. طبیعی است کسی که متخصص این حوزه نیست، نمی‌تواند آن طور که باید و شاید راهنمای خوبی برای مجموعه از هم گسیخته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد. و همین امر خود اسباب ویرانی و تباهی بیشتر می‌شود. 

او بیان کرد: هر چند هنوز آقای سلطانی فر سخنی نگفته اند و از برنامه های ایشان اطلاعی در دست نیست اما به اهالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حق بدهید که گمان کنند چه فرقی دارد شاید ایشان نیز چند صباحی بمانند و بعد تصمیم به رفتن بگیرند. رفت و آمد در این سازمان به امری بدیهی تبدیل شده و بر همگان مسجل شده که اساساً در این سرزمین میراث فرهنگی برای مسئولان جایگاهی ندارد. 

او ادامه داد: انتصابات انجام شده طی این مدت هم نشان داد متخصصان هر سه حوزه با مشکل عدم تجربه، شناخت، آگاهی و در یک کلام عدم تخصص مسئولین روبه رو بودند تا آنجا که تصمیمات آقای حجت در این میان بلاتکلیف ماند و موجبات گلایه اهالی میراث فرهنگی را فراهم نمود که چرا با وجود این تعداد متخصص افرادی از بیرون این مجموعه برمسند ریاست در پست‌های مختلف می‌نشینند؟

صراف گفت: در این مدت فشار زیادی بر آقای حجت وارد آمده است. چرا که ایشان متخصص این حوزه هستند و دلشان برای این حوزه می سوزد اما یک دست صدا ندارد و ایشان به تنهایی مسئول تصمیم گیری برای انتخاب افراد نبوده و نیستند. و اینجاست که به خوبی تفاوت متخصص و غیر متخصص آشکار میشود.

وی تصریح کرد: اکنون این بیم وجود دارد که با رفتن آقای نجفی بار دیگر زلزله تغییر مدیران پیش آید و دیگر این سازمان تاب و تحمل این همه ویرانی و تباهی را ندارد. 


این پیشکسوت باستان‌شناسی تصریح کرد: علت این انتخابات ناآشنایی همین مسئولین انتخابی از سوی آقای نجفی با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و اگر گلایه‌ها آن طور که باید و شاید در رسانه‌ها نمود پیدا نکرد مدارا کردن اهالی میراث فرهنگی و رسانه‌ها با توجه به شخصیت آقای نجفی و حجت با این مسأله بود و همگان فکر می‌کردیم اگر صبر پیشه کنیم با درایت آقای نجفی و دلسوزی آقای حجت اوضاع این سازمان به سامان می‌شود.

صراف گفت: نسبت دلسوزان میراث فرهنگی با این حوزه نسبت خانواده و خانه است اما نسبت مسئولان با سازمان میراث فرهنگی نسبت مسافر و مسافرخانه است. اهالی میراث فرهنگی هرگز فکر نمی‌کردند در دولت یازدهم و در حالی که هنوز شش ماه از نشستن آقای نجفی بر این مسند نگذشته چنین ضربه مهلکی به پیکره این سازمان وارد شود.

وی اظهار داشت: رییس جدید سازمان میراث فرهنگی هم هیچ آشنایی با این حوزه ندارند. اکنون که قرار است ایشان بر این مسند بنشینند حداقل با درایت برخورد کنند و آقای حجت را در پست خودشان نگه‌دارند و اجازه بدهند اقای حجت به عنوان کسی که سالها تجربه و تخصص دارد برنامه‌های خودشان را ادامه بدهند. این درخواست همه دلسوزان میراث فرهنگی است.
 
او ادامه داد: ایشان بنیان‌گذار این سازمان هستند و سالها در این حوزه زحمت کشیدند و تمامی جوانب کار را می‌شناسند. از دست دادن آقای حجت یعنی فرو رفتن در یک گردابی که دیگر نه می‌توان میراث فرهنگی را حفظ کرد و نه می‌توانیم کارهای علمی انجام دهیم. 

این باستانشناس خاطرنشان کرد: فکر می کنم اهالی دو حوزه دیگر یعنی صنایع دستی و گردشگری نیز به همین میزان دلنگران و سرخورده اند. این اقدامات هیچ تناسبی با سخنان پیشین آقای نجفی نداشت. اکنون فعالان هر سه حوزه با نگرانی اخبار را رصد می کنند.


صراف افزود: متأسفم که نخستین استعفا در دولت یازدهم باید در سازمان میراث فرهنگی رخ بدهد. و متأسفترم وقتی که رییس جمهور از تدبیر و امید سخن می‌گویند و می‌دانند چه بر سر سازمان میراث فرهنگی آمده اما با استعفا موافقت می‌کنند و بدون نظرخواهی اهالی این حوزه یک نفر را جایگزین می‌کنند. هرچند آقای سلطانی‌فر شاید دارای سبقه درخشانی در حوزه‌های مدیریتی خود باشند اما انتخاب رییس جمهور و پذیرفتن این پست از سوی ایشان این گمان را در اذهان اهالی سازمان میراث فرهنگی ایجاد می‌کند که اساساً برای هیچ دولتی فرقی ندارد که چه کسی بر مسند ریاست این سازمان بنشیند.

او اظهار داشت: بنابراین در این آشفته بازار به ایشان پیشنهاد می‌کنم تدبیر به خرج دهند و امید لگدمال شده اهالی میراث فرهنگی را بیش از این به ناامیدی تبدیل نکنند. البته بعید می‌دانم اقای سلطانی فر بخواهند تغییر و تحول بنیادی در سازمان انجام دهند و معاونان منصوب شده در دوره آقای نجفی را تغییر دهند چرا که رفتن آقای نجفی مانند پرتاب کردن جسد یک مرده از بالای کوه به پایین بود. اکنون پس از هشت سال از این سازمان یک مرده باقی مانده بود که با این اقدام آقای نجفی و خدای ناکرده تغییرات بعدی جسد این مرده هم متلاشی می‌شود.

این باستان‌شناس پیشکسوت گفت:آقای سلطانی‌فر باید به آقای حجت اجازه بدهند در پست خود بمانند چون ایشان یک سرمایه‌ مهم برای کشور و برای میراث فرهنگی ماست و نمی‌توان به این آسانی از ایشان چشم‌پوشی کرد.


کد خبر: 68859

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcf1cdv.w6dctagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com