دوستداران میراث فرهنگی و معماری اصفهان اعتراض کردند؛

ساخت هتل در حريم درجه يك آتشگاه و بيشه ناژوان

7 ارديبهشت 1390 ساعت 10:55


ساخت هتل در حريم درجه يك آتشگاه اصفهان و بيشه ناژوان، تخريب منظر فرهنگي و طبيعي قديمي‌ترين‌ اثر تاريخي اصفهان را به دنبال خواهد داشت.
انجمن دوستداران اصفهان در نامه‌اي كه به تازگي خطاب به ذاكر اصفهاني، استاندار اصفهان، نوشته است با تاكيد بر اين مطلب، نسبت به اثرات منفي ساخت «هتل آتشگاه» در حريم درجه يك آْتشگاه ابراز نگراني كرده است.
شاهين سپنتا از اعضاي اين انجمن در گفت و گو با هنر نیوز درمورد محتواي نامه مذكور درباره ساخت هتل در حريم آتشگاه گفت: اطلاع يافتيم كه اخيرا موضوع تغيير كاربري يك قطعه زمين دربرگيرنده خانه‌اي قديمي مربوط به اواخر قاجار و اوايل پهلوي در بيشه ناژوان درست در مقابل كوه آتشگاه جهت احداث يك مجموعه اقامتي در حريم درجه يك محوطه تاريخي آتشگاه مطرح و اجراي آن در دست پيگيري است و از آنجا كه آتشگاه كهن‌ترين اثر باستاني اصفهان است و طبق اصول نبايد هيچ‌گونه ساخت و ساز جديدي در اين محوطه صورت گيرد، انجمن دوستداران اصفهان با ارسال نامه‌اي به استاندار اصفهان، اداره كل ميراث فرهنگي استان و اداره كل حفاظت محيط زيست استان، خواستار جلوگيري از اين اقدام غير اصولي شده است.
عضو انجمن دوستداران اصفهان افزود: از سوي ديگر مكان مورد نظر در محدوده بيشه ناژوان يعني ريه تنفسي شهر اصفهان نيز قرار دارد كه حفظ و تقويت سبزينگي آن براي نجات دومين شهر آلوده كشور حياتي است.
وي گفت: اگرچه اصفهان از لحاظ امكانات اقامتي-گردشري بضاعت لازم را ندارد و امكانات آن به هيچ وجه جوابگوي نياز گردشگران داخلي و خارجي نيست و گسترش اقامتگاه‌هاي گردشگري ضروري مي‌نمايد اما احداث هتل در حريم درجه يك ميراث تاريخي و طبيعي تبعات منفي بسياري خواهد داشت كه در دراز مدت لطمات اساسي به گردشگري در اصفهان وارد خواهد آورد.
سپنتا در ادامه به تبعات منفي ساخت هتل در بيشه ناژوان و در حريم آتشگاه اشاره نمود و گفت: دوستداران اصفهان در اين نامه كه با امضاي دكتر سيروس شفقي دبير انجمن منتشر شده است تاكيد كرده‌اند كه صدور مجوز ساخت هتل در محوطه مزبور موجب افزايش تقاضا براي گسترش ساخت و ساز در بيشه ناژوان و تخريب باغ‌هاي مرغوب و با ارزش آن خواهد شد و همچنين چشم انداز سرسبز و بكر پيرامون محوطه باستاني آتشگاه به دنبال ساخت بناهاي مرتفع و ناهماهنگ تخريب خواهد شد.
انجمن دوستداران اصفهان در پايان اين نامه خواستار شده است كه طرح ساخت هتل در حريم درجه يك آتشگاه مورد بازبيني قرار گرفته و سرمايه‌گذاري مربوط به نقاط مناسب ديگري هدايت شود.
گفتني است كه آتشگاه اصفهان بنايي خشتي مربوط به دوره پيش از اسلام بر فراز كوهي به همين نام، در 8 كيلومتري غرب اصفهان در مسير اصفهان به شهر نجف‌آباد و در نزديكي منارجنبان واقع است و از فراز آن زيباترين چشم انداز كرانه‌هاي زاينده رود و بيشه ناژوان و باغ‌هاي سرسبز اطراف را مي‌توان ديد.
بيشه ناژوان نيز محدوده‌اي نزديك به يك‌هزار و 200 هكتار در منطقه شمال‌غربي اصفهان در حاشيه زاينده‌رود است كه زمين‌هاي كشاورزي و باغ‌هاي وسيعي را دربرگرفته است. محدوده طبيعي ناژوان از سمت غرب به كوه آتشگاه و از شمال به منارجنبان منتهي مي شود و 10 رشته مادي در شمال و جنوب پارك طبيعي ناژوان در جريان است .

گزارش تصویری در سایت هنرنیوز موجود است .


کد خبر: 26198

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfcyd0.w6dv1agiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com