الماسی: توجه به سینمای استراتژیک باید جزو اولویت های کاری باشد

22 اسفند 1395 ساعت 17:43


جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی برکناری حجت الله ایوبی و انتصاب محمدمهدی حیدریان به ریاست سازمان سینمایی گفت: آمدن محمدمهدی حیدریان برای سینمای ایران اتفاق مبارکی است چرا که او مشکلات سینمای ایران را به خوبی می شناسد و از دهه ۶۰ نیز شخصاً شاهد تلاش هایش برای ساماندهی صنوف سینمایی بودم و امیدوارم توجه به سینمای استراتژیک را جزو اولویت های کارهای خود قرار دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» افزود: ما باید در پی آن باشیم تا برای تثبیت هویت فرهنگی و تاریخی مان و همچنین ترسیم مختصات زیبایی شناسی بومی و ملی مان از جان و دل مایه بگذاریم؛ ما نباید همچون گذشته از سینمای غربی و آمریکایی تقلید کنیم و در پی آن باشیم تا برای خوش آمد آن ها در سینما کار کنیم.

وی ادامه داد: ایوبی شیفته جذابیت های پنهان و آشکار سینما بود و به مسائل و مشکلات آن توجه نداشت؛ مهمترین نقطه ضعف ایوبی این بود که با ظرفیت های سینما و توانمندی هایش آشنایی نداشت و تنها توقعش از سینما این بود که تجارتی موفق باشد؛ این در حالی است که در دنیا برای همگان مشخص شده تنها یکی از ظرفیت های سینما تجارت است و در کنار آن باید به نکات مهمی همچون: مدیریت منابع انسانی، اهداف عالیرتبه سیاسی و... نیز توجه داشت. این ها جزئیاتی هستند که جزو ذات سینما هستند و سینما از آن ها جداناپذیر است.

الماسی خاطرنشان کرد: سینما باید اسباب تولید کار و فکر و اندیشه باشد و باید از تمامی منابع انسانی و ملی آن حراست شود از این رو نمی توان هر شخص بی تخصصی را برای مدیریت در سینما به کار گرفت و لازم است که یک مدیر سینمایی شناخت مکفی نسبت به یکایک اهالی سینما و شرایط آن داشته باشد. آمدن محمدمهدی حیدریان برای سینمای ایران اتفاق مبارکی است چرا که او سرشار از مجموعه تجربه ها است و مشکلات سینمای ایران را به خوبی می شناسد و از دهه ۶۰ نیز شخصاً شاهد تلاش هایش برای ساماندهی صنوف سینمایی بودم و امیدوارم که با توجه به کارکردهای امروزی سینما در جهان توجه به سینمای استراتژیک را جزو اولویت های کارهای خود قرار دهد.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» سپس با تأکید بر اینکه سینمای ایران امروزه به محتوای غنی نیاز دارد و این مسأله ای است که ما از آن به صورت جدی وامانده ایم اظهار داشت: یکی از مهمترین اتفاقات این است که ما درگیر اجرائیات شده ایم و از محتوا دور مانده ایم؛ ما در عالم هنر از زمان حکومت پهلوی به این سمت رفتیم تا از محتوا دور شده و تنها به سمت شکل و فرم گرایش پیدا کنیم. در آن دوران اگر یک اثر هنری با توجه و اتکا به محتوا تولید می شد چنان آن را بی هویت جلوه می دادند که دیگر هیچ هنرمندی رغبت به تولید آثار با محتوا نکند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: دست های زیادی در کار است که از طریق سینما که یک رسانه و ابزار بسیار تأثیرگذار است تمامی مردم کشور خنثی، منفعل و بی اندیشه و بی خرد شوند و از این رو نیاز ضروری است که هرچه سریعتر با این باندهای انحصارطلب و مافیایی در سینمای کشور مقابله صورت گیرد تا آن ها بیش از این نتوانند به سینما ضربه بزنند و آن را به اضمحلال بکشانند.


کد خبر: 94193

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfmyd1.w6dj1agiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com