قدردانی بنیاد سعدی از دولت برای تخصیص بودجه

خبرگزاری ايرنا , 30 ارديبهشت 1394 ساعت 9:37

رییس بنیاد سعدی با بیان اینکه امسال ردیف اعتباری از طریق دولت در بودجه در نظر گرفته شده است گفت: بنیاد از توجه ویژه دولت و مجلس تشکر و قدردانی می کند.


به گزارش هنر نیوز ، غلامعلی حداد عادل روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اساسنامه بنیاد سعدی در سال ۱۳۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است اظهار داشت: بنیاد از اول اردیبهشت ۱۳۹۲ هم زمان با سالروز بزرگداشت سعدی آغاز به کار کرد و در طی این مدت ساختار سازمانی، نمودار تشکیلاتی، آیین نامه های اداری و استخدامی و مالی و محاسباتی تهیه و به تصویب هیات امنا رسید.

وی گفت: همچنین با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ساختار حقوقی بنیاد در نظام اداری کشور تعیین شد؛ علاوه بر نیروهای مامور و منتقل شده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که ۱۰ نفر بودند، مجوز استخدام ۵۰ نیروی انسانی متخصص از سازمان مدیریت نیز کسب شد.

رییس بنیاد سعدی افزود: پس از هماهنگی با شورای عالی گزینش نهاد ریاست جمهوری و تشکیل هسته گزینش بنیاد سعدی از میان فارغ التحصیلان ممتاز رشته های مرتبط با فعالیت های بنیاد بخشی از نیروها جذب شدند.

حداد عادل ادامه داد: هم اکنون به فضل الهی بنیاد با ساختار اداری و حقوقی منسجم و حدود ۵۰ نیروی سازمانی تثبیت شده و در چارچوب ماموریت های خود مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به مهم ترین فعالیت های بنیاد سعدی یادآور شد: تشکیل چهار جلسه هیات امنا، ۹۰ جلسه شورای معاونین ۵ جلسه کمیسیون دائمی و سه جلسه شورای بنیاد؛ که نقش مهمی در انسجام ساختاری و استحکام بنیان های اداری بنیاد ایفا کرده است.

حداد عادل اظهار داشت: مطالعه ۲۴ بنیاد و موسسه مشابه بنیاد سعدی در سرتاسر جهان و بررسی دقیق ساختار، عملکرد و نحوه برنامه ریزی این موسسات به منظور گرده برداری از آن ها از جمله دیگر فعالیت های این بنیاد است.

رییس بنیاد سعدی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تعیین نحوه تعامل دو نهاد در موضوع آموزش زبان فارسی در خارج از کشور گفت: این تفاهم نامه در اردیبهشت ماه امسال به تصویب شورای عالی سازمان فرهنگ نیز رسیده و اجرایی شده است.

وی افزود: گردآوری، بررسی و پایش تمامی گزارش های سال های اخیر از کشورهای مختلف و تهیه شناسنامه زبان و ادبیان فارسی برای ۳۵ کشور از جمله سایر فعالیت های بنیاد سعدی به شمار می رود.

حداد عادل ادامه داد: تشکیل ۱۲ شورای تخصصی راهبردی زبان و ادبیات فارسی در ۱۲ منطقه و کشور اولویت دار با حضور ۱۴۰ متخصص و کارشناس نیز طی سال گذشته در دستور کار بنیاد بوده است.

رییس بنیاد سعدی با اشاره به برنامه ریزی برای تدوین ۵ مجموعه آموزشی کلیدی برای دانشگاه ها و مراکز آموزشی سرتاسر جهان اظهار داشت: جلد نخست سه مجموعه آموزشی تا پایان شهریور ماه امسال به چاپ نهایی خواهد رسید.

وی گفت: ایجاد انسجام و هم افزایی مثبت در فعالیت های مرتبط با گسترش زبان فارسی در خارج از کشور از طریق برگزاری اولین همایش متولیان ربان فارسی که ۲۴ نهاد و دستگاه اجرایی در آن شرکت داشتند؛ از جمله اقدامات بنیاد بوده است.

حداد عادل افزود: همچنین این بنیاد طی این دوران با ۱۲ نهاد و متولی مهم آموزش زبان فارسی به خارجیان، از جمله وزارت علوم، تحقیات و فناوری، وزارت امور خارجه، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه آزاد و غیره تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است.

وی ادامه داد: برگزاری ۲ دوره دانش افزایی ۳۰ روزه در سال های ۹۲ و ۹۳ با حضور بیش از ۳۰۰ استاد و دانشجوی خارجی از ۴۰ کشور مختلف دنیا و چندین دوره دانش افزایی ۷ تا ۱۵ روزه با حضور استادانی از کشورهای تاتارستان، مصر و هند از سایر اقدامات بنیاد بوده است.

حداد عادل یادآور شد: این بنیاد به بررسی، تصویب و ابلاغ برنامه و بودجه نمایندگی های فرهنگی در حوزه زبان و ادب فارسی در سال ۹۴ پرداخته که حاکی از اجرای حدود ۲۰۰ برنامه آموزشی و پژوهشی در ۶۰ کشور جهان است.

وی اظهار کرد: برنامه ریزی برای تدوین سرفصل های آموزش زبان فارسی در دانشگاه ها و دبیرستان های خارج از کشور و تصویب آن در کشورهای مختلف از جمله آخرین آنها در کشور صربستان و برنامه ریزی برای اجرای دوره دانش افزایی برای بیش از ۲۰۰ استاد و دانشجوی خارجی در تابستان امسال و اعزام ۵ مدرس از ایران و بکارگیری ۱۵ مدرس بومی به منظور تقویت کرسی های زبان فارسی در کشورهای مختلف نیز از جمله دیگر اقدامات بنیاد به شمار می رود.


کد خبر: 80928

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcg7y97.ak9zx4prra.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com