در سومین همایش نقد ادبیات داستانی چه گذشت؛

از سخنرانی پروفسور اسلاویک تا لبخندهای لاک پشتی مرادی کرمانی

13 اسفند 1392 ساعت 11:33

همایش نقد ادبیات داستانی که روز یازدهم اسفند آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه داشت، مملو از برنامه ها و نشست های خوبی بود که برای اهالی ادبیات و نقد ادبی بسیار مفید بود.


به گزارش هنرنیوز، این همایش که در روز آغازین خود در مراسم افتتاحیه با حضور اساتید گرایش های مختلف ادبیات اعم از نشانه شناسی، معنا شناسی و زبان شناسی، ادبیات و ادبیات داستانی برگزار شد با سخنرانی دکتر حسینعلی قبادی، تقی پورنامداریان و نصرالله امامی و نیز بیانیه دکتر زهرا پارساپور همراه بود که در بخش دوم به سخنرانی دو چهره مهم نشانه شناسی دنیا، پروفسور تاراستی و پروفسور اسلاویک اختصاصا یافت. 

در روز اول همایش همچنین نشست هایی با موضوعاتی چون نقد ادبیات داستانی با رویکرد جامعه شناسی با سه محور جامعه شناسی رفتار در رمان «طناب کشی» بر مبنای نظریه داغ ننگ، الگوی پیشنهادی برای بومی سازی نقد جامعه شناختی رمان، طبقه بندی و ریشه یابی داستان های عاشقانه هزار و یک شب با رویکرد نقد ساختارگرایی تکوینی لوسین گولد من و جلسه نقد ادبیات داستانی با رویکرد روایت شناسی با سه محور ساختار روایت در سطح داستان با نگاهی به رمان «پاگرد»، پیوندهای گفتمانی و تصویر زنان در رمان «باغ بلور»، تاملی در نقد روایت با رویکرد منطق مکالمه ای و چندآوایی برگزار شد که نگرشی جامع در این حوزه را به اهالی نقد ادبی انتقال داده و موارد بسیاری به بحث و گفتمان می گذاشت. 

همچنین نشست نقد ادبیات داستانی با رویکردهای مختلف با سخنرانی در سه محور نقد ادبیات داستانی ایران از انقلاب سفید تا انقلاب اسلامی با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان، بازخوانی «هزار شب» با رویکرد مطالعات تطبیقی بینا رسانه ای، بررسی تیپ شخصیت های رمان «شوهرآهوخانوم» و نقد ادبیات داستانی با رویکرد بوم گرایانه از سه منظر انتروپی در طبیعت و جامعه در داستان گیله مرد، پیوند میان مکان و شخصیت در رمان «موسم الهجره الی الشمال»، بررسی بوم گرایانه با شبیرو از محمود دولت آبادی از دیگر نشست های پنل این همایش در روز اول بود که بیش از نشست به میزگردهایی با همین عناوین اختصاص داشت. 

در پایان روز اول دو کارگاه نشانه شناسی انتقادی در ادبیات داستانی با تدریس دکتر فرزان سجودی و نیز کارگاه نقد شالوده شکنانه ادبیات داستانی توسط دکتر عبداللهیان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. 

روز دوم همایش با سخنرانی چهره های معروف داستان نویسی همراه بود؛ هوشنگ مرادی کرمانی، بلقیس سلیمانی و شیوا مقانلو که پیرامون فرم و محتوا صحبت کردند و صحبت های گرم و شیرین هوشنگ مرادیب کرمانی و تعبیر او از داستان نویسی امروز به داستان نویسی لاک پشتی لبخند را بر لبان حضار جاری ساخت. 

سپس جلسه نقد ادبیات داستانی با محوریت فرصت ها و آسیب ها با حضور دو منتقد دانشگاهی دکتر محمود فتوحی و دکتر ابوالفضل حری و دو منتقد غیر دانشگاه حسن میرعابدینی و مشیت علایی برگزار شد که به پرسش و پاسخ و طرح مباحث بنیادی در این حوزه انجامید. 

در دو نشست بعدی روز دوم همایش همچنین نقد ادبیات داستانی با رویکرد کهن الگویی از سه منظر نقد کهن الگویی حکایت پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه، واکاوی چند کهن الگو در آثار ابوتراب خسروی، تحلیل کهن الگوهای «به هادس خوش آمدید» و نیز جلسه نقد ادبیات داستانی با رویکرد نشانه شناسی بررسی کاردکردهای نشانه معناشناختی نور بر اساس قصه ای از مثنوی، ادبیات داستانی به مثابه «تن و نه تن» مطالعه موردی رمان پس از تاریکی رویکرد نشانه معناشناختی، بررسی مولفه ها و ابعاد شناختی راوی همه چیزدان در ادبیات داستانی برگزار شد. 

دو کارگاه گفتمان شناسی ادبیات داستانی با رویکرد نشانه معنا شناختی به مدیریت دکتر حمیدرضا شعیری و نقد تطبیقی ادبیات داستانی، نظریه ها و روش ها با تدریس دکتر امیرعلی نجومیان از برنامه های روز دوم همایش نقد ابیات داستانی بود. 

در آیین پایانی سومین همایش نقد ادبیات داستانی همچنین، دکتر زهرا پارساپور دبیر این همایش به بیان سخنان و ارائه بیانیه این همایش پرداخت. 

گفتنی است سومین همایش نقد ادبیات داستانی به همت انجمن علمی نقد ادبی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 11 و 12 اسفند ماه در همین پژوهشگاه برگزار شد.


کد خبر: 69850

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchv6n-.23nwmdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com