مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در گفت و گو با هنرنیوز خبرداد؛

بازگشت آثار نقاشی پشت شیشه به خانه تا پیش از عید

26 بهمن 1390 ساعت 14:29

در حالی که پس از یک سال از جا به جایی موزه‌هایی چون نقاشی پشت شیشه وموزه هنرهای ملی به ارگ آزادی علاقه مندان از بازدید این آثار محرومند، مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از بازگشت آثار نقاشی پشت شیشه به موزه‌ی اصلی این آثار واقع در خیابان سعدی خبرداد.



محمدحسین فرمهینی فراهانی در گفت و گو با هنرنیوز درباره‌ جا به جایی برخی موزه‌های کشور که منجر به تعطیلی آنها شده، با اشاره به این که از ۶۷ موزه کشور تنها حدود ۷ موزه مربوط به سازمان میراث فرهنگی است، اظهار کرد: قرار است تا پیش از عید اشیای نقاشی پشت شیشه به این موزه بازگردند.

وی درباره‌ی ساخت پارکینگ پشت مسجد فخرالدوله و لوله‌های مترو در تئاتر شهر و عدم تعیین حریم آثار تاریخی تهران گفت: هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ نقطه تهران تعیین حریم شده و ظرف یکی دو ماه آینده ثبت می‌شود. با تعیین ثبت حریم‌ها، ضوابط با توجه به حرائم ساخت و سازها به شهرداری و مراکز مرتبط اعلام می‌شود.

مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین درباره‌ی بتن ریزی و پوشیده شدن نقاره خانه کاخ گلستان و صحت و سقم این اقدام بیان کرد: یک بخشی از این فضا خشکه چینی شده که زمانی که آماده شد در ادامه‌ی آن نقاره خانه دوباره ساخته می‌شود. 

وی تاکید کرد: بنا است جلوی کاخ موزه گلستان بناهای قدیمی و سر در قدیمی احیا شود که بخشی از این مجموعه‌ نقاره خانه است که در زمان مناسب اقدامات لازم برای آن انجام خواهد شد.

فراهانی متذکر شد: آن بخشی که نقاره خانه قرار دارد، بتون ریخته نشده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که از دروازه‌های تهران، تنها دروازه تهران نو (میدان محمدیه یا پاقاپق) در مولوی باقی مانده است. چه اقدامی در راستای احیای دوباره‌ی این دروازه‌ها خواهد شد؟ توضیح داد: ما طرح‌های اولیه را آماده می‌کنیم تا بتوانیم ۱۲ دروازه تهران را دوباره احیا کنیم. اکنون در حال آماده کردن طرح مرمت این دروازه‌ها هستیم. پس از آماده‌سازی،اجرایی شدن طرح احیا را آغاز می‌کنیم.

او با اعلام زمان اجرای این طرح‌ها گفت: اینها جز طرح مطالعاتی که در سال ۹۱ مصوب و برای ۹۲ اجرا می‌شود.

فرهانی درباره‌ی خانه‌ی نصیرالدوله و این که از سال ۱۳۸۷ عملیات مرمتی در این بنای تاریخی انجام نشده ، اظهار کرد: امسال اعتباری حدود ۲۰۰میلیون تومان برای این خانه از سوی اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اختصاص یافت تا كف‌سازی‌های آن سامان‌دهی و عملیات مرمت در بخش‌های كالسكه‌خانه‌ی بنا انجام شود. همچنین با توجه به اعتبار تخصیص‌یافته قرار است، بخش‌هایی از خانه مقاوم‌سازی شود.

او درباره‌ی زمان آغاز این مرمت با توجه به اعتبار تخصیص یافته عنوان کرد: فکر می‌کنم بعد از فصل زمستان در پایان اسفند ماه یا اوایل فروردین مرمت تالار را آغاز می‌کنیم.

وی اذعان کرد: ما نمی‌توانیم تمام خانه‌ی نصیرالدوله را مرمت کنیم، چرا که آنقدر اعتبار نداریم تا بناهای تاریخی را که تعداد آنها زیاد است به طور کامل مرمت کنیم. مرمت اعتبار زیادی می‌طلبد چون باید چندین برابر ساخت، هزینه پرداخت کرد تا یک خانه‌ی تاریخی مرمت و احیا شود.

مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در پاسخ به این پرسش که با مرمت دفعه‌ی قبل باز هم به خانه‌ی نصیرالدوله آسیب وارد شد.آیا باز هم مرمت ناقص صورت می‌گیرد؟ اظهار کرد:مرمت بخشی از منزل خوب انجام شده، اگر مرمت اضطراری لازم باشد، فوراً اقدام می‌شود اما در حال حاضر استحکام بخشی خوبی روی این خانه انجام شده است. یادتان باشد اگر مرمت اضطراری نباشد بر اساس فرم اولیه طرح مرمت، اقدام می‌شود.اگر بخشی از خانه مرمت شده صرفاً به خاطر کمبود اعتبار است نه چیز دیگر.

فرهانی گفت :۳۰۰ بنا در شهر تهران وجود دارد که نیازمند مرمتند اما ابتدا مرمت‌های اضطراری را انجام می دهیم. همچنین در طرح های مرمت، مدرس عالی سپهسالار یا شهید مطهری را داریم که برای مرمت گنبد و فضای پیرامونی مدرسه عالی سپهسالار ۱۰۰ میلیون تومان تأمین اعتبار کردیم.

وی درباره‌ی این که با وجود اعلام اداره‌ی میراث فرهنگی تهران مبنی بر باز بودن درب اماکن تاریخی به روی گردشگران، باز هم شاهد بسته بودن بسیاری از این اماکن از جمله خانه‌ی نصیرالدوله هستیم. خاطرنشان کرد: بسیاری از اماکن تاریخی در اختیار ما نیست که در مورد باز یا بسته بودنش تصمیم بگیریم. چند وقت قبل درباره‌ی باز نبودن خانه تاریخی قوام الدوله محل کنونی ایکوموس به ما گزارشی داده شد، که پیگیری کردم تا درب آن به روی گردشگران باز باشد.

فرهانی یادآورشد: درب منازل تاریخی مرمت شده قابل استفاده به روی گردشگران باز است. به طور حتم با پایان یافتن مرمت خانه نصیرالدوله درب آن هم بازمی‌شود. وقتی هنوز مرمتش به اتمام نرسیده و به گردشگر آسیب می‌رساند، ما اجازه بازدید نمی‌دهیم، مگر برای محققین و دانشجویان اگر مخاطبین ما دانشجو باشند، می‌توانند بازدید کنند اما اگر مخاطبین گردشگر باشند در فضاهایی که نیاز به مرمت دارد عقلانی نیست بازدید رخ دهد. بنابراین درب اماکن تاریخی به روی گروه های مختلف باز است .


کد خبر: 37350

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchvxnx.23nqmdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com