در پی حراج خانه دایی جان ناپلئون؛

تقاضای روزنامه نگاران برای جلوگیری از حراج خانه دائی جان ناپلئونَ

12 خرداد 1392 ساعت 16:17

جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران کشور با امضای نامه ای به شهردار تهران، خواستار جلوگیری از حراج خانه تاریخی دائی جان ناپلئون شدند.


به گزارش هنرنیوز، خانه دائی جان ناپلئون ( خانه اتحادیه  یا خانه امین السلطان) متعلق به دوره قاجار در سال در سال ۱۳۷۱ ثبت ملی شد. پس از ثبت خانه و باغ اتحادیه در سال ۱۳۸۴ قیمت ملک ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کارشناسی شد که وراث اتحادیه با تخفیف ۵۰۰ میلیونی راضی به فروش شدند اما سازمان میراث به دلیل درخواست پول نقد از سوی وراث از این خرید منصرف و شهرداری تهران با خرید به صورت تهاتری موافقت کرد.
 
در سال ۱۳۸۹ و با رای دیوان عدالت اداری این خانه همچون برخی از خانه های تاریخی دیگر از این فهرست آثار ملی خارج شد. در نهایت مالکین به دنبال خروج ملک از لیست آثار ملی شدند که با حکم دیوان عدالت اداری موفق این خانه از فهرست میراث ملی بیرون آمد. 

در پی شدت گرفتن تخریب آثار تاریخی تهران و احتمال ویرانی قریب‌الوقوع خانه باغ بزرگ اتحادیه (دایی جان ناپلئون) در خیابان لاله زار، سال گذشته  ۱۰۰نفر از روزنامه‌نگاران کشور در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از این موضوع ابراز نگرانی کردند و نسبت به نقش شهرداری در این تخریب‌ها هشدار دادند. 

از سویی ۲۳ اردیبهشت امسال ۲.۲ درصد از ۳۰ سهم آن به ارزش یک میلیارد و هفتاد میلیون تومان به مزایده گذاشته شد. این مقدار سهم مساحتی معادل ۵۹۰ متر از ۷۹۸۲ زمین این خانه باغ است که اکنون مالک آن خانواده اتحادیه هستند. 

در پی این اتفاق بار دیگر برخی از روزنامه نگاران طی نامه ای به  محمد باقر قالیباف- شهردار تهران- خواستار اقدام مقتضی از سوی شهرداری برای جلوگیری از حراج خانه تاریخی دائی جان ناپلئون شدند.
در متن این نامه آمده است : 

جناب آقای قالیباف
شهردار محترم تهران
با سلام؛
در روزهایی که جنابعالی به سختی سرگرم مبارزات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری هستید، یکی از مهم‌ترین اسناد هویت و اصالت شهر ما، تهران در آستانه نابودی است. 

خانه –باغ بزرگ امین‌السلطان در خیابان لاله‌زار که ما تهرانی‌ها آن را به نام خانه دایی‌جان ناپلئون می‌شناسیم، برای تبدیل به یک مجتمع بزرگ تجاری به مزایده گذاشته شده است. شاید چنین گفته شود که حفاظت از این خانه در حوزه وظایف سازمان میراث فرهنگی کشور است. ما نیز چنین می‌اندیشیم و به قصور یا تقصیر این سازمان معترض هستیم اما گمان داریم که اگر چراغ سبز شهرداری تهران برای تبدیل این خانه ۱۰ هزار متری به مجتمع تجاری نبود و اگر شهرداری سیاست تبدیل بافت تاریخی تهران به یک منطقه تجاری را در پیش نمی‌گرفت، امروز به میراث فرهنگی این شهر چوب حراج نمی‌خورد. 

سال گذشته گروهی از روزنامه‌نگاران و دوستداران میراث فرهنگی در نامه‌ای به جنابعالی خواستار خرید و مرمت این خانه از سوی شهرداری شدند که بی‌پاسخ ماند. اکنون که امید نداریم پول ما شهروندان تهرانی در راه حفظ هویت و اصالت شهرمان هزینه شود، از شما می‌خواهیم که حداقل عدم فروش تراکم تجاری و اداری در جای این خانه تاریخی را اعلام کنید، تا بساز و بفروشان و دلالان زمین از این نگین لاله‌زار چشم طمع برگیرند و اصالت شهر ما بیش از این در پای منافع اقتصادی گروهی محدود قربانی نشود.

گروهی از روزنامه‌نگاران و حامیان میراث فرهنگی

افشین امیرشاهی، یاسر موحدفر، میثم موحدفر، طاهره ریاحی، سحر طلوعی، زهره کوهی، صدرا محقق، علی رحیمی نژاد، سارا گودرزی، زینب اسماعیلی، فرزانه ابراهیم زاده، سحر آزاد، نیما عبادی، محمد آزاد، پرویز براتی، فاطمه جمالی، هادی حیدری، مهدی حسنی، علیرضا افشاری، سجاد عسگری، ماندانا خرم، عباس محمدی، فهیمه حسن میری، حمیدرضا میرزاده، رضا محبی طالقانی، مریم خورسند جلالی، سعید محمدپور، فرهاد رهبری، مژگان جمشیدی، زهرا حاج محمدی، علی هاشمی، امین طباطبایی، فاطمه رحمانی، اشکان رضوی، امیر گودرزی، سمیرا زمانی، سمیه شرافتی، سعید سادات نیا، حمیده پازوکی، یاسین سرخیل، شاهین سپنتا، الهه موسوی، مجتبی گهستونی، حسین زندی، محمدرضا صمدانیان، محمدجواد صابری، علی اصغر محمدی، شهرزاد همتی، الناز محمدی، الهه محمدی، مرجان حاجی رحیمی، امین خرمی، فاطمیما کریمی، الهام عدیقی، آزاده باقری، سهیل کفیلی، مسعود بُربُر، اکرم دشت بان، مریم جلیلوند، زهرا رفیعی، زهرا آران، فاطمه علی اصغر، تیبا بنیاد، جواد صبوحی، شیما دنیا دار رستمی، مطهره کشاورز، محمد جواد ترابی، مریم اطیابی، لیدا ایاز، سولماز دولت زاده، حمید رضا حسینی، مریم سعید پور، لیلا جودی، مهدی جابری، مریم آموسا، حسین سینجلی، سعیده خدابخش، احسان عسکریان، رامین ناصح، مجتبی گهستونی، مهرنوش نجفی راغب، علی فتوتی، یسنا خوش فکر، حسین صرافی، منوچهر دین پرست، شهرزاد عبدیه، فرزانه متین، سینا قنبرپور،


کد خبر: 59211

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdchzinm.23nwzdftt2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com