تهاجم به فرهنگ ایران به شیوه بلوتوثی !

بسته های غیر اخلاقی در کمین کودکان مدرسه ای

6 اسفند 1388 ساعت 11:10


این رشد سریع تکنولوژی اگر چه توانسته کارکردهای مثبتی داشته باشد اما در مقابل بدلیل عدم فرهنگ سازی و حتی فرهنگ سازی ضعیف و غلط دارای کارکردهای منفی بسیاری هم شده است.
از جمله این پیشرفتها را می توان در گوشیهای تلفن همراه در کشور دید که به سرعت وارد بازار شده و بنا به علاقه و حتی کنجکاوی مورد استقبال بسیار هم قرار گرفته است.
متاسفانه امروزه در ایران شاهد استفاده از گوشیهای تلفن همراه بسیار پیشرفته ای توسط کودکان و نوجوانان هستیم که با استفاده از غفلت خانواده ها و عدم فرهنگ سازی مناسب مسئولین،گاهی منجر به اتفاقاتی می شود که جبران کردن آن بسیار دشوار و حتی غیر ممکن می شود.

درحالیکه به نظر نمی رسد تلفن همراه خیلی مناسب سنین دبستان و حتی بالاتر از آن باشد،اما در مقابل گوشی های بلوتوث دار! در اختیار این کودکان قرار می گیرد تا بدنبال آن  تصاویر مستهجن در این گوشی ها و در بین کودکان دست به دست بچرخد و .....
متاسفانه باید گفت به لطف  رشد ماهواره در خانواده های ایرانی،همان تصاویر مستهجنی که در قاب تلویزیون منازل شکل گرفته ،اکنون در قالب یک بسته ضد اخلاقی رد و بدل می شود که بدنبال آن گریبان فرزندان خانواده هایی را هم که در کنترل فرزندانشان دقت دارند می گیرد.
اما این تکنولوژی که کم کم به یک تکنولوژی خطرناک هم تبدیل می شود فقط محدود به کودکان نبوده، بلکه ما  شاهد رشد گوشی های دوربین دار در مدارس دخترانه هستیم و اگر چه مسئولین آموزش و پرورش با صدور بخشنامه سعی در اقدامات پیشگیرانه داشته اند اما نظر به برخی محدودیتها در این مهم خیلی موفق نبوده اند.و در حد یک دستور العمل باقی مانده است.

بارها ما شاهد بوده ایم که برخي از دانش آموزان دختر در مقاطع مختلف تحصيلي با در دست داشتن گوشي هاي دوربين دار اقدام به عکس برداري يا فيلم برداري از همکلاسي هاي خود مي کنند و بعضا آن را نيز به ديگران بلوتوث مي کنند (براي گوشي هاي ديگران مي فرستند).برخي از دانش آموزان نيز هنگام تعمير گوشي هاي خود گرفتار عده اي سودجو و فرصت طلب مي شوند که با در اختيار داشتن اين تصاوير قصد اخاذي از دانش آموز يا خانواده او را دارند. 
به نظر نمی رسد خریدن این نوع گوشی ها از سوی خانواده ،در مقطع سنی که  هنوز به طور کامل هويت و شخصيت اجتماعي وي شکل نگرفته است کار صحیحی باشد.بنابراین برای جلوگیری از چنین ناهنجاریهای اجتماعی بایستی کار را از خانواده هاشروع کرد چرا که آنها از پایه های اصلی در آموزش فرهنگ صحیح استفاده از این تکنولوژی به کودکان خود هستند و باید توجه داشت که هرچقدر ميزان اعتقادات ديني و مذهبي دانش آموز بيشتر باشد به همان ميزان تمايل او براي انجام رفتارهاي ناشايست و استفاده نادرست از موبايل هاي دوربين دار کمتر است.

آموزش و پرورش هم وظیفه بسیار خطیری در این مهم دارد و صرف صدور بخشنامه که حتی در برخی مدارس به بایگانی هم سپرده می شود کار تمام نشده است .باید ببینیم چقدر نشاط را به محیط مدرسه آورده ایم که انتظار داشته باشیم این کودکان سرگرم نشاط های سالم باشند؟چقدر در محیط مدرسه جاذبه های سالم ایجاد کرده ایم؟
کلام آخر:
چنين به نظر مي رسد که بنيان هاي قوي ديني در خانواده، واقع نگري والدين و هوشياري دانش آموزان ،فرهنگ سازی صحیح در بکار گیری تکنولوژی آموزش خانواده ها و بدنبال آن کودکان ،مي تواند بيش از هر بخشنامه و کنترلي مفيد عمل کند و آرامش را به کانون خانواده ها بياورد.


کد خبر: 8090

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci.3avct1auubc2t.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com