نگاهی به سریال در حال پخش رسانه ملی

«شکوه یک زندگی»؛ ملودرامی ضعیف و بدون روح زندگی!

جوان , 16 مهر 1396 ساعت 15:19


آنچه با عنوان سریال شکوه یک زندگی ساخته شده است، ملغمه‌ای غیر جذاب، باورناپذیر و ضعیف از چندین رویداد و ماجرای پرداخت نشده است که سریال را ناموفق و سردرگم در ارائه بخش‌های خانوادگی، عاشقانه، دفاع مقدسی و اجتماعی نشان می‌دهد.

سازمان صداوسیما انگار نمی‌خواهد صدای اعتراض‌های منتقدان و مخاطبان خود را درباره تولیدات ضعیف و سریال‌های پیش پاافتاده و سطحی تلویزیون بشنود و در جهت اصلاح و بهینه‌سازی تولیدات تلویزیون گام بردارد. بزرگ‌ترین دلیل بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به نظرها و خواسته‌های مردم، تولید و پخش مستمر انواع برنامه‌ها و سریال‌های ضعیف و آزارنده است. سیما باز هم در مسیر ریزش بینندگان تلویزیون، اقدام به تولید و پخش چند سریال سطحی و مخاطب ناپسند کرد که نمونه بارز این روزهای آن، چیزی به نام «شکوه یک زندگی» بود.

به اصطلاح سریال «شکوه یک زندگی»، ملودرامی به شدت ضعیف در نگارش فیلمنامه و تصویرسازی از یک زندگی معمولی است، حال شکوه آن بماند که نه از شکوه در این سریال خبری بود و نه زیبایی و شیرینی زندگی و حتی رویدادها و فضاسازی‌های مناسب با اوضاع اجتماعی قصه آشفته و زندگی آدمک‌های آن. سرتاسر سریال مملو از فقر و بیماری و بدبختی و تلخی است. سازندگان مجموعه شکوه زندگی با نمایش چند زندگی که قرار بوده یکی از آنها و در واقع اصلی‌ترین آنها باشکوه باشد، با مضمون و داستانی به‌غایت تکراری در بستر کلیشه‌ای مناسبات اجتماعی- سیاسی شبه ارباب و رعیتی خواسته‌اند افزون بر شکل‌دهی ناموفق یک مثلث عشقی، نقبی هم به دوران دفاع مقدس بزنند که نه فقط در ترکیب مناسب و تصویرسازی درست و جذاب از رخدادهای مختلف زندگی کاراکترهای محوری سریال و ماجراهای عاشقانه به توفیق نرسیده‌اند که در نمایش گوشه‌ای نوآور و خلاق یا دست‌کم پرداختن از زاویه‌ای نو به زندگی مبارزاتی و خانوادگی رزمندگان دوران دفاع مقدس ناموفقند. ناتوانی در داستان‌سازی و نگارش فیلمنامه‌ای قوی و ساختارمند، پرداخت ضعیف شخصیت‌ها، انتخاب بد بازیگران، بازی‌های زیر متوسط اغلب بازیگران و کارگردانی متوسط و نداشتن حرفی تازه برای مخاطب، از شکوه یک زندگی، سریالی ضعیف و از یادرفتنی ساخته است.

آنچه با عنوان سریال شکوه یک زندگی ساخته شده است، ملغمه‌ای غیر جذاب، باورناپذیر و ضعیف از چندین رویداد و ماجرای پرداخت نشده است که سریال را ناموفق و سردرگم در ارائه بخش‌های خانوادگی، عاشقانه، دفاع مقدسی و اجتماعی نشان می‌دهد. حیف نیست صدا وسیمایی که به‌رغم درآمدهای میلیاردی از آگهی و تزریق چند میلیاردی اسپانسرهای مستضعف! مرتب از فقر و نداری مالی می‌نالد، همین میلیاردهای ناقابل را صرف تولید آثار قوی و استاندارد و جذاب کند!؟ تولید یک سریال خوب و بامحتوا که با رضایت مردم همراه باشد، بسیار ارزشمندتر از ساخت ۱۰ سریال ضعیف و متوسط و بد است.


کد خبر: 95384

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdci5pa3.t1awv2bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com