بهمن زرین پور در گفتگو با هنرنیوز؛

چند نفر از مردم ایران تفکرات عطار را می شناسند

5 تير 1391 ساعت 9:57

بهمن زرین پور کارگردان سینما و تلویزیون گفت:واقعا برای شناساندن این مفاخر در اکثر حوزه های فرهنگی کاری نکردیم. به عنوان مثال چند نفر از مردم ما می دانند که مقبره خیام کجاست؟ چند نفر از مردم ما در خصوص نظرات و تفکرات عطار نیشابوری شناخت دارند؟ اما درمقابل اگر از مردم در خصوص یک خواننده پاپ ایرانی یا در سطح جهانی بپرسید همه می دانند.


 بهمن زرین پور نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگارتلویزیونی هنرنیوز اظهار داشت: شناسنامه هر ملتی هویت  در واقع گره خورده با تاریخ، ادبیات و وقایعی  که در طول تاریخ آن را گذرانده است و ماحصل آن می تواند از طریق فیلم سینمایی یا مجموعه های تلویزیونی به مردم کنونی منتقل شود. از طرفی می تواند این انتقال برای نسل های آینده تجربه ای ارزنده باشد.
وی افزود: ما در کشور مان خوشبختانه علم، ادبیان، تاریخ و حتی صنعت در بالاترین غنای فرهنگی قرار داریم. از طرفی ما ابزارهای لازم را هم در اختیار داریم. در دورانی که حافظ قلم به دست می گرفت و اشعار خود را می سرود ابزارها محدود بودند و امروز با این همه ابزار ما نمی توانیم در خصوص فرهنگ کارهای اساسی کنیم . ما هنرنمایش، سینما و تلویزیون را داریم که همه این ها را دقیقا در خدمت سرگرم کردن مخاطب به کار گرفتیم و گاه پرداخت ها در این سه حوزه آن قدرهای تحریف شده، سخیف و سطحی است که باعث فرار مخاطب از این حوزه ها شدیم و خودمان را مدام فریب می دهیم که چرا ما در این سه حوزه مهم تصویری و نمایشی ریزش مخاطب داریم. هر چند ما منکر سرگرم کنندگی هنر نمایش، سینما و سیما نیستیم، اما واقعا کار در خور توجه ای را در مورد شخصیت های فاخر و ملی کشورمان انجام ندادیم . هر چند آثاری در این خصوص ساخته شده اما آنقدر کم تعداد بوده که در خاطرخیلی ها نمانده است.
زرین پور ادامه داد: ما همه چیز را به سمت سیاسی شدن بردیم و انگ سیاسی به آن زدیم و بی شمار داستان هایی که در ادبیات کشورمان برای تبدیل شدن به فیلم و سریال وجود دارد و ما با بی تفاوتی از کنار آنها گذشتیم و یا اگر با اقتباس از روی آنها کاری ساختیم دست به تحریف گسترده زدیم و اثر را مایل به سمت سیاسی کاری بردیم. ما واقعا خدمتی به ادبیات کشورمان نکردیم و بدتر از آن هر روز دورتر شدیم . با این تفاصیل می توان گفت که ساخت مجموعه تلویزیونی در خصوص شخصیت های علمی، فرهنگی، تاریخی و ملی بسیار لازم است و باید در این خصوص کارشناسی شود از کارشناسان خبره استفاده شود و تا آثار خوبی ساخته شود. ناخنک زدن و نگاه سطحی داشتن به از بین رفتن و احیای نشدن داشته های مان می انجامد و فقط به اتلاف منابع مالی می انجامد.
کارگردان سریال «آوای فاخته» در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید وقت شناس باشیم با عجله دست به ساخت فیلم در مورد این شخصیت های فاخر دست نزنیم؛ چون شتابزده گی در ساخت این گونه آثار باعث ساختار سطحی می شود و مخاطب هم به سرعت متوجه این نگاه سطحی می شود. همه کشور های دنیا برای معرفی هر چه بهتر مفاخر خودشان از سینما و تلویزیون در این راه استفاده می کنند و اما ما به جای آن در سینما و تلویزیون شروع به ساخت یک سری آثار دست زدیم که فقط آنتن را پر کردیم و به شعور مخاطب کمتر احترام گذاشتیم . ازطرفی ما در کشور ما که بالای ۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد؛  واقعا برای شناساندن این مفاخر در اکثر حوزه های فرهنگی کاری نکردیم. به عنوان مثال چند نفر از مردم ما می دانند که مقبره خیام کجاست؟ چند نفر از مردم ما در خصوص نظرات و تفکرات عطار نیشابوری شناخت دارند؟ اما درمقابل اگر از مردم در خصوص یک خواننده پاپ ایرانی یا در سطح جهانی بپرسید همه می دانند. این نشان می دهد که ما واقعا در مورد مفاخر و فرهنگ و ادبیات خودمان کوتاهی و کم کاری کردیم و در عوض به یک سری چیزها که هیچ ارزشی برای فرهنگ ما ندارند بهای زیادی داده شده است.
وی تصریح کرد: اما در ساخت فیلم یا سریال در مورد شخصیت های فاخر کشورمان موانعی زیادی وجود دارد. اولین مشکل در ساخت این گونه آثار موانع مالی است. این گونه آثار سرمایه گذاری بالایی می خواهد و متاسفانه ما به همین دلیل مهم و به دلیل نگاه سطحی که در حوزه رسانه ملی آن را ترویج دادیم مخاطب را به سمت نگاه و اندیشه سطحی و برخورد های سطحی هل دادیم و به همین دلیل مخاطب دیگر از فیلم یا مجموعه تلویزیونی فاخر و متفاوتی که داستان خود را به شکل سهل، آسان منتقل نمی کند و قصه خود را پیچیده روایت می کند استقبال نمی کند.
زرین پور در مورد عدم ریسک پذیری مدیران سینما در ساخت سریال های فاخر هم تاکید کرد: در همه ما ایرانی ها اصولا عادتی به وجود آمده و تلاش می کنیم که از چیزی هایی که برای ما خطر دارند دوری کنیم وبه طرف مسائلی که کوچکترین واکنشی در جامعه نداشته باشد و اغلب رو به مسائل روزمره حرکت می کنیم تا نقدی متوجه ما نشود. بنابراین مدیران سیما هم دوست دارند سراغ موضوعاتی مانند ازدواج و طلاق در مجموعه های تلویزیونی بروند تا نقد جدی متوجه کارکرد آنها نشود.  این درحالی است که در زندگی همه ما پیچیده گی های زیادی وجود دارد. منتها هنرمندان ما در حوزه سینما و تلویزیون به دلیل اینکه مخاطبان میلیونی دارند نمی توانند آنها را نشان دهند. چون مورد اعتراض قرار می گیرد. به عنوان مثال وقتی فیلم یا سریالی در خصوص جامعه پزشکان و نقاط منفی این صنف ساخته می شود، بلافاصله آنها از کارگردان و تهیه کننده شکایت می کنند و درد سرهایی را درست می کنند که باعث می شود مدیران سیما هم تا حدودی ازاین موضوع ترس داشته باشند.
بازیگر فیلم سینمایی «زشت و زيبا» اضافه کرد: الان به یک نویسنده و کارگردان می گویند که در مورد فلان موضوع بنویسد و متاسفانه نویسندگان ما به دلیل مسائل مختلفی مثل ممیزی و مالی عمیق نمی نویسند و سطحی نگاه می کنند و سعی می کنند بی خطرترین موضوعات را انتخاب کنند و بنویسند. به خاطر همین است که یک مجموعه تلویزیونی ۹۰ قسمتی ساخته و پخش می شود و با وجود هزینه بالایی که برای آن خرج می شود تاثیرگذار نیست. چون ریشه ای نوشته نمی شود .از همین جاست که ما متوجه می شویم که چرا مجموعه های مانند:«هزاردستان»،«کمال الملک»،«امام علی (ع) و«مختارنامه» در تلویزیون ما تبدیل به آثار ماندگار و مهم شدند. که این نشان دهنده تلاش سازندگان این گونه آثار است.
وی یادآورشد: ما قطعا در ساخت آثار فاخر نیاز به تحقیق و پژوهش داریم چون اگر فیلم یا سریالی بدون طی کردن مراحل تحقیق و پژوهش ساخته شود بعداز پخش از سوی منتقدان و مخاطبان نقد خواهد شد و به سازندگان این آثار اعتراض خواهد شد که چرا بدون دانش و پشتوانه علمی اثر خود را ساخته اند و به شعور مردم احترام قائل نشدند. هر چند برخی از آثار هستند که ارزش نقد کردن را هم ندارند. چون برخی از سریال های تلویزیونی هزینه ای کمتر از یک فیلم سینمایی خوب دارند و نمی توان به سازندگان آنها خرده گرفت که چرا کوتاهی کردند . بحث مالی یکی از ارکان مهم ساخت آثار فاخر است ونمی توان بدون سرمایه لازم اثر تاریخی و فاخر ساخت. وقتی بازیگری در سینما ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد طلب می کند ملوم است که نمی توان با پول کم سریال یا فیلم خوب ساخت. به هرحال در کشور ما متاسفانه روی تاریخ و فرهنگ سرمایه گذاری نمی شود و نمی توان انتظار داشت که بتوانیم داشته هایمان را به نسل های آینده انتقال دهیم.


کد خبر: 42346

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdciqpa5.t1ar52bcct.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com