مروری بر رسیتال گیتار کلاسیک چهار فصل اهواز؛

حتی یک گروه کوچک موسیقی نیز توان تغییر روحیه مخاطبانش را دارد!

28 بهمن 1391 ساعت 9:50

شب گذشته و در بخش رقابتی جشنواره بیست و هشتم موسیقی فجر، گروه گیتار کلاسیک چهار فصل به روی صحنه رفتند. توجه تماشاگران کم تعداد این گروه به اجرای موفق آن‌ها سبب شد تا این اجرا را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.



نخستین اصل در اجراهای رقابتی در میان گروه‌های هم نواز، هماهنگی و نظم آن‌ها در نقطه آغازین و پایانی اجرای یک قطعه است. نکته ای که چون نخستین اشاره ذهن مخاطب را متوجه میزان اشراف یک گروه به اجرا می کند. نکته ای که در اجرای  گروه گیتار کلاسیک چهار فصل به وضوح مشهود بود و آن را می توان نشانه دقت و هماهنگی این گروه چهارنفره دانست. نکته ای که بعضاً در بخش رقابتی در میان گروه های مختلف مشهود نیست.

نکته دوم در اجرای گروه چهارفصل، انتخاب درست قطعات موسیقی بود.  این انتخاب ها به ذم تماشاگران و با توجه به شور و هیجان آن‌ها درست به نظر می رسید. در واقع آن چه یک گروه موسیقی را به بیان عام، محبوب جلوه می‌دهد؛ حقیقتی به نام احترام به مخاطب است. آن چه سبب می شود تا حاضران سالن را ترک نکنند و با تمام دقت به یک اجرا گوش بسپارند. موضوعی که گروه چهارفصل بدان توجهی شایان داشت و به همین سبب مخاطبانش را تا آخرین لحظه روی صندلی ها نشاند. نکته ای که در اجرای گروه رسیتال گیتار تهران که درست پیش از این گروه به روی صحنه رفتند؛ دیده نمی شد. به هر روی انتخاب آگاهانه قطعات در یک اجرا نقطه عطف قوت یا ضعف آن گروه به حساب می‌آید.

در توضیح این انتخاب می‌توان گفت که آن‌چه گروه گیتار کلاسیک چهار فصل دیشب به روی صحنه بردند؛ در نخستین قطعات اثری آرام‌بخش بر مخاطبان خود داشت و سپس در قطعات میانی او را به هیجان وادار می ساخت. قطعات در بخش پایانی حکایت از نوعی شور درونی داشتند و همین خصوصیت سبب شد تا مخاطبان با رضایتی کامل سالن را ترک کنند. شاهد این مدعا صدای دست زدن طولانی مدت آن ها برای گروه چهارفصل پس از پایان اجرای این گروه بود.

اما یک خصوصیت بارز نیز در اعضای این گروه وجود داشت که آن‌ها را متمایز از سایر گروه ها می ساخت. اعضای این گروه حسی متفاوت از نواختن یک ساز داشتند. میمیک چهره نوازندگانش و نگاه های ریتمیک آن ها به یکدیگر اجرایشان را به صحنه نمایشی موزیکال بدل کرده بود و پس از پایان اجرا بسیاری از مخاطبان این گروه از آن به عنوان بخشی جالب تووجه یاد می کردند.

به هر روی و در مجموع می توان گفت اجرای گروه گیتار کلاسیک چهار فصل اهواز توانست رضایت مخاطبان خود را به کف آرد و از این منظر این اجرا را می توان موفق دانست.

گروه گیتار کلاسیک چهار فصل متشکل از وحید وحیدپور، فریدون وزیری، عادل شاهنده، و فرخ کارنما است. این گروه از سال 1389 به سرپرستی وحید وحیدپور و فریدون وزیری فعالیت خود را آغاز کردند و سال گذشته نیز، بخش رقابتی جشنواره شاهد حضور آن‌ها بود.

در اجرای شب گذشته این گروه، سوییت برای گیتار کوارتت اثر «کریستیان فردریش ویت»، سوییت «کارمن» اثر «گئورگه بیزِت»، «Fur Arnhilt» اثر «هانس ژواخیم کاپس»، «رومبا» اثر «ویکتور کوزلوف»، «Misionera»اثر «فرناندو بوستامانته» و در پایان قطعه «آلاباتیا» اثر «جسوس گوریدی» را نواختند.
مینا عبدی


کد خبر: 54399

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjhtei.uqexhzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com