دبيركل بنياد فردوسي در گفت وگو با هنرنيوز؛

اولین برنامه بنیاد فردوسی ١١ فروردين در يونسكو خواهد بود

27 اسفند 1389 ساعت 10:28


به بهانه سالروز هزار و یکمین پایان سرایش شاهنامه در بیست و پنجم اسفند ماه هشتاد و نه، ياسر موحد فرد در مصاحبه با خبرنگار هنرنيوز گزارشی از فعاليت هاي هنری بنياد فردوسي ارایه كرد.
دبير كل بنياد فردوسي در باب بنياد فردوسي گفت: بنياد فردوسي در ٢٧ اسفند 1384 كار خود را برای بازشناسی فردوسي و اثر جاودانه اش، شاهنامه به طور رسمی آغاز كرده است و تاكنون فعاليت هاي بسياري برای معرفی فردوسي انجام داده كه دبيركل بنياد فردوسي گوشه اي از آنها را بيان كرده است.
او در ادامه درباره هزاره سرايش شاهنامه گفت: هزاره پایان سرایش شاهنامه، رویدادي است كه بنیاد فردوسی از سوی ایران در فهرست رویدادهای فرهنگی، علمی و هنری یونسکو برای دوسالانه 2011-2010 به ثبت جهانی رساند. به همین مناسبت ویژه برنامه های فرهنگی، هنری بسیاری در حال انجام است. بنیاد فردوسی بودجه و اعتباری دولتی ندارد ولی فرهنگسراهای تهران و برخی از نهادهای فرهنگی از جمله فرهنگسرای ارسباران در برگزاری برنامه ها، بنیاد فردوسی را بسیار یاری کرده‌اند.
وي افزود: از فعالیت هایی که بنیاد فردوسی انجام داده است، پشتیبانی معنوی از هنرمندان بنام کشور است. در سالهای اخیر نمایش های متعددی از جمله «رستم و سهراب» پری صابری و پنج اثر از رسول نجفیان از جمله برخوانی داستان «بیژن و منیژه» و نیز اثر داوود فتحعلی بیگی، کاری با درونمایه طنز برگرفته از «بیژن و منیژه» که توجه به زندگی معاصر هم در آن دیده می شد، شکرخدا گودرزی با اثری به نام «بهرام چوبینه»، مریم معترف با «قصه های من و تو و شاهنامه» برای معرفی داستان های شاهنامه به کودکان و آثاری از این دست با بهره گیری از داستان های شاهنامه به روی صحنه رفتند.
او ادامه داد: از آثار اخیر در زمینه هنر نمایشی، برپایی کارگاه آموزشی عروسک سازی از داستان ها و اساطیر شاهنامه به وسیله محمدرضا امامی است که در جشنواره جهانی زمستانی سارایوو در بهمن ماه امسال بر روی صحنه رفت و این گروه به همراه هنرمندان ایرانی برای نخستین بار با همکاری بنیاد فردوسی و رایزنی ایران در بوسنی توانستند در این جشنواره حضور یابند، هم چنین در بیست و هفتمین دوره این جشنواره دو تندیس از فردوسی و خیام به وسیله افشین اسفندیاری طراحی و ساخته شد که در موزه شهر سارایوو نگهداری می شود تا به زودی در دو مرکز فرهنگی این کشور نصب شود. افشین اسفندیاری تاکنون ٤٠٠ اثر ماندگار در سراسر دنيا از خود به جاي گذاشته است.
وي افزود: بنیاد فردوسی برای این هنرمندان که تلاش می کنند به بهانه هزاره شاهنامه به صورت خودجوش داستان های شاهنامه را بازآفرینی کنند، مراسم نکوداشتی برگزار کرده است. البته در گذشته نيز چنين كارهايي از سوی هنرمندان ایرانی صورت گرفته که از آن جمله می توان به نصب مجسمه ميدان فردوسي در شهر رم اثر استاد ابوالحسن صديقي و ساخت سردیس فردوسی به وسیله استاد افشین اسفندیاری در اكسپوي شانگهاي چين در سال 2010 اشاره داشت.
او ادامه داد: امسال جشن هزاره فردوسي در تالار يك هزار نفري كنفرانس عمومي يونسكو در پاریس به كوشش بنياد فردوسي و پشتیبانی معاونت هنري وزارت ارشاد اسلامي برگزار شد. در اين مراسم با اجرای گروه موسيقي سنتی به سرپرستي صادق چراغي و سارا عباسپور، نقال ايراني، جشن هزاره شاهنامه در مقر اصلی یونسکو با حضور نمایندگان ١٩٢ كشور عضو يونسكو برگزار شد و با اقبال صاحب نظران مواجه شد. با توجه به ايام نوروز حضور گروه ١٢ نفري از هنرمندان ایرانی به همراه نمایش ١٦ نماهنگ براي معرفي شاهنامه‏، نوروز و ميراث فرهنگي و معنوي ايران به كارگرداني شهرام سالمي با اقبال بسیار چشمگیری در یونسکو مواجه شد.
او به اين مطلب اشاره كرد كه دعوتنامه مراسم جشن هزاره شاهنامه و نوروز مشترك را ايرنا بوكووا، دبيركل يونسكو امضا كرد كه اين امر از نظر روابط فرهنگی ایران بسيار موثر بوده است. هم چنين سيسيل دوويل، مدير كل ميراث فرهنگي و معنوي يونسكو به سخنراني در این مراسم پرداخت. هم چنين بنياد فردوسي پرونده ثبت هنر نقالي به عنوان میراث معنوی در معرض خطر را با همكاري پژوهشگاه ميراث فرهنگي به یونسکو ارائه کرد.
هم چنين اضافه كرد: در این سال در زمينه موسيقي استاد شهرام ناظري داستان هاي شاهنامه را با گروه موسيقي فردوسي به صورت حماسي اجرا كرد. خوشبختانه طي مراسمي در تالار همايش ميلاد در نمايشگاه بين المللي تهران از سوي بنياد فردوسي لوح سپاس و نشان زرين بنياد فردوسي را به شهرام ناظري اعطا کردیم. در اين مراسم از اقدامات ارزنده او براي احياي شاهنامه به وسیله دكتر محمد حسين توسي وند، ریيس بنياد فردوسي قدردانی شد.
وي افزود: اولویت بنیاد فردوسی را بايد ابتدا فعالیت های هنري و سپس امور پژوهشي دانست. وي علت اين امر را زبان مشترك هنر و بي واسطه بودن آن دانست و افزود تلاش داريم با ابزار هنر با مردم جهان برای معرفی شاهنامه سخن بگویيم.
او در ادامه افزود: آخرين مراسم انجام شده بنیاد فردوسی در امسال شب شاهنامه بود که با همكاري سازمان های مردم نهاد استان فارس در شيراز برگزار شد و در روزهای پایان سال نمایشگاه خوشنویسی خوان هشتم که 40 تابلو از داستان های شاهنامه به شیوه شکسته نستعلیق به وسیله شمس الدین مرادی به سفارش این بنیاد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است.
وي در ادامه گفت: از دیگر برنامه های برون مرزی بنیاد فردوسی در ٨ خرداد امسال در پنجمين كنگره بزرگداشت فردوسي در برلين و در مركز کنسرت هاوس از مراکز فرهنگي معتبر اروپا که با حضور شاهنامه پژوهان معتبر جهان برگزار شد، يكي از نقالان زن ايران، مرجان صادقي به انجام برنامه پرداخت و نمایشگاهی از آثار کلاژ گلبهار حیاتی به نمایش گذاشته شد.
او اظهار كرد: هم چنین به دعوت آكادمي علوم اتريش براي ٢٢ روز برنامه هايي با حضور یکی از برترین مرشدهای زورخانه كشور، استاد ناري و نقال برجسته ايران، ابوالفضل ورمزيار، ضرب و نقل و اجرای نمایشی ورزش های پهلواني به وسیله تیم ملی ورزش های پهلوانی ایران اجرا شد كه با اقبال عموم بينندگان مواجه شد.
وي همچنين افزود: چون هم شاهنامه در جهان شناخته شده است و هم هنر ايران، بنياد فردوسي در تلاش است با همكاري هنرمندان ايراني با زبان هنر در ويژه برنامه های گوناگون شاهنامه را به جهانیان معرفی کند.
وي افزود: تلاش ما اين است كه از هنر نقالي حمايت شود و خوشبختانه کوشش های بنیاد فردوسی براي حضور نقالان در عرصه فرهنگ شاهنامه خواني موثر بوده است. پريسا سيمين مهر، شيرين امامي، فاطمه حيدري فر و فهيمه باروتچي افراد فعال در هنر نقالي هستند که در حوزه شاهنامه خوانی فعاليت دارند.
وي از مشكلات بنياد فردوسي براي كمك به هنرمنداني نظير ولي الله ترابي و بزرگاني نظير او ياد كرد و افزود بسياري از دوستداران هنر نقالی و نقاشي قهوه خانه درخواست آموزش اين هنر را دارند اما به علت كمبود مكان و بودجه از اين امر محروم مي مانند.
وي از منصور وفايي، عضو هيات امناي بنياد فردوسي که سالهاست در زمینه نقاشي قهوه خانه ای فعالیت می کند، نام برد كه ٢٥ اثر وي براي هزاره سرایش شاهنامه آماده شده است و آثار او هم چنين در سال ١٣٦٩ به مناسبت هزاره فردوسی بر ديوارهاي تالار فردوسي دانشگاه تهران آويخته شده اند.
از هنرمندان ديگری که با این بنیاد همکاری داشته اند، سعيد محمودي ازناوه، عكاس نگاره هاي شاهنامه هاي کهن ایران و هم‌ چنين ليلا رضايي، معرق كار شاهنامه است و در زمينه مجسمه سازي نیز اسفنديار ايمان زاده كه تاکنون ٤٠ اثر از مشاهير ايران را به صورت مولاژ اجرا كرده است.
او هم چنين در ادامه از ٢ بازي رايانه اي با موضوع شاهنامه ياد كرد كه توسط موسسه رسانا افزار شريف ارایه شده اند. وي افزود اين دو اثر با نام «عصر پهلوانان» و «رویين تني» جزو افتخارات ما در حوزه شاهنامه است که برای نخستین بار در جهان با بهره گیری از داستان های شاهنامه در ایران ساخته شده است.
او اولين نمايشگاه هنري بنیاد فردوسی را در سال 1385 نمايشگاه تايپوگرافي دانشجويان دانشگاه انقلاب تهران با موضوع شاهنامه دانست و افزود ٣٠ تابلوی پوستر از دانشجويان در فرهنگسراي ارسباران به معرض ديد عموم گذاشته شد.
وي از انتشار کتاب «رازهای شاهنامه» با همکاری نشر پازینه و مجموعه مقالات «شاهنامه پژوهان برجسته» با همكاري نشر خانه كتاب خبر داد و افزود علاقه مندان مي توانند فايل نوشتاري مقالات خود را تا 25 فروردین سال آینده به نشاني دبيرخانه بنياد فردوسي به نشاني : تهران، خيابان دكتر فاطمي، خيابان رهي معيري، ساختمان شماره ٧، طبقه دوم و يا به نشاني پست الكترونيك: y.movahed@yahoo.com ارسال كنند.


کد خبر: 25030

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjyye8.uqeitzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com