نمایشنامه خوانی به شرط نمایشنامه نویسی!
گزارش هنرزنیوز از نشست خبری هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی؛
نمایشنامه خوانی به شرط نمایشنامه نویسی!
سیاوش قائدی در نشست خبری هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: بخش نمایشنامه خوانی در این دوره جشنواره حذف شده و ۱۰ نمایشنامه برگزیده از مسابقه نمایشنامه نویسی فقط به سبب معرفی نمایشنامه آن را نمایشنامه خوانی می کنند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۴


نشست خبری هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی صبح امروز ۱۶ مهرماه با حضور سیاوش قائدی دبیر، یوسف پاپیری معاون هنری، صالح گورایی مدیر هنری، امین عظیمی معاون آموزش و پژوهش و امیر پاسنگی مدیر روابط عمومی این جشنواره در نالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست سیاوش قائدی به عنوان دبیر این دوره از جشنواره گفت: جشنواره تئاتر دانشگاهی اگر بهترین جشنواره تئاتری نباشد، اما به طور قطع به لحاظ کمی و کیفی از بهترین جشنواره های تئاتری ایران است که در آن دانشجویان و اساتید در کنار هم به فعالیت تئاتری خود می پردازند و مسئولان نیز توجه ویژه ای به این اتفاق دارند.
وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره در دوره های پیشین ادامه داد: جشنواره تئاتر دانشگاهی قصد دارد تا بستری برای گفتمان در حوزه های متفاوت نمایشی ایجاد کند، در دوره های پیشین برای برگزاری این جشنواره زحمات بسیاری کشیده شد و در هفدهمین دوره خود تصمیم دارد تا به بلوغ خود رسد. آنچه مسلم است این است که اگر حمایت عده ای نبود برگزاری این جشنواره در میانه های راه متوقف می شد چرا که جشنواره تئاتر دانشگاهی مشکلات مالی بسیاری داشته و البته دارد.
دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی افزود: در این مدت معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با حسن نیت با ما همکاری داشتند و می توانم با قطعیت بگویم که عظیم ترین بودجه فرهنگی وزارت علوم صرف برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی می شود.
قائدی با بیان اینکه این دوره از جشنواره تصمی دارد تا کمتر به حواشی بپردازد ، خاطرنشان کرد: جسارت، تجربه، آگاهی شعار این دوره جشنواره است و تلاش کردیم تا در برگزاری جشنواره به بخش های اصلی بپردازیم و حواشی را کم کنیم و تمرکزمان بر روی کیفیت و اصل جشنواره باشد. در بخش بین الملل قصد داریم تا با همکاری دانشجویان از گروه هایی برای حضور در جشنواره دعوت کنیم که با دانشجویان کشور خودمان کار مشترک داشته باشند و از گروه های دانشگاهی برای این بخش دعوت داشته باشیم.
وی در خصوص شکل گیری شورای عالی مشاوران گفت: رویکرد جشنواره در این دوره برای انتخاب آثار تشکیل شورای عالی مشاوران به جای شورای سیاست گذاری است که در این شورا سعید کشن فلاح، مجید سرسنگی، فرهاد مهندس پور، جلیل دارا و رضا قاضی با ما همراه هستند و درصدد هستیم تا یک نماینده از وزارت ارشاد و شهرداری نیز در این شورا داشته باشیم، می خواهم درخواست کنم که ارگان ها و سازمان های مختلف ما را در این جشنواره تنها نگذارند و همراه ما باشند.
سیاوش قائدی در ادامه از الکترونیکی شدن ثبت نامخبر دادو افزود: نحوه ثبت نام برای شرکت در جشنواره به صورت الکترونیک انجام می شود و البته فراخوان نیز نسبت به دوره گذشته کمی تغییر کرده است، در خصوص بخش تله تئاتر که سال گذشته به فراخوان اضافه شده بود نیز امسال این بخش را در فراخوان اولیه نداریم اما در صدد مذاکراتی برای عملی شدن این بخش هستیم که اگر این مذاکرات نتیجه مطلوب را گرفت کارهای برگزیده دانشگاهی را تبدیل به تله تئاتر خواهیم کرد.
در ادامه یوسف پاپیری به عنوان معاون هنری هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: در این دوره سعی شد تا نگاهی ظریف و موشکافانه به فراخوان داشته باشیم و طبق تاریخ های اعلام شده در فراخوان بخش ها را پیگیری می کنیم و در این دوره تمدیدی در هیچ یک از بخش ها وجود ندارد و فرخوان دارای ضوابط خاص است.
وی در مورد بخش های مختلف جشنواره تاکید داشت: هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی با وجود محدودیت های مالی دارای ۸ بخش است که در بخش صحنه ای ما در دو حوزه این بخش ها داریم، بخش صحنه ای دانشجویان تئاتری که در این بخش ما حداکثر می توانیم ۱۸ کار داشته باشیم و بخش دیگر بخش تئاتر صحنه ای دانشجویان غیر تئاتری است و در این بخش نیز می توانیم ۱۲ اثر را در جشنواره بپذیریم.، بخش دیگری ما در این فراخوان تجربه های اجرایی است که این بخش شامل سه گونه تئاتری یعنی تئاتر محیطی و تئاتر در فضای باز و پرفورمنس می شود که عنوان جدیدی است که با حذف آنها به صورت مجزا از فراخوان و تلفیق آنها با هم عنوان جدیدی را در فراخوان جای دادیم و در این بخش این نمایش ها در مکان های غیر متعارف تئاتری به روی صحنه می روند.
پاپیری ادامه داد: در بخش نمایش های رادیویی که پیش از این با عنوان رادیو تئاتر در جشنواره حضور داشت تصمیم داریم تا نمایش های رادیویی را به طور همزمان با جشنواره از رادیو پخش کنیم و در این مورد هم در حال رایزنی هستیم و یا اینکه این نمایش ها را از سالن ها پخش کنیم، بخش مدرسان هم همانند سال های گذشته خواهد بود اما در بخش نمایشنامه نویسی هم ما این بخش را با بخش نمایشنامه خوانی تلفیق کرده ایم و در این بخش نمایشنامه ها به دو بخش تالیفات دانشجویی و تالیفات اقتباسی تقسیم می شوند که بعد از برگزیده شدن نمایشنامه برگزیده، ۱۰ نمایشنامه برگزیده توسط نویسنده و یا یگ گروه صرفا برای معرفی نمایشنامه خوانش می شود و نمایشنامه خوانی جداگانه ای در این دوره نداریم.
امین عظیمی معاون آموزش و پژوهش این جشنواره در مورد این بخش در هفدهمین جشنمواره تئاتر دانشگاهی خاطرنشان کرد: در این دوره با توجه به اهمیت پژوهش در دانشگاه همایش هایی را خواهیم داشت و نگاه میان رشته ای داریم و در این راستا از اساتید دیگر حوزه های کمک خواهیم گرفت تا نگاهی چند وجهی به به مقوله هنر نملایش داشته باشیم، سعی داریم تا همایش را به صورت بین المللی و یا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کنیم.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی براساس نیاز سنجی هایی که صورت گرفته از دیگر برنامه های ما در این جشنواره است و مدرسان این کارگاه ها از اساتید ایرانی و اتفاقا جوان هستند و امیدوارم تا هر ۲ هفته یک بار یک کارگاه داشته باشیم و ماحصل این کارگاه ها کتابچه ای مکتوب باشد.

کد خبر: 64687
Share/Save/Bookmark