شارجه چطور به قطب کتاب تبدیل شد؟
شارجه چطور به قطب کتاب تبدیل شد؟
پس از آن‌که «شارجه» به عنوان پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۱۹ معرفی شد، این مکان به یکی از بزرگترین مقاصد جهان برای ناشران و دوستداران ادبیات و کتاب تبدیل شد. در این گزارش به مسیر رشد شارجه در حوزه ادبیات و نشر نگاهی داریم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۱
به گزارش هنرنیوز و به نقل از نشنال،‌ «سلطان بن محمد القاسمی»، امیر «شارجه» اولین نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه را در سال ۱۹۸۲ برگزار کرد. در آن زمان این نمایشگاه تنها نمایشگاه کتاب منطقه محسوب می‌شد که در روزهای اول افتتاح با استقبال چندانی مواجه نشد. اما اوضاع به همین منوال باقی نماند و در نمایشگاه سال ۲۰۱۸، حدود ۲,۰۰۰ انتشارات از ۷۷ کشور مختلف حدود ۲۰ میلیون کتاب را برای ۲.۲۳ میلیون بازدیدکننده فراهم کردند.

حالا مسئولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه انتظار دارند نمایشگاه بین‌الملل کتاب شارجه ۲۰۱۹ که فعالیت خود را از ۳۰ اکتبر آغاز می‌کند از نمایشگاه سال ۲۰۱۸ نیز باشکوه‌تر باشد. در راستای تحقق بخشیدن هدف «سلطان بن محمد القاسمی» برای تبدیل شارجه به قطب کتاب‌خوانی،‌ «هیئت کتاب شارجه»‌ با هدف «ترویج اهمیت کتاب در دنیای چندرسانه‌ای امروز» در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت. ایجاد «شهر ناشران شارجه» نیز از دیگر اقدامات این شهر برای رشد در حوزه کتاب بود. «شهر ناشران شارجه»‌ شامل ۶۰۰ دفتر برای فعالان حوزه نشر و کتاب است که امکان چاپ ۱۰ هزار کتاب در ۲۴ ساعت را فراهم می‌کند. کتابخانه عمومی شارجه نیز هرساله میزبان ۱۲۰,۰۰۰ علاقه‌مند است. همچنین فستیوال کتاب‌خوانی کودکان شارجه هر سال حدود ۲۰۰۰ رویداد فرهنگی را برای این گروه سنی ترتیب می‌دهد.

اما اقدام‌های کوچک نیز نقش بسزایی در رشد صنعت نشر و کتاب این منطقه داشته است. در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در راستای برنامه «دانش بدون مرز»، به هر خانواده اماراتی ۵۰ کتاب اهدا شد تا با این روش برای خود کتابخانه تشکیل دهند. حالا صنعت نشر و کتاب به تجارت بزرگی در امارات تبدیل شده است. صنعت نشر امارات متحده عربی در حال حاضر ۲۶۰ میلیون دلار ارزش دارد و با توجه به تخمین‌های «شهر ناشران شارجه» این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

تقریبا دو سال پیش بود که سازمان یونسکو «شارجه» را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ برگزید. پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ هرساله از سوی سازمان یونسکو به شهری تعلق می‌گیرد که در جهت تقویت جایگاه کتاب و مطالعه تلاش چشم‌گیری کرده ‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزه مالی برای شهر برگزیده ندارد و تنها تاییدی بر بهترین برنامه اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.
کد خبر: 97627
Share/Save/Bookmark