از حرف تا عمل سازمان سینمایی در «کن»!؟
با نمایندگان ایران در بازار کن و چند پرسش
از حرف تا عمل سازمان سینمایی در «کن»!؟
سازمان سینمایی در زمانی که دولت و سیاستمداران تلاش دارند کوچک سازی را در دستور فعالیت‌های مدیریتی کشور قرار دهند شکل گرفت و آغاز شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۱
همین رخداد؛ اتفاق تازه‌ای بود که حاصل شناکردن مقابل جریان غالب بود. به این معنا که نهاد‌ها تمایل به سمت جمع و جور کردن دولت داشتند و معاونت سینمایی به همت مدیر وقت علاقه به بزرگ شدن و استقلال بیشتر. خلاصه نتیجه‌اش این شد که سینما ایستاد و خودش برای خودش صاحب امضاء شد.
در این شرایط سازمان به یک ساختار منسجم در تمام بخش‌ها نیاز داشت که یکی از آن‌ها امور بین الملل بود. علیرضا شجاع‌نوری اولین کار حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در عرصه بین الملل در بخش انتصاب‌ها بود. با حکم رئیس سازمان؛ شجاع نوری مشاور امور بین الملل سازمان سینمایی شد.
در حکم او آمده بود که شجاع نوری شایسته است «زمینه‌های حضور مؤثر سینمای ایران را در عرصه بین الملل فراهم نماید». جشنواره کن یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های بین المللی است که ایران باید حضور فعال و همسو با فرهنگ ایرانی – اسلامی داشته باشد. و البته این نکته نباید فراموش شود که هر حضوری؛ به عنوان حضور فعال مطرح نیست؛ بلکه حضوری برای سینمای ایران مهم است که همراه با احترام و همراه با تعالی فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.
حالا ما چند مسئول در امور بین الملل داریم که باید همه با هم هماهنگ باشند و اگر قرار است خبری از سازمان سینمایی بیرون بیاید متولی داشته باشد و این متولی به صورت کلاسه شده و دقیق به ارائه گزارش بپردازد.
مثلا فارابی که در امور بین الملل وظایفی دارد برخی از اهم فعالیت‌های امور بین الملل که در ۱۲ محور اصلی در سایت بنیاد سینمای فارابی آمده به تعدادی از آن اشاره می‌شود: امور فروش فیلم‌های ایرانی؛ امور خرید فیلم‌های خارجی؛ امور جشنواره‌های خارجی؛ امور تحقیقات؛ امور تولید مشترک؛ امور بازار فیلم ایران؛ امور نمایندگان اعزامی به جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی خارجی؛ امور هماهنگی‌های داخلی و... . حالا پرسش اینجاست که کدامیک از این کار‌ها امروز با بنیاد سینمایی فارابی هماهنگ شده یا به طور مستقل توسط فارابی انجام گرفته است؟ کدامیک از این فعالیت ها با مشاور بین الملل هماهنگ شده و با برنامه خاص این ارتباطات صورت گرفته است. آیا مشاور بین الملل و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و مدیر عامل مرکز گسترش در کاروان کن تصمیم ساز بودند یا آرش امینی به عنوان سرپرست گروه اعزامی؟. آیا غیر از رایزنی های معمول و گزارش های آماری اتفاق دیگری در راستای گسترش فرهنگ ایرانی – اسلامی در جشنواره کن صورت گرفته است؟
اما آنچه امروز از گزارش‌ها بر آمده این را نشان می‌دهد که کار‌ها در حد رای زنی بوده و فعالیت عملی در این عرصه انجام نگرفته است. آرش امینی سرپرست کاروان ایران در کن هم اعلام کرده که باید ۶ ماه بعد منتظر نتایج رای زنی های کن باید بود.

* نمایش دو فیلم «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» در بازار فیلم کن

در خبرهای مرکز گسترش آمده بود که «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» روز ۲۹ اردیبهشت و «ما همه سربازیم» نیز عصر سی‌ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در سالن اصلی بازار فیلم جشنواره کن به نمایش در آمدند.
برپایه این گزارش، «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» مستندی درباره بمباران شیمیایی سردشت است که بزرگ‌ترین بمباران شیمیایی شهری جهان بعد از جنگ جهانی اول به شمار می‌آید. «ما همه سربازیم» هم مستندی پیرامون تاریخ خدمت سربازی در ایران طی سال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۵۷ است.
حالا موضوع این است که با توجه به اعلام روابط عمومی مرکز گسترش مبنی بر اینکه آثار به نمایش در آمده در کن «جهت بازبینی خریداران و پخش کنندگان جهانی فیلم، در غرفه این «مرکز» در بازار فیلم جشنواره کن ارائه شده است امیدواریم مرکز گسترش پس از ۶ ماه بتواند نتایج قابل قبولی از این سفر ارائه دهد و فعالیت این مرکز در حد یک سفر تفریحی و اکران محدود نبوده باشد.
در ضمن علیرضا قاسم‌خان معاون تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از کن گزارش داده بود که «اگر چه جشنواره فیلم «کن» در حوزه سینمای داستانی پیشتاز و مطرح است؛ اما در بخش سینمای مستند نیز مخاطبین فراوان خود را دارد. وی با اشاره به برنامه‌های مشخص نمایش فیلم مستند در این جشنواره گفته بود: با توجه به ملاقات‌های انجام شده در در جشنواره کن، محققان و فیلمسازان بزرگ سینمای مستند جهان امسال در جشنواره سینماحقیقت شرکت کرده و با مستندسازان ایرانی ملاقات و گفتگو کنند.»
در این اتفاقاتی که ذکر شد چند نکته بسیار مهم است. نخست اینکه «مذاکره با کمپانی چینی که منجر به عقد قرارداد گردیده است» به طور واضح توضیح داده شده و نتایج مثبت این قرارداد به صورت شفاف برای سینمای ایران و مرکز گسترش اعلام شود. «مذاکره با مسئوولین و مدیران فستیوال‌های بین المللی» نتایج عملی‌اش چه زمانی مشخص می‌شود و حضور ایران در این جشنواره ها چگونه خواهد بود؟ و از همه مهم‌تر اینکه انشالله امسال در جشنواره سینما حقیقت – آنچنان که معاون تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داده - نمایندگان برجسته‌ای از سینمای جهان میهمان جشنواره خواهد شد.

* توافق سازمان سینمایی و دانشگاه سوربون پاریس در کن

یکی دیگر از اتفاقاتی که در جشنواره کن برای سینمای ایران رخ داد خبری بود که مبنی بر «توافق سازمان سینمایی و دانشگاه سوربون پاریس در کن» مخابره شد. در متن این خبر آمده بود که: «با مذاکرات صورت گرفته توسط مسئول چتر سینماى ایران، افتتاح سینه کلوب فیلم هاى ایرانى در دانشگاه سوربون مورد توافق قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، «آرش امینی» مدیر کل امور بین الملل سازمان سینمایى از شهر کن فرانسه گزارش داد: با مذاکرات مقدماتى که از قبل صورت گرفته بود، سرانجام با بررسى جزئیات، افتتاح سینه کلوب فیلم هاى ایرانى از شهریور امسال در دانشگاه سوربون پاریس قطعى شد. امینى در بیان خلاصه اى از چگونگى کار گفت: بر اساس تفاهم صورت گرفته انتخاب فیلم‌ها با رعایت حق رایت صاحبان آثار، انجام زیر نویس و ارسال فیلم‌ها از طرق سازمان سینمای و ایجاد کلیه امکانات مناسب پخش، تبلیغات در محیط دانشگاه و دعوت از یکى از عوامل فیلم بر حسب مورد براى شرکت در جلسه نقد و بررسی فیلم در پاریس برعهده طرف فرانسوى خواهد بود. بر همین اساس، در طول سال تحصیلى ٢٠١۵ - ٢٠١۴؛ هر ماه یک فیلم براى دو نوبت نمایش به فرانسه ارسال خواهد شد.»
در متن این توافق چند نکته مستتر است. نخست اینکه دانشگاه سوربون پاریس بابت چه سرویس توامانی و خدمات ویژه‌ای این قرارداد را منعقد کرده است. دوم اینکه این جلسات نقد و بررسی با توجه به اینکه برعهده طرف فرانسوى خواهد بود کجا برگزار خواهد شد و این مکان آیا درشان سینمای ایران است؟ اینطور نباشد که ما فقط به صرف اینکه اسم دانشگاه سوربن می‌آید و نشست نقد و بررسی فیلم قرار است برگزار شود دست و پایمان بلرزد و احترام سینمای ایران و فرهنگ ایرانی رعایت نشود. و نکته سوم اینکه چه فیلم‌هایی قرار است به نمایش در بیاید. این فیلم‌ها چه رویکردی به ایران دارند. آیا این فیلم‌ها همان‌هایی نیست که سفارش و پولش از فرانسه و اروپا می‌آید!؟

* موسسه رسانه‌های تصویری در بازار کن

یکی دیگر از اخباری که در رسانه‌ها آمده بود مربوط می‌شد به موسسه رسانه‌های تصویری. در خبری درج شده بود که «نمایندگان موسسه رسانه‌های تصویری در بازار کن با نمایندگان چندین جشنواره بین‌المللی جهت ارائه فیلم‌های ایرانی به این فستیوال‌های جهانی مذاکراتی را انجام دادند»
نمایش فیلم‌های «۱۳» به کارگردانی هومن سیدی، «دو ساعت بعد مهرآباد» به کارگردانی علیرضا فرید، «بر بال‌های خیال» به کارگردانی فرهاد مهران فر، بازگشت به کارگردانی علی قوی تن و فیلم «بیگانه» به کارگردانی بهرام توکلی از جمله فیلم‌هایی بودند که از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت به نمایش در آمدند.
در حاشیه نمایش فیلم‌ها، مذاکراتی با مسئوولین و مدیران فستیوال‌های بین المللی چون جشنواره پوسان کره، وایادولید اسپانیا، ورشو لهستان، سینه کید هلند، دبی و ابوظبی امارات، شیکاگو و میل ولی امریکا، توکیو و توکیو فیلمکس ژاپن و... جهت ارائه فیلم‌های ایرانی به این فستیوال‌های جهانی انجام شد.
همچنین جهت فروش فیلم‌های ایرانی مذاکراتی با کمپانی‌های کشورهایی چون ترکیه، تایوان، مالزی، ژاپن، چین و... انجام شد که در طی آن، مذاکره با کمپانی چینی منجر به عقد قرارداد گردید.
به گزارش روابط عمومی موسسه رسانه‌های تصویری، انتشار کتابچه و بروشور اختصاصی برای هر فیلم، تبلیغات در بولتن روزانه جشنواره، رزرو سالن جهت نمایش فیلم‌ها در بهترین زمان بازار و تبلیغات مختلف آثار در غرفه، از فعالیت‌هایی بود که در راستای معرفی هر چه بهتر آثار فیلمسازان ایرانی در بازار فیلم کن انجام شد.

نتیجه:
در پایان اینکه سازمان سینمایی باید به صورت هدفمند وظایف را در ساختار جدید تعریف کرده و این امکان را از زیر مجموعه‌ها بگیرد که آن‌ها به صورت جزیره‌ای و ناهماهنگ عمل کنند؛ چیزی که در فستیوال کن زیر مجموعه‌های سازمان سینمایی با آن مواجه بودند و این مواجهه حاشیه‌هایی را هم به وجود آورد که در یادداشت‌های بعدی به آن‌ها اشاره خواهد شد.
کد خبر: 71977
Share/Save/Bookmark