آگاهی از نحوه زندگی گذشتگان با بهره گیری از علم مواد
رییس پژوهشگاه مواد و انرژی در دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی –تاریخی مطرح کرد:
آگاهی از نحوه زندگی گذشتگان با بهره گیری از علم مواد
علم مواد در حفاظت از اشیای تاریخی-فرهنگی اهمیت زیادی دارد بگونه ای که می تواند انقلابی در حفاظت و مرمت ایجاد کند زیرا از طریق علم مواد درمی یابیم که مردم در گذشته چگونه می اندیشیدند و نگرش و طرز تفکرشان نسبت به مسائل چگونه بوده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۴
به گزارش هنرنیوز؛سید محمد مهدی هادوی رییس پژوهشگاه مواد و انرژی این مطلب را"امروز"در دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی –تاریخی مطرح و تصریح کرد : در برگزاری همایش ها نباید تنها به گزارش عملکرد پرداخت بلکه باید فعالیت های آتی را برای مدیریت بهتر جهت دهی کرد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، او افزود : میراث فرهنگی همانند ارثیه ای است که به ما رسیده و ما می توانیم به آن بی توجه باشیم ، آن را در ویترین قرار دهیم و یا آن را به عنوان پشتیبان برای فعالیت های بعدی مان قرار دهیم .اگر مورد آخر را هدف قرار دهیم برای میراث فرهنگی مان ارزش افزوده قائل می شویم و به آن افتخار می کنیم .

او شناسایی مواد تشکیل دهنده یک شی تاریخی را بخشی از فعالیت های پژوهشگاه مواد و انرژی عنوان کرد و افزود: در این پژوهشگاه متخصصینی را داریم که می توانند نتایج حاصل از تحقیقات بر روی اشیای تاریخی را تفسیر کنند .

وی گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی تجهیزات زیادی را در اختیار دارد ولی باید این را بپذیریم که از تمامی قابلیت های موجود استفاده نمی کنیم در حالیکه همین تجهیزات در خارج از کشور به نحو شایسته مورد استفاده قرار می گیرند .

هادوی مرحله دوم را بازسازی اشیای تاریخی اعلام کرد و افزود: آنچه که در آن حایز اهمیت می باشد این است که برای مرمت می خواهیم از مواد قبلی درشرایط آب وهوایی امروز استفاده کنیم یا مواد دیگری را جایگزین خواهیم کرد زیرا که در صورت استفاده از موادبا ساختار قدیمی با توجه به تغییر آب و هوا آثار تخریب خواهند شد .
وی تأکید کرد : در این مرحله است که پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی باید پژوهشگاه مواد و انرژی را کمک کند .

هادوی دیگر مرحله کار را حفاظت از شی در مقابل عوامل بیرونی نظیر هوا ، نور و... دانست و گفت :برای هر یک از موارد راه حل هایی وجود دارد به شرطی که قالب های فکری را باز کرده و راهی بیابیم .

وی از دست اندرکاران برگزاری همایش یاد شده خواست در بحث علم مواد خلاقانه بیندیشند و به نقش آن در حفاظت اشیای تاریخی اهمیت دهند زیرا که این مقوله می تواند انقلابی در حفاظت و مرمت ایجاد کند.

رییس پژوهشگاه مواد و انرژی با مهم شمردن بهره گیری از علم مواد درمرمت و حفاظت از آثار تاریخی تصریح کرد :از طریق علم مواد متوجه می شویم که مردم در گذشته چگونه می اندیشیدند و نگرش و طرز تفکرشان نسبت به مسائل چگونه بوده است.
کد خبر: 91227
Share/Save/Bookmark