شناخت نور در کتاب «نور»
نوجوان را با کتاب های علمی آشنا کنیم؛
شناخت نور در کتاب «نور»
ما دنیایی زیبا و در حال دگرگونی پیوسته از چشم اندازهای رنگارنگ را با چشمان خود می‌بینیم. همه این‌ها را وام‌دار وجود نور در طبیعت هستیم. نور موجب دیده شدن همه گونه اطلاعات موجود در جهان پیرامون ما می شود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۵

به گزارش هنرنیوز، نور یک پدیده طبیعی مهم است که در زندگي بشر از ارزش بسزايي برخوردار است. در واقع هيچ عنصري در دنيا بدون وجود نور هويت ديداري ندارد. نور واسطه اي ميان چشمان بيننده و محيط اطراف اوست يعني در صورتي که نوري به چشم ما نرسد تصويري در شبکيه تشکيل نشده و در نتيجه حس بينايي معنا و مفهوم کاربردي نخواهد داشت. ارزش واقعي نور هنگام تاريکي نمايان مي شود. اين تاريکي يا حاصل از غروب خورشيد و تابش آن بر عرصه ديگري از گيتي است و يا در نتيجه خاموش کردن کليدي از يک نورپرداز و يا سيستم نورپردازي است. لازم به ذکر است در يک تقسيم بندي کلي نور خورشيد را نور طبيعي و نور حاصل از نورپردازي هاي ديگر را نور مصنوعي مي ناميم. در نورپردازي طبيعي تنها يک وسيله نورزا وجود دارد که آن هم خورشيد است و نور طبيعي در واقع همان نور خورشيد است که گذشته از ايجاد روشنايي در زمين، مزاياي بسيار ديگري نيز دارد.

کتاب «نور» نوشته «لوئو ووگانگ» با ترجمه «ثریا اقبالی» یکی دیگر از کتاب‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است توسط انتشارات «دنیای نو» منتشر شده است. نویسنده این کتاب مطالب خود را با بیان ویژگی‌های هندسی نور آغاز می‌کند و سپس به معرفی ویژگی‌های موجی و رفتارهای ذره‌ای نور میظ پردازد. روش‌های استفاده از نور نقش بزرگی را در تولید صنعتی در زندگی روزانه ما و در پیشرفت علم بازی می‌کنند.

در فصل «دانستنی‌های عمومی درباره نور» اطلاعات جالبی گنجانده شده‌ است. نویسنده در این فصل با طرح پرسش‌هایی مانند «عمل دیدن چگونه انجام می‌شود؟» یا «ما چگونه می‌بینیم؟» شرح مختصری از باورهای گذشته درباره دیدن و نور بیان می‌کند و نشان می‌دهد که بدون وجود نور یا عدم انتشار آن در فضا و ورود آن به درون چشم انسان هیچ بینایی ایجاد نمی‌شود و ما نمی‌توانیم منظره‌های گوناگون و در حال تغییر جهان پیرامون خود را ببینیم. همچنین در بخش تعریف نور با شرح تاریخچه کوتاهی از مطالعه نور (از ۴۰۰ سال قبل از میلاد) به رابطه نور با زندگی می‌پردازد. «نورهای مریی» و «سریع‌ترین پدیده جهان» عناوین دو بخش دیگر این فصل هستند.

فصل دوم کتاب «نور»، بلندترین فصل کتاب است و به ویژگی‌های هندسی نور (نور شناسی هندسی) اختصاص دارد. انتشار خطی نور(انتشار نور روی خط مستقیم)،‌دوربین بدون لنز(آزمایش اتاق تاریک)، قانون بازتابش نور،‌تضویر در یک آیینه تخت (مسطح)، کاربردهای هوشمندانه‌ آیینه کروی، قانون شکست نور، ضریب شکست نور از جمله ویژگی‌هایی هستند که با انجام آزمایش‌هایی آموزش داده شده‌اند. مباحث بازتابش کلی، فیبرهای نوری، سراب، منشور و تجزیه رنگ، رنگین کمان، عدسی‌ها و چگونگی تشکیل تصویر در عدسی‌ها سایر بخش‌های این فصل را تشکیل می‌دهند. در بخش مربوط به رنگین‌کمان می‌خوانیم: «رنگین کمان یک پدیده تابناک، باشکوه و سحرانگیز است... درسال ۱۶۳۷ دانشمند فرانسوی دکارت توضیحی در مورد شیوه تشکیل رنگین‌کمان ارائه داد. بنابر گفته دکارت، وقتی نور خورشید روی قطرات کوچک باران می‌تابد، در اثر تجزیه رنگ، نور شکسته شده و رنگین کمان تشکیل می‌شود».

«در بین همه ابزارهای نوری فقط چشم انسان ابزاری کامل است. چشم انسان دارای بعضی توانایی‌های منحصربه‌فرد نظیر دقتی بالا، حساسیت بسیار زساد، توانایی تأثیرپذیری و ثبت دقیق، تطابق ساده و سریع و غیره است. چشم انسان یک ابزار نوری طبیعی بسیار پیچیده است و دارای ساختاری شبیه به دوربین عکاسی است. بنابراین می‌توانیم بخش‌های گوناگون چشم را برای دستیابی به درک کاملی از شیوه کارکرد چشم با یک دوربین عکاسی مقایسه کنیم.» این توضیحات و بیشتر از این از بخش «چشم انسان» فصل سوم کتاب است. این فصل با عنوان «ابزارهای نوری» علاوه بر بررسی عمل‌کرد چشم انسان نحوه کار ابزارهای دیگری چون پروژکتور اسلاید، دوربین سینمایی، دوربین عکاسی، ذره بین، میکروسکوپ و تلسکوپ را آموزش می‌دهد.
مباحثی درباه «ماهیت موجی شکل نور»، «پراکندگی و جذب نورها» و «نظریه کوانتومی نور» سه فصل دیگر این کتاب را تشکیل می دهند.
این کتاب دارای طرح ها و شکل‌های ساده و روشن است و با زبانی روان و ساده و قابل فهم نوشته شده است. مطالعه این کتاب برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی و کسانی که به دنبال اطلاعات پایه درباره نور هستند بسیار مفید است. کتاب« نور» نوشته «لوئو ووگانگ» با ترجمه «ثریا اقبالی»، یکی از کتاب‌های «مجموعه متاب‌های آموزشی علوم» است که در ۱۵۹ صفحه و شمارگان ۳۰۰۰ نسخه توسط انتشارات صبحدم وارد بازار کتاب شده‌ است.

کد خبر: 73281
Share/Save/Bookmark