روش‌های غربی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جواب نمی دهد / وضعیت کشور ما به لحاظ آسیب های جدی نسبت به کشورهای دیگر بهتر است
در نشست همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام مطرح شد؛
روش‌های غربی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جواب نمی دهد / وضعیت کشور ما به لحاظ آسیب های جدی نسبت به کشورهای دیگر بهتر است
رئیس دانشگاه شاهد در پاسخ به هنرنیوز گفت: هنگامی که راه حل های قابل اتکایی از دل تحقیقات استخراج کنیم آنگاه برای قانون شدن این موارد با حوزه قانونگذاری وارد تعامل خواهیم شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح سه شنبه 19 تیر، نشست خبری نخستین همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام، پیشگیری و مقابله در ساختمان مراکز تحقیقاتی دانشگاه شاهد برگزار گردید.

در این نشست کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد با اشاره به وجود مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در تمامی جوامع جهان گفت: روش‌های غربی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سال‌هاست در کشورهایی که عمدتا مغلوب غرب هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد اما واقعیت این است که حتی اگرخوشبینانه به موضوع توجه کنیم باز هم پاسخگو نبودن این روش‌ها از قبل قابل پیش بینی است.
.
ثقفی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به معنی ظهور و ایجاد یک تمدن ایرانی اسلامی است، بیان کرد: در عرصه عمل و در مواجه با آسیب‌های اجتماعی که مانع تمدن اسلامی و ایرانی است به خوبی عمل نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه روش های قبلی ناکارآمد بودند و استفاده از آنها خلاف عقلانیت است، ادامه داد: اکنون با تمدن مدعی غربی مواجه هستیم که نتیجه روش‌های اجتماعی آن در جوامع غربی مشخص شده است و شواهد به خوبی نشان می‌دهد آمار معضلات در غرب هم چندان جالب نیست پس باید به دنبال راهکار دیگری بود.
.
ثقفی با بیان اینکه باور داریم اسلام برای همه زمان‌ها راهکار داده است، گفت: کافی است که با همتی مضاعف به دنبال استخراج منابع علوم اسلامی انسانی برای حل مشکلات خودمان باشیم و دانشگاه شاهد به دنبال اجرای مطالبات رهبری با همکاری معاونت اجرایی وزارت کشور است و دانشگاه شاهد از همه محققان در حوزه علوم انسانی اسلامی برای موضوع مواجه با آسیب‌های اجتماعی دعوت می‌کند.
.
وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: رهبری در جلسه‌اردیبهشت ماه سال جاری فرمودند که انتظار ما از مسئولان انجام کارهای خارق‌العاده است و با کارهای روزمره و عادی نمی توانیم به توفیق چندانی دست پیدا کنیم و امیدواریم همانطور که رهبری فرمودند جهاد فکری، تبیینی و مالی در مسیر حل این آسیب‌ها به کار گرفته شود که طبق وعده الهی حضور مردم حمایت خداوند را هم به دنبال خواهد داشت.

ثقفی با اشاره به نقش مهم رسانه برای افزایش انگیزه، رغبت و آگاهی مردم در از بین بردن آسیب‌های اجتماعی بسیار گفت: واقعیت این است بدون حضور مردم آن چه که در شأن آن جامعه الگو است محقق نمی‌شود از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم علاوه بر پوشش خبری این همایش به رسالت خود بر تبیین آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن بپردازند قطعا هر عمل خیری که هر کس در این زمینه بر دارد باقیات و صالحات خود را فراهم کرده است.

حجه الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی دبیر علمی همایش در این نشست گفت: آسیب های اجتماعی اختصاص به کشور ما و زمان و مکان خاصی ندارد بلکه درطول بشر بوده است این درحالی است که ما هیچ جامعه معصومی نداشته و نخواهیم داشت و آسیب وجود داشته و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آسیب ها روبه فزونی و افزایش است و اگر مقیاس جهانی را مد نظر داشته باشیم وضعیت کشور ما خیلی وضعیت بدی نیست اظهار داشت: حتی وضع ما از بسیاری از کشورهای اسلامی مثلا در مورد طلاق بهتر است.

دبیرعلمی همایش یادآور شد: کشور ما در حوزه بیکاری ، حاشیه نشینی ، مفاسد اجتماعی ، طلاق ، اعتیاد و فضای مجازی وضعیت نگران کننده ای دارد و اگر وضع به همین طریق باشد دیری نخواهد پائید که وضعیت ما به حد کشورهای غربی خواهد رسید. هر چند که بخش های مختلف جامعه تلاش های زیادی کردند که جای تقدیر دارد.

وی افزود:از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 80 نزدیک به 5 هزار میزگرد، کتاب ، همایش و ... برگزار شده است ولی آسیب های ما کاهش نیافته است! و یکی از دلایل عدم موفقیت آنان ، نسخه های پیچیده شده به شیوه غربی است.

حجه الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی ازارسال 233 مقاله به دبیرخانه خبر داد و گفت: از 45 محقق و اندیشمند به جز فراخوان دعوت کردیم در موضوع همایش مقاله بنویسند که 33 نفر اجابت کردند و 56 مقاله نهایی برای عرضه در روز همایش ارائه خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست ، دکتر فراهانی دبیر اجرایی همایش اظهار داشت : 3500 نفر از اندیشمندان در حوزه علوم انسانی در فراخوان ما شرکت کردند این درحالی است که ما 12 حامی از جمله وزارت کشور ، صدا وسیما ، دانشگاه معارف اسلامی و... خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: 4 نشست علمی در دانشگاه شاهد در همین موضوع برگزار گردیده است و 5 کمیته اجتماعی ، رسانه ، تشریفات ، انتظامی نیز تشکیل شده است.

به گفته او افتتاحیه این همایش ساعت 8 صبح 26 تیرماه با حضور مقامات کشوری در سالن همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهد در بخش پاسخ به پرسش ها درجواب به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید وروددیدگاههای اسلام به پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند به قانون دارد و شما چقدر با قانونگذاران و نمایندگان مجلس تعامل دارید گفت: این کار منوط به این است که ابتدا راه حل های قابل اتکایی در این حوزه پیدا کنیم و این درحالی است که معمولا نسخه های عملیاتی از دل کارهای تحقیقاتی استخراج شود.

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 96628
Share/Save/Bookmark