در زمینه آموزش فیلمسازی به طور جدی وارد می‌شویم
معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان:
در زمینه آموزش فیلمسازی به طور جدی وارد می‌شویم
معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به جشنواره فیلم رشد گفت: دانشگاه فرهنگیان در کنار حمایت از دانشجومعلمان فیلمساز قصد دارد در زمینه آموزش فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی و نقد فیلم به طور جدی وارد شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۲
به گزارش هنرنیوز، حجت الاسلام علیرضا صادق‌زاده معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان که در آیین گشایش چهل و پنجمین جشنواره فیلم رشد حضور داشت طی گفتگو یی گفت: من اعتقاد دارم که راه اتصال جشنواره فیلم رشد به نظام آموزشی کشور دانشجومعلمان هستندِ، یعنی بعد از موفقیت‌های سطح جشنواره اگر بخواهیم شاهد به عمل درآمدن استفاده از فیلم و هنر فیلمسازی در تعلیم و تربیت جامعه باشیم، باید دانش دانشجومعلمان یعنی معلمان آینده‌مان را در این زمینه ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به نخستین حضور دانشجومعلمان در بخش مسابقه جشنواره فیلم رشد درخصوص سیاست‌های تشویقی دانشگاه فرهنگیان در عرصه فیلم و فیلمسازی اظهار داشت: امسال 29 نفر از دانشجومعلمان ما در جشنواره شرکت کردند که از میان آنها 7 اثر برای بخش مسابقه برگزیده شد. دانشگاه فرهنگیان در کنار حمایت از این فیلمسازان جوان قصد دارد در زمینه آموزش فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی و نقد فیلم به طور جدی وارد شود.

صادق‌زاده در پایان به برنامه های آتی دانشگاه در این زمینه اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان به منظور بالابردن سواد رسانه‌ای دانشجومعلمان خود علاوه بر اکران فیلم های جشنواره رشد و برگزاری جلسات نقد فیلم‌های برگزیده طی این ایام، در تمام طول سال تحصیلی جلسات نقد فیلم را برگزار خواهد کرد.

فیلم آموزشی می‌تواند موثرترین نقطه برای فیلمسازی کشور باشد

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آیین گشایش جشنواره فیلم رشد گفت: به اعتقاد من همچنان که آموزش ابتدایی مهم ترین رکن در تربیت نسل آینده است، فیلم آموزشی می‌تواند موثرترین نقطه برای فیلمسازی کشور باشد.

محی‌الدین بهرام محمدیان در مراسم گشایش چهل و پنجمین جشنواره فیلم رشد، که در سالن امیرکبیر مدرسه دارالفنون برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد امیرکبیر موسس نخستین دانشگاه سبک نوین در ایران اظهار داشت: امیرکبیر سنگ بنای تعلیم و تربیت نوین را با تاسیس دارالفنون گذاشت.

وی افزود: من ایشان را مرد بابصیرتی یافتم که به آینده کشور و نیازهای آن وقوف داشت و اعتلا و ارتقای کشور را در اعتلای فرهنگ آن می‌دانست و همه مسائل و مصائب مملکت را ناشی از جهل می دانست.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: شاید بتوان امیرکبیر را پایه‌گذار اقتصاد مقاومتی در کشور دانستِ هم او که دکمه لباس نظامیان خود را به صنعتگر داخلی سفارش می‌داد. هم او که سفارش‌نامه های سفارتخانه‌های خارجی را زیر تشک می‌گذاشت و مامور خاطی را تنبیه می‌کرد تا دیگر هوس نفوذ در دستگاه دیوانی نکنند. کسی که می‌گفت «مسئول ندانستن مردم حاکمان هستند».

محمدیان سخنان خود درباره امیرکبیر را به این جمله از امام خمینی (ره) خاتمه داد که: «امیرکبیر مرد بزرگی بود. هویت ایرانی را دوست داشت. اگر می‌خواهید به کسی تأ‌سی کنید، مثل میرزا تقی خان امیرکبیر باشید و به او تأسی کنید.»

هزینه کردن برای ساخت فیلم آموطشی مرسوم نیست

معاون وزیر آموزش و پرورش سپس به برخی مشکلات موجود بر سر راه برگزاری جشنواره فیلم رشد اشاره کرد و گفت: نیم قرن با چنگ و دندان نگه داشتن یک جشنواره کار آسانی نیست، اگر نگوییم کار سختی است و آموزش و پرورش بود که به جشنواره دوام داده است.

وی افزود: فیلم‌های سینمایی که گیشه دارند داستانشان فرق می‌کند ولی فیلم آموزشی از جنس غریبی است و هزینه‌کردن برای سخت آن چندان مرسوم نیست. کسی که هزینه می‌کند باید جزو دستگاه تعلیم و تربیت باشد. در سال‌های اخیر آموزش و پرورش موفق شده استفاده از رسانه‌های متنوع آموزشی و تربیتی را وارد برنامه درسی خود کند و به همین جهت فرصت‌های بهره‌گیری از فیلم و فیلم آموزشی موسع شده است. احساسم این است که با توجه به سیاست‌های برنامه آموزشی بر اساس سند تحول که به آموزش و پرورش اجازه می‌دهد از رسانه‌های گوناگون برای آموزش استفاده کند، در آینده بهره‌گیری ما از فیلم آموزشی بیشتر می‌شود.

محمدیان با اشاره به نخستین حضور دانشجومعلمان در جشنواره فیلم رشد در سال جاری و تشکر از دانشگاه فرهنگیان از این بابت گفت: این نشان می‌دهد اگر معلمان ما تولیدکننده و فیلمساز باشند می‌توانند این هنر را در تربیت به کار گیرند و از این جهت ما به گذشته امیدوارتر هستیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان خطاب به سینماگران و فعالان حوزه سینما در کشور گفت: توصیه من به سینمای کشور این است که فیلم آموزشی را فرزند کوچک سینما نشمارند. به اعتقاد من همچنان که آموزش ابتدایی مهم ترین رکن در تربیت نسل آینده است، فیلم آموزشی می‌تواند موثرترین نقطه برای فیلمسازی کشور باشد. من به سیاستگذاران سینمایی کشور توصیه می‌کنم توجه‌شان را به برنامه‌های تربیتی آموزش و پرورش معطوف کنند.

یکی از بهترین تحولات آموزش و پرورش چندرسانه‌ای شدن بود

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش از چندرسانه‌ای شدن به عنوان مهم‌ترین تحولات آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره بین‌المللی فیلم رشد می تواند فرهنگ آموزش چندرسانه‌ای را تقویت کند.

محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش که در آیین گشایش چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد حضور داشت طی گفتگویی گفت: آموزش و پرورش ایران همچون سایر بخش‌های فرهنگی کشور تحولات خوبی را آغاز کرده و این تحولات با سرعت تندی رو به جلو می‌رود.

وی افزود: به نظر من یکی از بهترین تحولاتی که در آموزش و پرورش اتفاق افتاده چندرسانه‌ای شدن و استفاده از رسانه‌های متنوع در امر تعلیم و تربیت است. مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره بین‌المللی فیلم رشد می تواند فرهنگ آموزش چندرسانه‌ای را تقویت کند.

گفتنی است این جشنواره بین‌المللی از 22 تا 29 آبان ماه 1394 همزمان با تهران در 5 استان دیگر کشور در بخش های فیلم داستانی بلند، فیلم داستانی کوتاه، فیلم مستند، فیلم مستند آموزشی و انیمیشن برگزار خواهد شد.
کد خبر: 84883
Share/Save/Bookmark