ابهام در چگونگی حذف خانه نیما از فهرست آثار ملی ایران/ کوتاهی‌های میراث فرهنگی!
ابهام در چگونگی حذف خانه نیما از فهرست آثار ملی ایران/ کوتاهی‌های میراث فرهنگی!
 
تاريخ : شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۱
به گزارش هنرنیوز ، خانه‌ای که در خیابان دزاشیب این روزها بسیار خبرساز شده، متعلق به نیما یوشیج است که مرحوم جلال آل‌احمد در بخشی از مقاله‌ای با عنوان «پیرمرد چشم ما بود» آورده است:

« ... دیگر او را ندیدم تا به خانه شمیران رفتند. شاید در حدود سال 29 و 30 که یکی دو بار با زنم سراغشان رفتیم. همان نزدیکی‌های خانه آنها زمینی وقفی از وزارت فرهنگ گرفته بودیم و خیال داشتیم لانه‌ای بسازیم ..... محل هنوز بیابان بود و خانه‌ها درست از سینه خاک درآمده بودند و در چنان بیغوله‌ای آشنایی غنیمتی بود. آنهم با نیما.»

خانه نیما یوشیج در سال 1380، مصادف با سالمرگِ شاعر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. حال، پس از گذشت 16 سال، خبر‌ها حاکی از آن است که این خانه از فهرست آثار ملی ایران خارج شده و در وضعیتِ نامساعدی به سر می‌برد.

این خانه در دوره پهلوی دوم ساخته شده و فاقد ارزش معماری بوده و اهمیت آن به سبب زندگی شاعر شهیر کشورمان نیما یوشیج است. نوع معماری این خانه از معماری اغلب خانه‌های شمیران تبعیت کرده است. سقف شیروانی و ایوانی که با 8 ستون فلزی، نمای اصلی را دربر گرفته، از مشخصات این بنا است.

این خانه 180 متر مربع نیز زیربنادارد. خانه نیما یوشیج در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 4603 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما در این سالها میراث برای خانه چه کرده است؟

درباره این خانه خبرنگار فارس با حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و شمیرانات گفت‌وگو کرد.

وی درباره خانه خبرساز این روزها در دزاشیب گفت: با وکیل مالکان جلسه‌ای در شهرداری منطقه یک، با حضور شهردار و معانینش برگزار شد. قرار شد تلاش کنیم ضمن هماهنگی با وراث( آقایان و خانم‌ها) که مالک خانه هستند این خانه را نگه داریم.

خلیل آبادی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این ملک که از لیست آثار ثبت شده میراث فرهنگی خارج شده بازهم می‌تواند ثبت شود، متذکر شد: بله، میراث فرهنگی می‌تواند با توجه به درخواست مردم، مسئولین، شعرا و هنرمندان و حتی نخبگان این ملک را ثبت کند.

به گفته رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و شمیرانات، این خانه در سال 80 ثبت میراث شده، خروجش مفهومی برای ما ندارد، ملکی که ثبت میراث می‌شود فرآیندی دارد و به راحتی نمی‌توان آن را از ثبت خارج کرد.

خلیل آبادی با تاکید براینکه دلیل خروج این ملک از لیست ثبت شده میراث فرهنگی مشخص نیست، گفت: متاسفانه میراث فرهنگی در نگهداری از خانه نیما یوشیج در دزاشیب کوتاهی کرده است و شاید یکی از ادله‌ای که موجب شده این ملک از ثبت خارج شودعدم رسیدگی به خانه است.

این عضو شورای شهر با تشریح روند کنونی تصریح کرد: نیما پسری به نام «شراگیم» داشته است که خانه را می‌فروشد، پس از او سرهنگ شریفی خانه را خریداری کرده و در ادامه به مالک دیگری که فوت شده می‌فروشد، این مالک سه فرزند دارد، که دونفرشان در ایران و نفر سوم در خارج از کشور اقامت دارد، اما وکیل آنها در جلسات حضور دارد. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا خانه نیما یوشیج در شمال تهران و منطقه دزاشیب را حفظ کنیم چرا که این خانه‌ها هویت شهر و کشورمان هستند و نباید به سادگی آنها را از دست بدهیم.

اما در ادامه باید عنوان کرد، مدتی که این خانه در اختیار میراث فرهنگی بوده چرا اقدامی در جهت حفاظت از آن انجام نداده است و طی این چند سال خانه رو به ویرانی نهاده است؟ چرا خانه‌ای که در لیست آثار ملی کشور ثبت شده با بی اعتنایی اینگونه همراه شده که مالکان آن را باز پس گیرند؟ تمام اینها سوالاتی است که باید مسئولان و متولیان پاسخگویش باشند.

گفتنی است، خبرگزاری فارس در خبر و گزارش‌های مختلف به عدم توجه مسئولان و ویرانه شدن خانه نیما یوشیج پدر شعر نو پرداخته است که این گزارش‌ها موجب شده مسئولان و هنرمندان در واکنش به این خبر، خواهان نگهداری و ثبت مجدد آن شوند.
کد خبر: 95953
Share/Save/Bookmark