امروز سهم کودکان و نوجوانان ما از سینمای ایران بسیار کم و ناچیز است
طهماسب صلح جو :
امروز سهم کودکان و نوجوانان ما از سینمای ایران بسیار کم و ناچیز است
طهماسب صلح جو، معتقد است سهم کودکان و نوجوانان از سینمای ما بسیار کم و ناچیز است و بچه های ما دارند با فیلم های غیر ایرانی نیاز خود را تامین می کنند.
 
تاريخ : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
به گزارش هنرنیوز ، طهماسب صلح جو منتقد پیشکسوت سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، درباره وضعیت امروز سینمای کودک و نوجوان اظهار کرد: سینمای کودک و نوجوان امروز و در این شرایط به شدت مشکل اکران دارد یعنی تولید فیلم بیشتر از اکران است و آثاری هم که برای کودکان ساخته می شود دچار همین گرفتاری اکران می شوند.

وی افزود: عدم اکران باعث می شود کارگردان و تهیه کننده به سمت تولید اثر کودک و نوجوان نروند و این چرخه معیوبی را شکل می دهد که از هر طرف نتایج زیان باری برای سینمای کودک دارد. تهیه کننده ای که می خواهد در یک فیلم سینمای کودک و نوجوان سرمایه گذاری کند با وجود این شرایط، به چشم ریسک به کار نگاه می کند و نمی تواند مطمئن باشد اثرش بعد از تولید دیده می شود یا خیر، سال به سال هم این قضیه دارد بدتر می شود و تعداد سینماگرانی که به سینمای کودک و نوجوان روی آورده اند کمتر می شوند، سینمای کودک ما قربانی این شرایط است. این طبیعی است که وقتی یک فیلمساز با زحمت یک فیلمی می سازد و شرایطی برای اکران پیدا نمی کند برای بار دیگر سراغ آن ژانر نرود. اگر مدیران سینمایی این مشکلات را رفع نکنند وضعیت همین طور باقی می ماند و شاید بدتر هم می شود.

این منتقد سینمایی تصریح کرد: امروز خیلی از بچه ها دوست دارند فیلم ایرانی ببینند ولی اثری که آن ها را جذب کند یافت نمی شود و مسئله بدتر اینکه بچه ها کم کم فرهنگ سینما رفتن را فراموش می کنند، تماشا کردن فیلم در سینما با انبوه تماشاگران خودش یک کار فرهنگی است و کسانی به سینما علاقمندند که وقتی بچه بودند به سینما رفته اند و از آن خاطره دارند، بچه ای که سینما نرفته و فیلم ندیده خاطره ای ندارد و خود به خود عشق و علاقه اش به سینما کم تر می شود.

صلح جو به تاثیر مثبت برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در کمک به سینمای کودک اشاره کرد و گفت: جشنواره ها حاصل سینما را بررسی می کنند و بودن شان از جمله جشنواره فیلم کودک و نوجوان حداقل کمکی که می کند این است که هر سال یادآوری می کند چنین سینمایی وجود دارد، اینکه این سینما هر سال دارد تماشاگرانش را از دست می دهد و تولید آن پایین می آید و کیفیت آن نزول کرده، همه بستگی به روش کار مدیران سینما دارد. این جشنواره ها باعث می شود بفهمیم وضعیت سینمای ما چگونه است و آن سهمی که قرار است کودکان و نوجوانان ما از سینمای خودمان داشته باشند در کجا قرار گرفته است. به نظر من سهم کودکان و نوجوانان ما از سینمای ما بسیار کم و ناچیز است و بچه های ما دارند با فیلم های غیر ایرانی نیاز خود را تامین می کنند که البته آن فیلم ها ایرادی ندارند و خوب و جذابند ولی نوعی تناقض برای بچه ها به وجود می آورند و آن هم اینکه بچه ها در یک شرایط اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی دارند زندگی می کنند ولی سرگرمی آن ها فضایی را نشان می دهد که در دنیای دیگر با اخلاقیات دیگرو شرایط اجتماعی دیگری است.

وی خاطر نشان کرد: فیلم هایی که ساخته خودمان نیستند نمی توانیم بگوییم فیلم های خوبی نیستند ولی تناقضی که برای بچه ها ایجاد می کنند خوب نیست. کودکان ما برای درک دنیای فیلم و تامین فانتزی مورد نیاز خود به آن فیلم ها پناه می برند و این تناقض در روحیه آن ها اثر مثبتی نمی گذارد. بچه خانواده ای را در فیلم می بیند که شبیه خانواده خودش نیست و به طور مثال برایش سوال پیش می آید که چرا مادر من شبیه مادر جرج نیست و مسائل دیگر که همه اینها در تربیت بچه ها تاثیر مثبتی ندارد.
کد خبر: 94846
Share/Save/Bookmark