تولید 9 فیلم در بخش بین‌الملل حرکتی تازه در سینمای ایران
تولید 9 فیلم در بخش بین‌الملل حرکتی تازه در سینمای ایران
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۰
تغییر در اوضاع کمی و کیفی سینمای ایران از چند سویه می‌تواند قابل بررسی باشد و نخستین آن طبیعی است که آمارهایی هستند که از بازار و چرخه تولید خبر می‌دهند. سینماگران در هر سال با توجه به شرایط تولید فیلم تلاش می‌کنند دست به ساخت آثاری بزنند؛ این آمار ساخت می‌تواند نشانی از پویایی سینما و سینماگر باشد اما بخش دیگری که بازگو کننده حرکت در سینماست؛ کیفیت آثار تولید شده در سینمای ایران است.

در آخرين گزارش توليد سال86 تعداد 141 فيلم سينمايي داراي پروانه ساخت در مراحل توليد و پيش از توليد سينماي ايران قرار داشتند. این تعداد در آخرين گزارش فارابي از توليدات سينماي ايران در سال87 که يازدهم اسفندماه اعلام شد به 74 فيلم در مراحل مختلف توليد رسید؛ اما میزان تولیدات هر سال بر اساس پایان فیلمبرداری هر پروژه سینمایی تعیین شده و این میزان در گزارش تولید ماهانه فارابی منعکس می شود. سال 1386 تعداد فیلم های تولید شده شامل 70 عنوان بود.

در مهر ماه سال 88 با تغییر در معاونت سینمایی جواد شمقدری سکان معاونت سینمایی را به دست گرفت. پس از حضور این سینماگر در معاونت؛ مباحث بنیادینی در جهت تغییر رویکردها به بخش‌های مختلف سینما اعم از ساختاری و روبنایی مطرح شد. به دلیل سال‌ها حضور این چهره در بدنه سینما تصمیمات بر پایه سینما گرفته می‌شد نه خوش‌آند مدیران و گروه‌های مختلف در سینمای ایران؛ در این شرایط اوضاع سینما و رویکرد به مفاهیم دچار تغییراتی در جهت اهداف بیشتر نظام شد. مفاهیمی که سال‌ها از سینما رخت بربسته بود و همین امر باعث قهر مردم با سینما شده بود دوباره به سینما بازگشت و مردم هم آشتی دوباره با سینما را کم کم تجربه کردند. معاون سینمایی در یک گفتگوی رسانه‌ای که هفته گذشته صورت گرفت آماری را اعلام کرد که ذکر آن نشان برخی تغییرهای مثبت و اتفاقات خوب در سینماست. جواد شمقدری گفت: «به جاست آماری در نزدیک به دومین سالگرد مدیریت‌ام در معاونت سینمایی ارایه بدهیم. در سال 88 که آمدم 30 فیلم پروانه ساخت گرفته بود 10 فیلم در مراحل مختلف تولید بود شرایط نامناسبی بود و دلایلی داشت. در حال حاضر حدود186 پروژه پروانه ساخت گرفته‌اند، 25 فیلم آماده نمایش هستند، 23 فیلم مراحل تدوین وصدا را سپری می‌کنند، 7 فیلم در مرحله فیلمبرداری، 37 فیلم در مرحله پیش تولید و 94 فیلم در جست و جوی سرمایه‌گذار هستند که این رقم قابل توجهی است. با این حال در سال 88 ما جشنواره پرباری داشتیم. معمولاً سینمای ایران در نیمه دوم سال حجم تولیدات افزایش خواهد داشت، پیش بینی می‌کنیم همانطور که در سال گذشته نزدیک به 96 فیلم به جشنواره راه یافت در جشنواره امسال حدود 100 فیلم به دفتر جشنواره برسد. ضمن اینکه 9 فیلم در بخش بین‌الملل شروع خواهد شد که در دوره‌های قبل تقریباً این دست تولیدات را نداشتیم که قرار است با سرمایه‌گذاری و مشارکت خارجی، فیلمبرداری یکی دوتا از فیلم‌ها عنقریب شروع شود؛ یکی از آن‌ها جلوی دوربین رفته و چند فیلم دیگر هم در حال مذاکره برای شروع تولید هستند. البته مهم نیست که به جشنواره برسند، مهم این است که این فعالیت شروع بشود و ما بتوانیم مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در سینمای ایران انجام دهیم.

سیدعلیرضا سجادپور مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت بر سینمای ایران هم آماری از فعالیت سال گذشته داد که در همین راستا قابل توجه است. «سال گذشته (89) پر كارترين سال توليد در تاريخ سينماي ايران محسوب مي‌شود چراكه 130 پروانه ساخت صادر شد و 110 فيلم نيز به توليد رسيد و از اين ميان حدود 95 اثر در جشنواره فيلم فجر به نمايش گذاشته شد.وي ادامه داد: به همين دليل طبق برنامه‌ريزي‌هاي خود توليد آثار را محدود‌تر كرديم تا فيلم‌هاي بيش‌تري فرصت نمايش پيدا كنند. اين در حالي است كه بسياري از فيلم‌ها هم‌اكنون در حال ساخت هستند كه اواخر پاييز و بعد از جشنواره فليم فجر براي دريافت پروانه نمايش اقدام خواهند كرد.»

این‌ها نمونه‌های بسیار اندکی است از تغییرات در سینمای ایران که البته تنها در بخش تولید فیلم قابل ذکر است. تحولاتی اساسی در منطقه بندی سینما؛ نوسازی سینما؛ بررسی بنیادی برای تغییر محل و ساخت شهرک سینمایی؛ بازگشتن سینما به مسیر اصلی خود که همسویی بیشتر با آرمان‌های انقلاب است؛ تغییر در سیاستگذاری سینما و شاید از همه کلان‌تر ایجاد بستر مناسب برای تغییر نگاه سیاستمداران به مقوله سینماست که محصولش تشکیل شورای عالی سینما و سازمان سینمایی است.
کد خبر: 32286
Share/Save/Bookmark