نیرومند: تولید اثر هنری، اعتراض به جنایت‌های آل سعود است
نیرومند: تولید اثر هنری، اعتراض به جنایت‌های آل سعود است
یكی از داوران مسابقه كاریكاتور «آل سقوط» گفت: چه شده است كه دنیا این‌طور با وقاحت این صحنه‌ها را می‌بیند و سكوت می‌كند؟
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۳
به گزارش هنرنیوز، آثار برتر ارسال شده به فراخوان حوزه هنری درباره كارتون و كاریكاتور با موضوع «آل سقوط» عصر شنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۴ در گالری شماره یك حوزه هنری با حضور مسئولان و هنرمندان افتتاح شد.

در این نمایشگاه، محمدحسین نیرومند، هنرمند كاریكاتوریست كشورمان و از داوران این فراخوان بیان كرد: جا دارد در این نمایشگاه كه به جنایات آل سعود با ابزار هنر می‌پردازد، نگاهی داشته باشیم به برخی از وقایع تاریخی. به سردشت نگاه بیندازیم كه مورد تهاجم شیمیایی قرار گرفت و كسی از آن باخبر نشد، آنچه در حلبچه رخ داد و جایی منعكس نشد، حمله به هواپیما و شهادت ۲۹۰ نفر مسافر و بسیاری از این جنایات دیگر كه رخ داده و در جایی چندان به آن ها توجه نشده است. حالا هم فاجعه منا كه طی آن تعداد بسیار زیادی از حجاج به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: چه شده است كه دنیا این طور با وقاحت این صحنه‌ها را می‌بیند و سكوت می‌كند؟ در جایی افرادی باید نسبت به این موضوعات حساس باشند. گاهی نقد می‌شود كه چرا ایرانی‌ها درمورد موضوعاتی مانند فلسطین كار می‌كنند؟ بحث این است كه وقتی با بایكوت خبری مواجهیم و رسانه‌ حسابگری داریم كه تمام این موضوعات را سانسور می‌كند، نباید هنرمندان متعهد نسبت به این موضوعات واكنش نشان دهند؟

نیرومند گفت: تولید آثار هنری، كمترین كاری است كه اهالی هنر می‌توانند در اعتراض به این جنایات انجام دهند. ما باید در عرصه‌های بین‌المللی وارد عرصه شویم و این حرف‌ها را به گوش مردم جهان برسانیم.

این هنرمند ضمن تشكر از كسانی كه فراخوان «آل سقوط» را طراحی كرده‌اند، اظهار داشت: هنرمندان در حد و توان خودشان قدم برداشته و اثر خلق كرده‌اند اما باید به فكر این باشیم كه بعد از تولید اثر باید چه كار كرد؟ اگر این آثار دیده نشوند و امكان نشر جهانی و بین‌المللی نداشته باشند، كار بزرگی صورت نگرفته است. این آثار وقتی اهمیت پیدا می‌كند كه ما بعد بین‌المللی آن ها را نیز جدی بگیریم و در همین‌جا از مسئولان حوزه هنری می‌خواهم رایزنی‌های فرهنگی صورت بگیرد تا این آثار در جهان دیده شوند، رسانه ملی این كاریكاتورها را به مردم نمایش دهد و رسانه‌های داخلی نیز این آثار را پوشش دهند.

وی تاكید كرد: خوشبختانه كاریكاتور ایران به قدری خوب شده كه وقتی فراخوانی می‌دهیم می‌دانیم آثاری به دست ما می‌رسد كه از كیفیت بالایی برخوردارند و آنچه به نمایش درمی‌آید نشان‌دهنده توانایی این هنرمندان است كه در سطوح بین‌المللی می‌توانند مطرح شوند.

در پایان این مراسم و پس از اینكه از برگزیدگان این برنامه تقدیر به عمل آمد و نفرات برتر نیز جوایزشان را از مسئولان فرهنگی و هنری دریافت كردند، از كتاب آثار برگزیده فراخوان سراسری كارتون و كاریكاتور «آل سقوط» رونمایی شد.

گفتنی است، فراخوان سراسری كارتون و كاریكاتور «آل سقوط» با محورهای «آل سعود، محور فاجعه»، «جنایت و تجاوز»، «بی‌كفایتی و بی‌لیاقتی آل سعود در مدیریت حج»، «حمایت آل سعود از جنایات داعش در منطقه»، «حمله آل سعود به یمن و كشتار بی‌رحمانه مردم آن كشور»، «حمایت از حكومت بحرین در ظلم به مردم آن كشور» و سایر موضوعات مرتبط، به همت حوزه هنری استان خراسان شمالی منتشر شد و داوران این فراخوان متشكل بودند از علیرضا ذاكری، مسعود شجاعی طباطبائی، مسعود ضیائی زردخشویی، عباس ناصری و محمدحسین نیرومند.
با اعلام نظر داوران، محمود نظری از همدان، حمید قالیجاری از كرمانشاه و علیرضا پاكدل از مشهد به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم این فراخوان برگزیده شدند. همچنین مهدی عزیزی از اراك، محمد كارگر از بیرجند، اكبر تراب‌پور از همدان، محمدحسین اكبری از جهرم، پویا عبدی از كرمانشاه، محمدعلی رجبی از نطنز، هدیه صدیقی كسمائی از رشت، سجاد جعفری از تهران، محمدعلی خلجی از تهران، علی معصومی از گیلان و عفت امجدی پور از مشهد هم به عنوان نفرات شایسته تقدیر معرفی شدند.
کد خبر: 84595
Share/Save/Bookmark