تنور «فجر ۳۸» بالاخره گرم شد/ مدعیان «سیمرغ» از راه می‌رسند
تنور «فجر ۳۸» بالاخره گرم شد/ مدعیان «سیمرغ» از راه می‌رسند
جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر در حالی به سومین روز برگزاری رسیده است، که فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز آرام‌آرام رونمایی می‌شوند و تنور جشنواره را هر روز گرم‌تر می‌کنند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۵
به گزارشس هنرنیوز ، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.

هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۳۸» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.

امروز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه و هم‌زمان با سومین روز اکران فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، با شماره سوم «مهر سیمرغ ۳۸» همراه شوید.

چهره روز؛ ساعد سهیلی

پنج سال پیش و در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر، فیلم سینمایی «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی به‌عنوان یک اتفاق موردتوجه ویژه قرار گرفت؛ فیلمی که ایفاگر دو نقش اصلی و کلیدی آن امیر جدیدی و ساعد سهیلی بودند.

تا پیش از این تجربه، جدیدی تنها در فیلم‌های هومن سیدی خوش درخشیده بود اما ساعد سهیلی چند سالی می‌شد که از زیر سایه پدرش سعید سهیلی خارج شده بود و با ایفای نقش در آثاری همچون «چند متر مکعب عشق» جایگاه خود به‌عنوان یک بازیگر جوان و توانمند تثبیت کرده بود.

جدیدی و سهیلی حالا و در فیلم سینمایی «روز صفر» برای دومین بار به‌عنوان زوج اصلی یک روایت سینمایی روی پرده ظاهر می‌شوند؛ فیلمی که یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین آثار جشنواره امسال است و ایفای نقش در آن برای هر دو یک چالش بوده است.

آخرین حضور ساعد سهیلی در جشنواره فجر با دو فیلم «اتاق تاریک» و «لاتاری» در دوره سی‌وششم جشنواره رقم خورد و حالا او با یکی از مهمترین فیلم‌های کارنامه‌اش شانس بالایی برای راه‌یابی به فهرست مدعیان شکار سیمرغ بازیگری هم دارد؛ فهرستی که البته امسال و با توجه به ترکیب بازیگران فیلم‌های شاخص جشنواره، کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد.

ساعد سهیلی پیش از این و در قالب سریال خانگی «نهنگ آبی» که فریدون جیرانی آن را کارگردانی کرده بود، تجربه همکاری با سعید ملکان در مقام تهیه‌کننده و بهرام توکلی در مقام فیلم‌نامه‌نویس را داشته است.

فیلم روز؛ شنای پروانه

در میان فیلم‌های اکران شده در دو روز ابتدایی جشنواره سی‌وهشتم در سینمای اصحاب رسانه، فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، با فاصله بیشترین تحسین را متوجه خود کرده است.

«جنوب شهر» را می‌توان حوزه تخصصی محمد کارت دانست؛ فیلمساز جوانی که در مقام مستندساز سال‌ها بر فرهنگ و مختصات حاکم بر زندگی ساکنان جنوب شهر و به تعبیری حاشیه‌نشینان کلان‌شهرها، آثار تحسین‌شده را کارگردانی کرده است. «خون مردگی» را کارت درباره ساکنان جنوب شهر زادگاهش یعنی «شیراز» ساخت و در ادامه آن مستندهای «بختک» و «آوانتاژ» در حال و هوایی مشابه به سرانجام رسید.

تلاش کارت برای ارائه روایتی داستانی در آثار مستند خود، از همان آغاز نشانه علاقه‌مندی او به سینمای داستانی هم بود. فیلم کوتاه «بچه‌خور» با حال و هوایی مشابه مستندهای قبلی، مهر تأییدی برای این علاقمندی بود.

«شنای پروانه» حالا اولین دورخیز محمد کارت برای کارگردانی یک فیلم بلند داستانی است. حسین دوماری و پدرام پورامیری کارگردانان فیلم «جان‌دار» در نگارش فیلمنامه «شنای پروانه»، کارت را همراهی کرده‌اند و تهیه‌کنندگی این فیلم را هم رسول صدرعاملی برعهده دارد. سرمایه گذاری محمدصادق رنج‌کشان و البته نقش‌آفرینی متفاوت امیر آقایی از دیگر نکات قابل توجه درباره «شنای پروانه» است.

«شنای پروانه» قطعاً فیلم بازیگران است؛ فیلمی که امیر آقایی، جواد عزتی و پانته‌آ بهرام در آن خوش درخشیدند و محمد کارت در مقام کارگردان توانسته است در فضاسازی به‌گونه‌ای عمل کند که مخاطبان عام و خاص سینما با فیلم همراه شوند.

«شنای پروانه» تا به اینجا مهمترین فیلم جشنواره سی‌وهشتم بوده است و باید دید تا پایان امروز و با رونمایی از رقیب قدری مانند «روز صفر» چقدر می‌تواند در این جایگاه باقی بماند.

حاشیه روز؛ حضور آقای دبیر و غیاب اینترنت!

برخلاف سال گذشته که ابراهیم داروغه‌زاده در مقام دبیر جشنواره حضوری کم‌رنگ در فضای برگزاری جشنواره داشت و دسترسی اصحاب رسانه به او به سادگی دیگر ایام سال نبود، امسال آقای دبیر، حضوری مستمر در فضای عمومی پردیس ملت دارد.

داروغه‌زاده در حاشیه همه نشست‌های رسانه‌ای حضور دارد و متن و حاشیه این نشست‌ها را بی‌واسطه دنبال می‌کند، اما همچنان علاقه چندانی به اظهارنظرهای رسانه‌ای درباره حواشی روز جشنواره ندارد!

نشست‌های رسانه‌ای هم تا به اینجا برگزاری آرامی را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز اتفاق چالش‌برانگیزی از جنس حاشیه‌های سال‌های اخیر درآن شاهد نبوده‌ایم.

نکته عجیب اما این است که برخلاف نوسازی سالن برگزاری نشست‌های رسانه‌ای، همچنان سرعت اینترنت اختصاص داده‌شده به خبرنگاران که طبیعتاً ابزار اصلی آن‌ها برای اطلاع‌رسانی از محتوای نشست‌ها محسوب می‌شود، شرایط مطلوبی ندارد.

به تعبیر دیگر می‌توان گفت از فهرست انتقاداتی که تا سال گذشته نسبت به امکانات پردیس ملت برای میزبانی از جشنواره مطرح می‌شد، یکی از جدی‌ترین‌ها که کماکان بسترسازی برای بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت و مناسب است؛ اتفاقی که باعث شده برخی از اصحاب رسانه از خیر استفاده از اینترنت جشنواره بگذرند!

پیشنهاد ویژه؛ روز صفر

سعید ملکان هرچند فیلم‌اولی محسوب می‌شود و اولین ساخته‌اش در بخش «نگاه نو» جشنواره فجر سی‌وهشتم رونمایی می‌شود اما اصلاً تازه‌کار نیست و تا به امروز حداقل ۹ بار برای دریافت سیمرغ روی سن اختتامیه جشنواره فجر حاضر شده است! ۶ بار در مقام طراح چهره و ۳ بار در مقام تهیه‌کننده.

ملکان، چهره‌پرداز باسابقه سینمای ایران که چند سالی است ردای تهیه‌کنندگی هم برتن کرده بود، با «روز صفر» وارد میدان «کارگردانی» شده است. فیلمی که فرآیند تولید را در سکوت خبری طی کرد و تلاش بسیاری شد تا جزئیات آن تا روز رونمایی در جشنواره، در فضای رسانه‌ای منتشر نشود. طبق پیگیری رسانه‌ها اما مشخص شد فیلم قرار است بخش دیگری از پازل روایت سینمایی از یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های امنیتی سال‌های اخیر یعنی فعالیت‌های گروه عبدالمالک ریگی در کشور را کامل کند تا به فاصله یک سال بعد از درخشش «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره سی‌وهفتم، باردیگر فیلمی با محوریت این پرونده در ویترین جشنواره داشته باشیم.

ساعد سهیلی و امیر جدیدی بازیگران این فیلم هستند و حضور بهرام توکلی در مقام فیلمنامه‌نویس از برگ‌برنده‌های محسوب می‌شود. بخش‌هایی از «روز صفر» در کشور آلمان تصویربرداری شده و برخی بازیگران خارجی نیز در آن ایفای نقش کرده‌اند. فیلم از مدعیان شکار سیمرغ‌های اصلی جشنواره امسال است.

«روز صفر» به دلیل طولانی شدن فرآیند پس از تولید، به اکران سینماهای مردمی در روز اول جشنواره نرسید اما ظهر دیروز، نسخه نهایی آن تحویل دبیرخانه شد و اکران آن از شب گذشته کلید خورد. همزمان توضیح و عذرخواهی سعید ملکان بابت عدم نمایش فیلم در روز نخست در فضای رسانه‌ای منتشر شد. در این متن آمده است: «با کمال عذرخواهی از مخاطبان محترم فیلم سینمایی «روز صفر» بخاطر تأخیر در آماده سازی نسخه نهایی فیلم، ضمن اعلام رسیدن فیلم به جشنواره و نمایش آن از امشب، به زودی برای عزیزانی که امکان تماشای آن در روز نخست را نیافتند سانس فوق العاده برقرار خواهد شد و امید که از تماشای آن لذت ببرید.»

فیلم «روز صفر» اولین فیلم جدول اکران امروز سینمای اصحاب رسانه در سومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر است.
کد خبر: 97915
Share/Save/Bookmark