کشف ۸۰تدفین در گورستان تپه صرم
کشف ۸۰تدفین در گورستان تپه صرم
در فصل پنجم کاوش های تپه صرم ، بقایای بالغ بر ۸۰تدفین مورد شناسایی قرار گرفت که قدیمی ترین تدفین های شناخته شده در این گورستان مربوط به عصر مفرغ جدید و آهن یک بودند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
به گزارش هنرنیوز؛ عمار کاووسی سرپرست هیات باستان شناسی تپه صرم در گزارش خود به چهاردهمین گردهمایی باستان شناسی ایران گفت: مهمترین هدف از فصل پنجم کاوش های تپه صرم تکمیل مطالعات عصر آهن دشت قم است.

وی افزود:اطلاعات موجود در ارتباط با دوره های مفرغ و آهن دشت قم عمدتا محصول کاوش های محوطه استقراری قلی درویش است .

این باستان شناس با اشاره به اینکه برای تکمیل این پژوهش ها خلا ناشی از کمبود اطلاعات گورستان های این دوره محسوس است گفت :با کاوش در گورستان صرم ، اطلاعات لازم برای تکمیل پژوهش ها در حال انجام بدست خواهد آمد.

این باستان شناس گفت:دراین صورت علاوه بر داده های حاصل از کاوش های محوطه استقراری ، مدارک به دست آمده از گورستان های این دوره در دشت قم که معرف سنت های تدفینی جوامع مستقر در دشت قم مورد نظر است به اطلاعات پیشین افزوده و تکمیل خواهد شد .

به گفته او ، در راستای همین هدف ، در فصل پنجم محدوده ای به وسعت ۱۰در۱۰متر مربع ، منطبق با مربع r.۸در توپوگرافی تپه صرم، مورد کاوش قرار گرفت.

وی یکی از مهم ترین شاخصه های تپه صرم را تنوع معماری قبور و به تبع آن تنوع در این گورستان دانست و افزود : وجود چنین تنوعی هم به عوامل گاهشناختی تدفین ها مرتبط است و هم ریشه در ساختارهای اقتصادی –اجتماعی و سنت های آیینی –مذهبی جوامع مستقر در منطقه دارد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،به گفته کاووسی در فصل پنجم کاوش های تپه صرم ، بقایای بالغ بر ۸۰تدفین مورد شناسایی قرار گرفت .

این باستان شناس با بیان اینکه قدیمی ترین تدفین های شناخته شده در این گورستان مربوط به عصر مفرغ جدید و آهن یک بودند تصریح کرد :این تدفین ها عموما به دلیل انجام تدفین های جدیدتر (آهن دو و سه )در محل تدفین های عصر مفرغ پایانی و آغاز عصر آهن موجب تخریب سازه های گور، اسکلت تدفین و اشیای تدفینی و هدایای قبور شده بود .

وی تدفین های شناخته شده در فصل پنجم را از نظر معماری گور به چند گروه ،قبور ساده چاله تدفینی و بدون معماری گور ،قبور چهارچینه خشتی ،قبور سه چینه خشتی ،قبور دو چینه خشتی ،قبور یک چینه خشتی ، تدفین های انجام شده پیرامون یک سازه خشتی مرکزی چهار وجهی ، تدفین با سازه خشتی نیمه چلیپایی ،گورهای چاله تدفینی با پوشش گور متشکل از قلوه سنگ و لاشه سنگ و ملات اتصالی گل رس تقسیم کرد .

او رایج ترین روش دفن دراین گورستان را به شیوه جنینی دانست و افزود: وجود تخریب و فرسایش شدید اسکلت های تدفین در فرهنگ و سنت تدفینی گورستان صرم ، تنوع مشهودی در شیوه های دفن مردگان دیده می شود .

کاووسی با اشاره به تفاوت میزان جمع شدگی مردگان در این گورستان گفت: دفن مردگان به شکل تاق باز، چمباتمه ای ، خوابیده بر روی سینه و... از شیوه های دفن مردگان در این گورستان است .
کد خبر: 90129
Share/Save/Bookmark