حفاظت و مرمت مجموعه ای از آثار ماکرولاکیس در کاخ نیاوران
حفاظت و مرمت مجموعه ای از آثار ماکرولاکیس در کاخ نیاوران
عملیات حفاظت و مرمت بر روی مجموعه ای از آثار هنرمند یونانی میچالیس ماکرولاکیس در بخش حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این آثار متعلق به مخازن کاخ اختصاصی نیاوران، موزه کتابخانه اختصاصی و کاخ صاحبقرانیه می باشند که بیشتر آن ها بر روی تکیه های چوب با بستر سازی پارچه با تکنیک رنگ و روغن و تعداد کمی از آنها بر روی کاغذ اجرا شده اند.

آسیب های وارده به این آثار شامل آثار دوده و چرکی، زرد شدگی و بعضاً تیرگی ورنی و در برخی از تابلوها و از بین رفتن موضعی این پوشش، خراشیدگی رنگ، ریختگی رنگ، پوسته شدن موضعی رنگ در لبه ها، آلودگی های مختلف حاصل از الحاقات چسبی و برچسب های موزه ای و غیره است.

پاکسازی تر و خشک، جداسازی و پاکسازی الحاقات آسیب رسان و یا کاتالیزوری در روند برخی آسیب ها، برداشتن لایه چرکی و دوده و چربی، برداشتن لایه ورنی آسیب دیده و آسیب رسان، استحکام بخشی رنگ، موزون سازی رنگی و غیره از جمله عملیات حفاظت و مرمت انجام شده بر روی این آثار هستند.

همچنین انجام عملیات حفاظت پیشگیرانه جهت ممانعت از آلودگی بیولوژیکی و افزایش اسیدیته در تگیه گاه نقاشی ها همراه با تغییرات در شیوه اتصالات بر روی اثر جهت نمایش، بخش دیگری از عملیات یاد شده بوده است.

گفتنی است هنرمند یونانی میچالیس ماکرولاکیس (متولد ۱۹۴۰ م) تحصیلات خود را در زمینه نقاشی، طراحی صحنه و لباس در آتن به پایان­رساند. وی­کار خود را با نقاشی از مناظر به طور عمده از جزایر یونانی آغازکرد. کارهای بعدی وی به تفسیری شاعرانه از نقاشی های کلاسیک دوره رنسانس و ویژگی های خیال انگیز سورئال اشاره دارد.

وی در سال ۱۹۷۱ تحت تاثیر رمز و راز هنر شرق به ایران سفر کرد و در طول اقامت هشت ساله خود در ایران تحت تاثیر هنر شرقی، به خصوص مینیاتور ایرانی قرار گرفت.

ماکرولاکیس در سالهای اقامتش در ایران شیفته معماری کویری این سرزمین گشت. وی با ترکیب سورئالیسم عاشقانه همراه با رئالیسم خیره کننده، تصاویر بسیار زیبایی از رمز و راز معماری بومی کویری، بادگیرها و تصویر زیبایی از ارگ خشتی بم نقش کرده است که تعدادی از آن ها در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران موجود می باشند.
کد خبر: 81309
Share/Save/Bookmark