همکاری‌های فرهنگی و میراثی ایران و نیکاراگوئه توسعه می‌یابد
تفاهمنامه ایران و نیکاراگوئه؛
همکاری‌های فرهنگی و میراثی ایران و نیکاراگوئه توسعه می‌یابد
رئیس سازمان میراث فرهنگی و سفیر نیکاراگوئه در دیدار با یکدیگر بر توسعه همکاری‌های فرهنگی با محوریت سه حوزه فعالیت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و امضای تفاهم‌نامه درباره آن تاکید کردند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۵
به گزارش هنرنیوز، در دیدار مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با «ماریو آنتونیو بارکرو بالتودانو» سفیر کشور نیکاراگوئه در تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: تاریخ دو کشور نشان می دهد روابط بین ایران و نیکاراگوئه طی ۳۶ سال گذشته، گرم نزدیک و برادرانه بوده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: حمایت از انقلاب مردم نیکاراگوئه و دستاوردهای رژیمی که زاییده انقلاب مردم است برای ما یک اصل بوده و هست، در طول این مدت جمهوری اسلامی ایران در موقعیت‌های مختلف و در محافل و عرصه های بین المللی از حکومت انقلابی نیکاراگوئه حمایت کرده است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: با وجود تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی که به دلیل اتهام‌های ناروا در مورد فعالیت های هسته ای بر جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، ما با اتکا به مردم و تبعیت از رهبر معظم انقلاب، موفق شدیم مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: امیواریم در این مقطع خاص از مذاکرات با ۱+۵ که دنیا حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته است به نتایج خوبی دست پیدا کنیم و با لغو تمامی تحریم‌ها، فصل جدیدی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشورمان آغاز کنیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: اگرچه برنامه‌ریزی ما با استفاده از مبانی اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است به گونه‌ای است که اکر در این مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسیدیم با استفاده از توانمندی‌های داخلی مشکلات را حل کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در زمینه مرمت و بازسازی آثار تاریخی، حفاری سایت ها و محوطه های باستانی و تولیدات صنایع دستی در اختیار کشور دوست، نیکاراگوئه قرار دهد، همچنین توسعه روابط گردشگری دو کشور می تواند از دیگر زمینه های همکاری بین ایران و نیکاراگوئه باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: سالیانه حدود ۵۰۰ هزار نفر از اتباع کشورهای مختلف برای بهره مندی از خدمات درمانی به ایران سفر می کنند چراکه کیفیت کار پزشکان ایران و سطح خدمات درمانی ما در سطح کشورهای اروپایی است در حال که هزینه های درمان در ایران حدود یک سوم کشورهای اروپایی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: اگر چه فاصله جغرافیایی دو کشور ایران و نیکاراگوئه بسیار زیاد است اما قلب‌ دو ملت به هم نزدیک است و رویکردهای ما در زمینه مبارزه با استعمار هماهنگ است، زمینه های مشترک همکاری در زمینه های مختلف وجود دارد.

وی اضافه کرد: همکاری دو کشور در زمینه اعزام کارشناسان و باستان شناسان در بخش مرمت و بازسازی آثار تاریخی، حفاری سایت ها و محوطه های باستانی، امور موزه داری و همچنین توسعه همکاری‌ها در حوزه صنایع دستی می تواند در سند همکاری ایران و نیکاراگوئه مورد تاکید قرار گیرد.

زمینه آشنایی دو ملت فراهم شود

در ادامه این دیدار ماریو آنتونیو بارکرو بالتودانو سفیر نیکاراگوئه در تهران با اشاره به روابط تاریخی و صمیمانه دو کشور گفت: گردشگران ایران و آثار تاریخی این کشور به نسبت گردشگرانی که به نیکاراگوئه می‌آیند و بناهای تاریخی که در این کشور وجود دارد قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه نیکاراگوئه سالیانه میزبان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گردشگر است، اضافه کرد: با وجود آثار و بناهای تاریخی کمی که در نیکاراگوئه وجود دارد ما مصمم به حفظ و حراست از این آثار هستیم.

سفیر نیکاراگوئه ادامه داد: با توجه به مشابهت‌های زیادی که بین دو کشور وجود دارد باید زمینه آشنایی بیشتر هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی ایران و نیکاراگوئه فراهم شود.

ماریو آنتونیو بارکرو بالتودانو با اشاره به روابط خوب ایران و نیکاراگوئه در عرصه های سیاسی و اقتصادی، افزود: توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا ملتها یکدیگر را بشناسند.

در پایان این دیدار دو طرف نسبت به تهیه پیش نویس تفاهم نامه توسعه همکاری های فرهنگی با محوریت سه حوزه فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کردند.
کد خبر: 81589
Share/Save/Bookmark