«خادم نمونه‌ میراث فرهنگی»، مدیر جدید موزه‌ ملی شد
«خادم نمونه‌ میراث فرهنگی»، مدیر جدید موزه‌ ملی شد
«جبرئیل نوکنده» که سال 80 به عنوان «خادم نمونه‌ میراث فرهنگی» معرفی شده بود،‌ امروز به عنوان مدیر موزه‌ی ملی ایران معرفی شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
به گزارش هنرنیوز، پیش از این مهناز گرجی‌خان،‌ که از ابتدای دولت تدبیر و امید ریاست موزه‌ی ملی ایران را برعهده گرفته بود از اواسط فروردین امسال، ‌درخواست استعفای خود را به معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده بود ‌تا این‌که صبح امروز (21 اردیبهشت) با موافقت این استعفا، ‌جایگزین وی معرفی شد.
 او پیش از این گرفتن این حکم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کارشناسان موزه‌ی ملی ایران در موزه‌ی مادر فعالیت می‌کرد.

 با وجود اتفاقات رخ داده‌ جدید،‌ برای موزه‌ی ملی ایران نباید صحبت سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی را فراموش کرد که 13 اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفته بود: «گرجی» عقد دائم با موزه‌ی ملی دارد. 
بهشتی نیز که تاکید داشت در این نشست خبری فقط به عنوان رئیس ایکوم ایران صحبت می‌کند، درباره‌ی شایعات استعفای مهناز گرجی، مدیر کنونی موزه ملی ایران گفت:‌ مطمئن باشید خانم گرجی مانند من با موزه ملی ایران عقد دائم دارد و هیچ‌گاه از این موزه نمی‌رود. زمانی که وی به عنوان مدیر موزه ملی انتخاب شد، بسیار خوشحال شدیم که در دولت جدید این موزه مدیری پیدا کرد که آشنا و مرتبط با موضوع بود با این وجود این بحث به معنای آن نیست که تا ابد یک نفر باید در موزه باشد.
 
اما حالا شنیده می‌شود که گرجی به دلیل برخی اختلاف‌نظرها و فشارهای کاری استعفا داده است.

به گزارش هنرنیوز،دکتر جبرییل نوکنده متولد ۱۳۵۱ مدرک کارشناسی باستان‌شناسی خود را در سال 1374 و مدرک کارشناسی ارشد باستان‌شناسی را نیز در سال 1376 از دانشگاه تهران گرفت،‌ وی سپس در سال 1389 دکترای باستان شناسی خود را از موسسه‌ی باستان‌شناسی خاور نزدیک برلین- آلمان در سال 1389 گرفت. او عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مستقر در اداره کل استان گلستان و از سال 1391 به عنوان مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس است.
 
وی همچنین از سال 1382 تا 1384 مدیر پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان بود،‌ از سال 1383 تا 1384 مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر جرجان و گنبد قابوس، عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان، عضو سابق هیات راهبردی پایگاه میراث فرهنگی منطقه باستانی سیلک، سرپرست کمیته باستان شناسی و مسئول مرکز باستان شناسی استان گلستان ۱۳۸۹ تاکنون، عضو کمیته تخصصی شورای عالی ثبت آثار ملی معاونت میراث فرهنگی کشور از سال ۱۳۹۰ تا 1392 ،‌ عضو انجمن شرق شناسی آلمان است.
 
نوکنده عنوان ‹‹خادم نمونه میراث فرهنگی›› را در سال 1380 و از طرف پژوهشکده باستان شناسی ، در جشنواره هفته میراث فرهنگی گرفت.
کد خبر: 80742
Share/Save/Bookmark