سينماها جان تازه ای می گیرند
با اکران سه فیلم جدید؛
سينماها جان تازه ای می گیرند
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۷
سينماها از امروز با اکران سه فیلم با مضون کمدی واجتماعی جان تازه ای می گیرند بسیارامیدوارند گیشه ها تسخیر و مخاطبان را به سینماها بکشانند.

امروز سه فيلم «ورود آقايان ممنوع»، «قصه پريا» و «دختر شاه پريون» با مضمون كمدی و اجتماعی ازامروز چهارشنبه 25 خردادماه‌ در سينماهای تهران به نمايش درمی‌آيند. فيلم‌هايی كه هر کدام تلاش می کنند تا به نحوی در اکران موفق باشند وبتوانند گیشه ها را به نفع خود تسخیرکنند .ازآنجا که بسیاری از کارگردانان وتهی کنندگاه سینما معتقدند که امسال به غیر از 2 فیلم«اخراجی ها3» ساخته «مسعود ده نمکی» و«جدایی نادراز سیمین» ساخته «اصغر فرهادی» بقیه فیلمها نتواتنستند در گیشه موفق باشند. ازطرفی بسیاری هم معتقدند که مخاطبان سينمای ايران به دلیل دخالت سینماداران و یک سری از تهیه کنندگان در جریان ساخت و اکران فیلمها باعث شدند که به نوعی مخاطب فکر کند که به سلیقه ، شعور و انتخاب او توهین شده و با سینما قهر کرده است وعطش دیدن فیلم در او از بین رفته اشت.

از طرفی متاسفانه فیلمهایی که در سینماها اکران می شود تنوع ندارند و مخاطب با یک سری داستانها وقصه های کلیشه ای وسطحی روبه رو می شود. در این بین یا به سینما نمی رود ویا اینکه به ناچار فیلمی را که دوست ندارد می بیند. دز این صورت قطعا تاثیرگذاری رسانه ای مثل سینما از بین می رود. این درست است که رسانه ای مثل سینما صنعتی است برای تفریح مخاطب ،اما باید به جنبه تاثیرگذاری آن هم فکرکرد. در کشور ما تلویزیون وسینما قطعا در فرهنگ سازی تاثیرگذارند ونمی توان کتمان کرد

به نظر می رسد می توان راه کارهایی برای آشتی مخاطب امروز سینما اندیشید. درست است که برخی از فیلمهای خارجی را نمی توان به دلایل مختلف فرهنگی واسلامی در سینماها اکران کرد. اما هستند فیلمهایی که می توان آنها را با کمترین ممیزی برای مخاطب امروز سینما به خصوص در پرديس‌هايی سینمایی كه سه سالن به بالا دارند، اکران کرد و مطمئنا که این اکران می تواند در اکران واستقبال ازفيلم‌های ايرانی و فروش‌شان موثرباشد چون در سينمای ايران تنوع سلايق نیست.

نمی توان این نکته را کتمان کرد که به هرحال سينمادار دوست دارد فیلمهایی را که اکران می کند گيشه‌ داشته باشد و از نظر اقتصادی سینمایش ضرر نکند. اما بايد به اين نكته توجه كرد كه در همه جای دنيا، سینماهايی كه تعداد سالن‌های‌شان كم است و چه تعداد سالن‌هايشان بالا است، صددرصد ظرفيت‌شان برای نمايش فيلم نيست ودر کنار آن دیگر برنامه های فرهنگی دارند. اما در ایران سینماداران فقط می توانند فیلم اکران کنند ودر سینما تنقلات بفروشند. در این صورت قطعا سینمادارنمی تواند به بازده مالی سینمایش راضی باشد. به اين نكته هم بايد توجه كنيم كه سينما در ايران توجيه اقتصادی ندارد و تهيه‌كنندگان سودشان را از جاهای ديگر می‌برند. سوال اینجاست که چطور می ‌شود سالی 100 تا 120 فيلم در سينمای ایران توليد ‌شود؟ ما انتظار داشته باشیم که همه اکران شوند از آن سو چگونه است كه بسیاری ازسالن های سینما در شهرستانها یا نیمه تعطیل هستند ویا درشرف تعطیلی هستند. در تهران هم وضع به همین منوال است هرچند نباید کتمان کرد که با آمدن سالن‌های جديد و پرديس‌های سنيمايی، فروش سالن‌‌های‌ سينما رشد داشته است. به هرحال معاونت سینمایی نمی تواند در سینمای ایران به تنهایی تمام مشکلات سینما را حل کند بلکه باید ارگانهای دیگر هم اعم از خصوصی ودولتی حمایت کنند تا مشکلات حل شود. ساخت سالن های جدید، حمایت از معاونت سینمایی وهنرمندان بخش های مختلف سینما می تواند حداقل گوشه ای مشکلات سینمای ایران را رفع کند. باور کنیم که سینما می تواند بهترنی وبزرگترین مبلغ جمهوری اسلامی ایران در عرصه ای بین المللی باشد . کافی است با نگاهی دلسوزانه به این هنرهفتم نگاه شود تا بتوانیم تاثیرگذاری آن را ببینیم. واقعيت های را بپذیریم. اینکه قرار بود مخاطب سینمای ایران در طول این سالها افزايش پيدا كند و قرار نبود روزبه روز با سینما قهرکند وبه فیلمهای ویدئویی بی کیفیت وماهواره ها پناه ببرد. به هرحال با اکران سه فیلم جدید که تنوع موضوعی دارند و فیلمهایی نسبتا خوبی هستند باید خوشبین باشیم که مخاطب با آغاز فصل تابستان از فیلم دیدن در سالن های تاریک سینما لذت ببرد. ازطرفی به نظر می رسد تنوع به لحاظ موضوع، مضمون و ژانر در فیلمهایی که به قول معروف فرهنگی وهنری هستند وجود دارد که با اکران آنها می توتان تا حدودی تنوع اکران را بیشتر کرد.

فیلمهای جدید به شرح زیر می باشند:



1 - «قصه پريا» در ژانر اجتماعی وساخته « فريدون جيرانی»



«قصه پريا» آخرين ساخته‌ فريدون جيرانی است كه قرار است ازامروزبه جای «مرهم» در گروه سینمایی«آزادی» به اکران درآيد، فيلم‌نامه‌اش را «رحمان سيفی‌آزاد» و «ليلا لاريجانی» نوشته اند وداستانش از اين قرار است كه سياوش كه با دختر عموی خود حديث نامزد است، در جريان برگرداندن حديث از كلاس آموزشگاه با يكی از دوستان حديث ، سروين آشنا می‌شود. سياوش كه فردی مذهبی به نظر می‌آيد، در ابتدا از سروين دوری می‌كند ولی در ادامه با وقوع يک تصادف و آشنايی بيشتر با او، دلبسته‌اش می‌شود .

دراين فيلم «مصطفی زمانی» درنقش سياوش مسرور، «باران كوثری» درنقش حديث مسرور، «مهناز افشار» درنقش سروين، «بيژن امكانيان» درنقش پدر حديث، «لاله اسكندری» درنقش نامادری حديث و ناهيد مشرقی و «آهو خردمند» درنقش مادر سياوش به ايفای نقش می‌پردازند.«قصه پريا» را هدايت فيلم و با همكاری ستاد مبارزه با مواد مخدر تهيه كرده است.



2 - «ورود آقايان ممنوع» درژانر کمدی وساخته « رامبد جوان»



«رامبد جوان» بازیگر وکارگردان جوان سینمای ایران بعد از ساخت «پسر آدم دختر حوا» به سراغ ساخت «ورود آقايان ممنوع» با مضمونی كمدی رفته است .این فیلم که در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر جایزه وسیمرغ بلورین بهترین بازیگری زن نقش اول را برای «ویشکا آسایش» به ارمغان آورده وازطرف منتقدان هم مورد استقبال قرارگرفت وبسیاری معتقدند که امسال جزء فیلمهای پرفروش سینما خواهدبود.

در اين فيلم، بازيگرانی چون رضا عطاران، ويشكا آسايش، پگاه آهنگرانی، مانی حقيقی، بهاره رهنما، زهره حميدی، ستاره پسيانی،حديث مير امينی، مهرناز بيات ، فلامک جنيدی و علی صادقی به ايفای نقش پرداخته‌‌اند وداستانش درباره خانم «دارابی» با بازی «ويشكا آسايش» پير دختر 40 ساله ای است که با هيبت و خصوصيات مردانه، مدير و مالک يک دبيرستان دخترانه غير انتفاعی ممتاز است. خانم دارابی از جنس مرد متنفر است و تلاش می‌كند بذر اين تنفر را در دل شاگردان دبيرستانش بكارد و تصويری هيولاگونه از مردان برای آن‌ها بسازد. به همين دليل اجازه نداده تاكنون پای هيچ مردی به مدرسه‌اش برسد. با زايمان زودرس دبير شيمی دبيرستان او مجبور می‌شود برای اولين بار از قانونی كه گذاشته را تخطی كند و اجازه دهد يک دبير شيمی مرد تدريس به 6 دانش‌آموز منتخب برای المپياد شيمی را به عهده بگيرد. با ورود آقای «جبلی» بابازی «رضا عطاران» كه مردی سربه زير و دست و پا چلفتی است، اتفاقات عجيب و غريبی می افتد.

نکته قابل توجه این است که فيلم‌نامه‌ «ورود آقایان ممنوع» را پيمان قاسم‌خانی نوشته است،که درکارنامه اش فیلمهای پرفروشی چون: سن پطرزبورگ 1 و 2 ، کیش و مات، مکس ، مارمولک ، نان، عشق و موتور ۱۰۰۰ ، دختری با کفشهای کتانی ، من زمین را دوست دارم وعاشقانه را دارد.



3 - «دختر شاه پريون» درژانرکمدی و ساخته « كامران قدكچيان»



«دختر شاه پريون» محصول دیگری از کمپانی فیلمسازی عبدالله عليخانی و حسين فرح بخش که در طول این سالها فیلم های کمدی زیادی ساخته اند. كامران قدكچيان اين بار در فيلم «دختر شاه پريون»، سراغ فيلمی با مضمون اجتماعی رفته است كه در آن رامبد جوان، نيوشا ضيغمی، عليرضا خمسه، نازنين كريمی، مهران رجبی، سعيد چنگيزيان، مريم سلطانی، فرناز احمدی، شاه علی سرخانی بازی كرده‌اند.

فيلم‌نامه‌اين فيلم را «احمد رفيع زاده» نوشته و درباره مرد ثروتمندی است كه در يک تصادف به جای دزد و جيب‌بر، وارد خانواده دختر شاه پريون می‌شود و گرفتاری‌هايی برای او به وجود می‌آيد.

اما نمايش دو فيلم سينمايی «جرم» ساخته مسعود كيميايی در گروه آفريقا و «پايان نامه» ساخته حامد كلاهداري در گروه استقلال ادامه دارد و پس از افت كف فروش اين دو فيلم، به ترتيب «اينجا بدون من» و «سيزده59» به عنوان فيلم‌های تابستانی گروه آفريقا و استقلال روی پرده خواهند رفت.

کد خبر: 28542
Share/Save/Bookmark