خیابان کالبد و سیمای شهر در محدوده مرکزی تهران «حصار ناصری» منتشر شد
به قلم «مهدی معمارزاده»؛
خیابان کالبد و سیمای شهر در محدوده مرکزی تهران «حصار ناصری» منتشر شد
کتاب خیابان کالبد و سیمای شهر در محدوده مرکزی تهران «حصار ناصری» اثر «مهدی معمارزاده» از نشر«یساولی» راهی نمایشگاه کتاب می‌شود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
به گزارش هنرنیوز؛ معمارزاده در این کتاب به چگونگی به وجود آمدن خیابان و نقش آن در سیمای شهر همراه با تصاویر پرداخته است.

او در مقدمه کتاب بر این موضوع صحه گذاشته است که بسیاری از بدنه‌های ارزشمند بناها در پشت تابلو‌ها، اندود، رنگ و سایر دخل و تصرفاتی که در طول سالیان بر روی آن آمده پنهان مانده‌اند. اکثر این بناها برایمان آشنا هستند، لیکن بدلیل پنهان ماندن کمتر دیده می‌شوند. در اینجا هدف بیشتر این بوده است که زیبایی‌های این بدنه از طریق تصویر نشان داده شود تا اهمیت آن بیش از پیش آشکار گردد و لزوم حفاظت، مرمت، ساماندهی و احیا بافت مرکزی و بویژه بازار و دیگر محله‌های تاریخی مورد توجه مسئولین قرار گیرد. توسعه شهر امری اجتناب ناپذیر است اما هیچ اقدامی در راستای توسعه آن نباید با نابودی ارزش‌های کالبدی و فضایی آن صورت پذیرد. همچنان که در طول تاریخ شهرسازی کشورمان نیز چنین نکرده و در جهت توسعه پایدار شهرها کوشیده اند.

کتاب خیابان کالبد و سیمای شهر در محدوده مرکزی تهران «حصار ناصری» با قیمت ۵۵۰۰۰ تومان و در ۲۰۰۰ نسخه روانه بازار شده که برای دانشجویان معماری، مرمت و شهرسازی با تخفیف ۲۵ درصد ارائه می‌شود.

معمارزاده که خود کارشناس میراث فرهنگی استان تهران است، در مرکز عالی میراث فرهنگی تدریس می‌کند و متخصص مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی است. وی هدف خود را از نگارش کتاب خیابان کالبد و سیمای شهر در محدوده مرکزی تهران «حصار ناصری» چنین بیان می‌کند: شهر جایی است که انسان همه آرزوها و اهدافش را در آن پی می‌جوید. این که شهر چه شرایطی باید داشته باشد تا میل به زندگی در آن به وجود آید، موضوع پیچیده‌ای است که پاسخ به آن تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف می‌طلبد. که از آن میان ، معماری مهمترین عامل تعلق خاطر فرد به شمار می‌رود. شهری زیباست که معماری آن هنجارهای روانی انسان را برآورده سازد و چنین شهری هیچ‌گاه از طبیعت جدا نیست وهمچنین از ارزش‌هایی است که فرد با آن به بودن در شهر می‌بالد. این ارزش‌ها بازتابی هستند از فرهنگ و هنرتمدنی که شهر بر اساس آن پایه‌گذاری شده است.

او ادامه می‌دهد:« اما هدف اصلی از نگارش کتاب آن است که طرح تفصیلی تهران دو سازمان شهرداری و میراث فرهنگی را مکلف کرده که بدنه‌های ارزشمند شهری را شناسایی و ارزش‌های آن را پیدا کنند و طرحی برایش تهیه نمایند. این دو سازمان خیلی دیر دست به چنین کاری زدند هرچند که امیدوارم این اقدامات به شکل اصولی و با استفاده از تجربیات داخلی و جهانی به تمامی خیابان‌های بافت مرکزی و خیابان‌های با ارزش دیگر تهران و سایر شهرهای تاریخی کشور تسری یابد. اما یادمان باشد اتفاقات ناخوشایند و کارهای غیر اصولی در طول همین مدت به بهانه پیرایش جداره‌های شهری برای جداره‌های خیابان ناصر خسرو و سعدی رخ داده است که من را برای انتشار کتاب مصمم‌تر کرده است.»

به گزارش هنرنیوز؛ در این کتاب علاوه بر شرح اطلاعات، برخی از عکس‌های میادین و خیابان‌ها همچنین ساختمان‌های ارزشمندی که دیگر وجود ندارند قابل رویت است.
در بخش نخست کتاب ۲۷۶ صفحه‌ای خیابان کالبد و سیمای شهر در محدوده مرکزی تهران «حصار ناصری» به موضوع کیفیت سیما و کالبد فضاهای شهری و تأثیر آن بر زندگی شهروندان پرداخته شده است و در آن از اهمیت خیابان و جایگاه آن در شهر، بافت مرکزی تهران، شکل‌گیری خیابان‌های اولیه پایتخت، آغاز تحولات معماری و شهرسازی پایتخت، آغاز زیباسازی بدنه شهری، تنوع سبک معماری در محدوده مرکزی تهران سخن به میان آمده است.

بخش دوم کتاب نیز به معرفی برخی خیابان‌ها و میدان‌های محدوده مرکزی «حصار ناصری» پرداخته و از خیابان‌هایی چون جمهوری، امیرکبیر، امام خمینی، شوش، مولوی،خیام،سعدی، شیخ هادی، ظهیرالاسلام و صفی‌علیشاه، ری، پانزده خرداد، ناصر خسرو، نوفل لوشاتو، سی تیر، میرزا کوچک خان، لاله‌زار، انقلاب، کارگر، وحدت اسلامی و مصطفی خمینی یاد کرده و به میدان‌هایی چون ارگ، امام خمینی، امین‌السلطان، بهارستان، حسن‌آباد، سبزه میدان، محمدیه، فردوسی،قیام ، شوش و رازی پرداخته است.

به گزارش هنرنیوز؛ بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در شهر آفتاب برگزار می‌شود.
کد خبر: 91272
Share/Save/Bookmark