شناخت الکتریسیته در کتاب «الکتریسیته»
نوجوان را با کتاب های علمی آشنا کنیم؛
شناخت الکتریسیته در کتاب «الکتریسیته»
کتاب «الکتریسیته» نوشته «ژیانگ هانفو» با ترجمه «بهروز نجفی» یکی از کتاب‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است که از سوی انتشارات «دنیای نو» منتشر شده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲

به گزارش هنرنیوز، این کتاب قصد دارد تا به مانند مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی علمی درباره الکتریسیته باشد، اطلاعاتی که در ارتباط نزدیک با آنچه در زندگی روزانه ما روی می‌دهد دارای اهمیت هستند. در این میان به بیان مفهوم بار الکتریکی ، شکل‌گیری جریان الکتریکی و تأثیرات آن بر روی مواد رسانای اطراف می‌پردازد و تأثیرات گوناگون جریان الکتریکی را شرح می‌دهد و تأثیر آن بر پدیده‌های طبیعی جالب و همانند رعد و برق و بیوالکتریسیته (زیست ـ الکتریسیته) را بیان می‌کند. ارتباط نزدیک بین الکتریسیته و مغناطیس و نیز تبدیل آن به یکدیگر را نشان می‌دهد تا ساختمان اصلی دستگاه تولید کننده برق (ژنراتور) و همچنین ویژگی‌های امواج رادیویی و امواج نوری به نمایش گذاشته شود.

«هرگاه نام الکتریسیته می‌آید، فکر مردم به طرف لامپ های روشنایی برقی، تلفن، تراموای برقی،‌تلوزیون، یخچال برقی، پنکه برقی، رایانه های الکتریکی، موتورهای برقی و از این‌گونه چیزها جلب می‌شود، همه آن چیزهایی که دوروبر ما هستند و در ادامه نام آن‌ها کلمه «برقی» قرار دارد. نزدیک به تمام چیزهایی که ما برای غذا، پوشاک و سرپناه خود به آن‌ها نیاز داریم با «الکتریسیته» ارتباط مستقیم دارند. زندگی روزانه ما، تولیدات صنعتی و کشاورزی و انجام کارهای پژوهشی علمی بدون «الکتریسیته»‌ امکان‌پذیر نبود. رشد و پیشرفت زندگی نوین امروزی بدون «الکتریسیته» غیر فابل تصور است. بنابراین بسیار جالب و دارای اهمیت است که بدانید «الکتریسیته» چیست و چرا به صورت گسترده به کار گرفته می شود.» نویسنده کتاب در فصل اول ضمن ارائه توضیحات فوق به گذشته دانش انسان به الکتریسیته پرداخته و در ادامه چگونگی به وجود آمدن بار الکتریکی را نشان می‌دهد.

در فصل دوم مفهوم میدان الکتریکی بررسی شده است. و برای این منظور از تشابه میدان الکتریکی به میدان جاذبه کمک گرفته شده و مثال منظومه شمسی بیان شده است که در آن تمام سیارات به دلیل وجود نیروی جاذبه دور خورشید نگه داشته شده‌اند . «القای الکترواستاتیکی»، «حفاظت الکترواستاتیکی» و «تخلیه الکتریکی نقطه ای» دیگر بخش‌های این فصل را تشکیل داده اند.

«بارهای الکتریکی در برخی از اشیاء می‌توانند به آزادی حرکت کنند و در برخی دیگر از اشیاء به سختی حرکت می‌کنند. همه اشیاء را می‌توان بر اساس درجه آسانی عبور بارهای الکتریکی در آن‌ها به رسانا، نیمه رسانا و نارسانا دسته بندی کرد.» این توضبحات مربوط به فصل سوم است که در آن رساناهل، نارساناها و نیمه رساناها مورد بررسی قرار گرفته اند.

«هانفو»تا فصل سوم کتاب تنها درباره الکتریسیته ساکن گفتگو کرده است اما از فصل چهارم به بعد به بررسی جابجایی بارهای الکتریکی پرداخته است و از شکل‌گیری یک جریان الکتریکی شروع کرده و در ادامه مسیر عبور جریان المتریکی، حالت های شکل‌گیری جریان الکتریکی، منبع قدرت، مقاومت الکتریکی در یک جریان، کار انجام شده به وسیله جریان الکتریکی و اثر گرمایی جریان الکتریکی مورد بررسی قرار داده است.

موضوعات «جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی»، «القای الکترومغناطیسی»، «الکتریسیته در طبیعت» و «امواج الکترومغناطیسی» سایر فصل های کتاب را تشکیل داده اند. بیو الکتریسیته (زیست ـ الکتریسیته) از بخش‌های جالبی است که در فصل «الکتریسیته در طبیعت» به آن اشاره می‌شود.
در قسمتی از این بخش می‌خوانیم: «نخستین پدیده برجسته بیوالکتریسیته، تخلیه الکتریکی به وسیله ماهی بود. «جنگ» قدرتمندانه اژدرماهی که در دریای مدیترانه روی داد، توجه ارسطو فیلسوف باستان را به خود جلب کرد. در گربه ماهی نیل و مارماهی برق دار آمریکا، اندام‌های ویژه تولید الکتریسیته وجود دارد که پس از خارج کردن جریان های قوی از خود می‌توانند به آسانی با کشتن قورباغه ها، ماهی‌ها و میگو ها آن‌ها را صید کنند و حتی ماهیگیران بی تجربه را به سویی پرتاب کنند.»

این کتاب به زبانی ساده و روان نوشته شده است و دارای شکل‌هایی واضح و آشکار است. مطالعه این کتاب برای دانش آموزان دوره متوسطه آموزش عمومی مناسب است.

کتاب «الکتریسیته» نوشته «ژیانک هانفو» با ترجمه «بهروز نجفی» یکی از کتاب‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است که از سوی انتشارات «دنیای نو» در ۱۶۰ صفحه و تیراژ ۲۰۰۰ نسخه وارد بازار کتاب شده‌ است. عناوین سایر کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: صدا، گرما، ماشین‌های ساده (مکانیسم)، آب و هوا، گیاهان، نور، فضانوردی، پوسته زمین، هواشناسی، جانوران و بهداشت.

کد خبر: 73452
Share/Save/Bookmark