تئاتر باید برای مردم و در کنار آن ها باشد  / «بچه های مسجد» به دنبال آینده سازی  هستند
در نشست خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر «بچه های مسجد» عنوان شد؛
تئاتر باید برای مردم و در کنار آن ها باشد / «بچه های مسجد» به دنبال آینده سازی هستند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست خبری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد» با اعلام خبر تقدیر از حسین پارسایی و ناصر ایزد فر در این رویداد بیان کرد: در شرایط اقتصادی امروز خانواده ها نمی توانند هزینه بالایی برای تهیه بلیط تئاتر بپردازند. تئاتر باید برای مردم و در کنار آن ها باشد و دغدغه هایشان را مطرح کند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۳۹
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح روز شنبه نهم آذر ماه نشست خبری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد» در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار گردید.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اهمیت جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد برای این نهاد بیان کرد: این جشنواره برای حوزه هنری یک رویداد استراتژیک و مهم است. بعد از حضور من در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری این سومین دوره برگزاری آن است. نزدیک به دو دهه این جشنواره برگزار نشد و با آمدن ما دوباره جریان برگزاری آن آغاز شد.

وی افزود: سال گذشته اتفاق خوبی بین حوزه هنری و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اتفاق افتاد و تفاهمنامه ای مبنی بر همکاری این دو نهاد امضا شد. قرار بر این است که انرژی دو مجموعه تجمیع شود و علاوه بر همکاری در جشنواره بچه های مسجد در تولید نمایشنامه، آموزش و سایر رویدادهای مرتبط مشارکت و تعامل بین شان صورت بگیرد. از جمله این که سال قبل همزمان با چهل سالگی انقلاب 40 گروه نمایشی در 40 مسجد به اجرا پرداختند.

زارعی: بچه های مسجد جشنواره ای پویا است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خاطر نشان کرد: همچنین تولید 100 نمایشنامه بچه های مسجد در دو فاز نیز مدنظر است که مدیریت این پروژه را امیرمشهدی عباس برعهده دارد. این اتفاق در همکاری با 30 نمایشنامه نویس مطرح تئاتر صورت می گیرد. در حال حا ضر طرح ها در اختیارمان است و تا پایان سال آماده می شود و در اختیار گروه های نمایشی سراسر کشور قرار می گیرد.

زارعی ادامه داد: بچه های مسجد جشنواره ای آماتوری و مردمی است. نیروهای جوان و نوجوان بااستعداد و خلاق تئاتر در جریان آن کشف می شوند و فرصت آزمون و خطا دارند تا آینده سازان حرفه ای تئاتر باشند. همچنین از داوران جوان بهره گرفته ایم تا جشنواره ای چابک و پویا برگزار کنیم.

وی با اشاره به اهمیت گروه محوری در این رویداد عنوان کرد: برای این که جوانان به فضای جایزه محوری در تئاتر آلوده نشوند و کار گروهی را در اولویت قرار دهند، جایزه جشنواره به گروه ها تعلق می گیرد. همچنین تغییر در شکل داوری نیز از سال آینده تغییر می کند. زیرا این جشنواره جریان مردمی دارد و برگزیدگان نیز توسط مردم با قرار دادن صندوق های رای در فضاهای اجرا انتخاب می شوند.

هوشمند: راهیابی 116 اثر به دبیرخانه جشنواره

علی هوشمند مدیر حوزه هنری قزوین و دبیر هنری این رویداد نیز بیان کرد: فراخوان جشنواره مرداد ماه امسال منتشر شد و 116 اثر برای بازبینی به دبیرخانه رسید. 6 اثر از استان تهران و 110 اثر از سایر استان ها بودند. همچنین 15 اثر که شامل 7 گروه خانم ها و 8 گروه آقایان بود، به این رویداد راه یافت. همچنین قزوین، مازندران، گلستان، اردبیل، چهار محال و بختیاری، قم، آذربایجان غربی، لرستان، البرز، هرمزگان، خراسان رضوی همدان و بوشهر استان هایی هستند که به این جشنواره راه یافته اند.

وی با اعلام گروه داوران این رویداد ادامه داد: امیر مشهدی عباس، توحید معصومی و مرتضی نجفی مسئولیت داوری این جشنواره را برعهده دارند.

هوشمند درباره هنرمندانی که در این جشنواره مورد تقدیر قرار می گیرند، توضیح داد: حسین پارسایی به عنوان هنرمندی که سنگ بنای این جشنواره گذاشته است و همچنین ناصر ایزدفر در این دوره مورد تجلیل قرار می گیرند. این جشنواره سه گروه برگزیده دارد و یک جایزه مردمی و جایزه مرحوم فرج الله سلحشور به گروهی که از نظر داوران، منشور جشنواره و کیفیت اثر مورد تایید باشد اهدا می شود.

مدیر حوزه هنری قزوین درباره کارگاه های آموزشی جشنواره «بچه های مسجد» گفت: محمدرضا آزاد و سید حسین فدایی حسین به برگزاری کارگاه های تخصصی و آموزش مبتنی بر آثار شرکت کنندگان می پردازند. مکان ورکشاپ ها نیز مسجد امام حسن عسکری(ع) در قزوین خواهد بود.

میرزایی نسب: چهار مسجد میزبان بچه های مسجد هستند

مجتبی میرزایی نسب دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد» نیز عنوان کرد: یکی از کارکردهای ستادهای هماهنگی مساجد در پررنگ کردن جریان مردمی تئاتر است تا بتوان فضا را برای فعالیت گروه های نمایش بیشتر و بهتر مهیا کرد. در حوزه فعالیت های اجرایی این جشنواره بخش مردمی و حضور گروه های تئاتر در مساجد بسیار مهم است. بنابراین چهار مسجد در شهر قزوین برای مقطع قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا میزبان نمایش ها هستند. مساجد چهارده معصوم، جوادالائمه، توحید و امام حسن عسکری(ع) برای این اجراهای عمومی انتخاب شده اند.

وی ادامه داد: داوری نمایش ها هم در شبستان امام علی(ع) هم صورت می گیرد. همچنین در جریان جشنواره یک به روز برگزاری کارگاه ها اختصاص دارد و افتتاحیه و اختتامیه نیز به ترتیب روز دوشنبه 11 و پنجشنبه 14 آذر در شبستان امام علی(ع) برگزار می شود. همچنین بخش داوری از نگاه مردم نیز به واسطه آرای مردمی صورت می گیرد.

بخش بعدی نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به سوالی درباره نوع نگاه این جشنواره به تئاتر حرفه ای بیان کرد: شرکت کنندگان این جشنواره جوان و نوجوان هستند و نگاه به کار آن ها، تئاتر حرفه ای نیست. زیرا هدف ما استعدادیابی است. ما گروه هایی داریم که در مساجد روستاها، تئاتر را به طور جدی دنبال می کنند و با کشف و شناسایی آن ها جریان آموزشی بلندمدتی برایشان آغاز می شود تا به تئاتر حرفه ای کشور معرفی شوند.
وی ادامه داد: این نگاه آینده نگرانه در حوزه هنری و وزارت ارشاد برای تربیت نسلی جدید برای آینده تئاتر ضروری است. همچنین قرار است شعار «تئاتر برای همه» که هنوز فقط یک شعار است! محقق شود. کدام خانواده این روزها می تواند 120 هزار تومن پول بلیط تئاتر تهیه کند؟! تئاتر باید در کنار مردم باشد و دغدغه های آن ها را مطرح کند. بنابراین سعی کرده ایم مسائل مبتلا به خانواده ها، جوانان و اجتماع را در نمایشنامه هایی که در دستور کار سفارش داریم، مطرح کنیم. همچنین درباره داعش، حقوق های نجومی و... در این جشنواره نمایشنامه هایی به اجرا در می آیند. زبان نمایش ها نیز ساده و امروزی است و سعی می شود در قالبی جذاب برای عموم اجرا شود. این جشنواره می خواهد مردم را تئاتربین کند.

زارعی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر تئاتر در مساجد و برای مردم اجرا شود، هنرمندان این عرصه چطور از طریق این هنر ارتزاق خواهند کرد، گفت: ما برای آینده تئاتر ایران سرمایه گذاری می کنیم. من خودم کارم را از مسجد شروع کردم و بعدها در این رشته تحصیل کردم. قرار نیست بچه های تئاتری مسجد همواره در همین سطح باقی بمانند اما قرار است کار گروهی را بیاموزند و صرفا هم تئاتر مذهبی کار نمی کنند.

وی درباره تبلیغات این جشنواره توضیح داد: تبلیغات محیطی این جشنواره از امروز آغاز می شود. ضمن این که اطلاع رسانی به دلیل شرایط اخیر اینترنت تا حدودی دچار مشکل بود که در این روزها برطرف شده و اطلاع رسانی رسمی از طریق رسانه های مختلف انجام می شود.

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد» 12 تا 14 آذر ماه در شهر قزوین برگزار می شود.
کد خبر: 97744
Share/Save/Bookmark